Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny på siden - plymouth rock  (Læst 5795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkegodthaab

• Bruger
Ny på siden - plymouth rock
« Dato: 08 Marts , 2014, 14:23 »
Hej alle

Jeg er ny på siden og er igang med at etablere mit første hønsehold.
Fra forskellige sider og beskrivelser har jeg kunnet læse mig frem til, at Plymouth Rock må være hønen til vores have - særligt da den ikke kan flyve.
Jeg har dog svært ved, at finde steder i Nordjylland,hvor plymouth rock forhandles.

Kan I komme med anbefalinger ift en god forhandler?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Ny på siden - plymouth rock
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2014, 15:24 »
Tag og kig efter en privat avler i stedet for en forhandler. Så får du bedre og mere racetypiske dyr.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2014, 16:17 »
Hos en forhandler får du industrihybriden som desværre bliver kaldt plymouth rock, og derfor bliver forvekslet med racen af samme navn.
Rigtige plymouth rocker kan godt flyve, (Det kan alle høns) men det gør store høns generelt ikke, og hvis de gør, så ikke hverken højt eller langt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lykkegodthaab

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2014, 19:50 »
Tak for svar.

Ja jeg er jo helt ny i det og havde også en privat avler i tankerne, men har ikke kontakterne.

Vores have er hegnet ind med hegn ca.1 M højt. Og jeg vil gerne lade hønsene gå rundt i haven.
Kan I anbefale mig racer, som vil blive i haven og ikke flyve op på hegnet til naboer, ud på vejen osv. ?

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2014, 20:06 »
jeg har haft nogen race pl. rock og die flyve næsten aldrig og er meget roligt. jeg havde dem bag en 70cm hegn og kan ikke huske de har vært over det.

men er skiftet til sussex som flyver meget men de læger flere æg og vejer lidt mere når der skal slagtes.

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2014, 20:11 »
Hvis du har en græsplænde i din have, er Plymouth rock måske ikke lige den race du skal have med mindre du vil af med din græsplæne.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2014, 21:49 »
For ikke at sammenligne æbler og pærer bør man måske omtale Plymouth som enten Plymouth Rock (R) eller Plymouth Rock (H), hvor R står for race og H for hybrid.

Der er en verden til forskel på de to.
Mvh
Erik Andersen

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2014, 23:39 »
Eller tværstribet plymouth rock. Slagtefætteren er helt hvid.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2014, 00:18 »
Der er en specialklub for Plymouth Rocks som nok kan hjælpe med kontakter til opdrættere.

Race Plymouth Rock er meget gumpetunge så dem skal du ikke regne med flygter fra haven selv med et lavt hegn.

Plymouth Rocks har haft en rigtig god størrelse før i tiden og været et godt slagtedyr, men det er gået noget tilbage for racen på det punkt. Derfor kan man stadig godt finde nogle gode eksemplarer for racen.
De findes også i flere farvevarieteter hvor især de sorte og guld sortbåndede er populære lige for tiden og viser fremskridt.

Amrock som er mere sjældne, men ligner Plymouth Rock meget af udseende. Disse har beholdt de bedre produktionseneskaber og derfor kunne den også være en god mulighed.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline carooliines

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Marts , 2014, 17:57 »
Hvis du har en græsplænde i din have, er Plymouth rock måske ikke lige den race du skal have med mindre du vil af med din græsplæne.

Hvad sker der da med ens græsplæne?

Vi får vores første tværstribede PR høner hjem meget snart - de er seks måneder. Vi har en stor have med masser af græs, som vi da gerne vil beholde i den stand! :)

Har I nogen anbefalinger til fodermængde og hvilken slags foder der er bedst til disse basser?

Offline Haugaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2014, 18:08 »
Hvad sker der da med ens græsplæne?

Vi får vores første tværstribede PR høner hjem meget snart - de er seks måneder. Vi har en stor have med masser af græs, som vi da gerne vil beholde i den stand! :)

Har I nogen anbefalinger til fodermængde og hvilken slags foder der er bedst til disse basser?

Din græsplæne bliver til jord ;) de roder og roder indtil der ikke er mere græs, med mindre i har en stor stor græsplæne og ikke lader dem gå samme sted konstant.. :)

Jeg giver mine fuldfoder, hvede fra bondemanden, køkken affald og ellers hvad der gror i køkken haven og på mine bærbuske :)

Vh
René
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 13 Marts , 2014, 18:18 »
De skal ikke have fuldfoder OG hvede. Enten tilskudsfoder og korn, eller fuldfoder og intet korn. I begge tilfælde er det ok med lidt lækkert fra køkkenets resteskål.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Haugaard

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2014, 18:20 »
Det er ikke hver dag de får hvede , det får lidt at hygge sig med og skrabe efter ;)
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.