Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Oversigt over ægge antal  (Læst 7314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Egonsminde

• Gæst
Oversigt over ægge antal
« Dato: 08 Marts , 2014, 08:18 »
Er der mon nogen der ligger inde med en oversigt over hvor mange æg forskellige racehøns ca lægger årligt. Selvfølgelig lægger hybrider flere, men synes bare det kunne være interessant.

Offline dyster

• Passiv bruger
Sv: Oversigt over ægge antal
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2014, 09:32 »
Jeg har New Hampshire, som lægger ca. 200 stk/år. og Niederrheiner som er lidt højere ca. 220. Ellers er her et link som måske kan give svar på det meste vedr. størrelse og æg.  http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von_H%C3%BChnerrassen

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2014, 09:41 »
Det var ellers en omfattende liste - de er grundige, de tyskere  ;D

Her er link til en omtale på dansk med beskrivelse og billeder af de mest almindelige:
http://www.hønsegården.dk/racer.htm

Linkfix Finn/admin
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2014, 10:37 Fra Finn Jensen »
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2014, 09:41 »
Jeg så en oversigt lige som den tyske, bare på engelsk, på FB gruppen for et stykke tid siden. Jeg kan ikke finde den selv, den var ellers rigtig god.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2014, 09:47 »
Der findes ingen valide danske opgørelser mere. Men dengang der var Avlscentret for race-rene høns, hvor der blev lavet kontrol med bl.a. æglægning ved jeg, nu jeg opdrætter og avler Orpington, at Hans Lenschow i Esbjerg havde en Sort Orpington høne der lagde 252 æg på et år. Gennemsnit for farven/racen blev til 209 æg.
Det er "gamle" tal, men de passer dog godt til mine Orpington i nu tiden :)

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2014, 10:49 »
Tada! http://www.sagehenfarmlodi.com/chooks/chooks.html

Forklaring i bunden af siden.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2014, 10:56 »
Der findes ingen valide danske opgørelser mere. Men dengang der var Avlscentret for race-rene høns, hvor der blev lavet kontrol med bl.a. æglægning ved jeg, nu jeg opdrætter og avler Orpington, at Hans Lenschow i Esbjerg havde en Sort Orpington høne der lagde 252 æg på et år. Gennemsnit for farven/racen blev til 209 æg.
Det er "gamle" tal, men de passer dog godt til mine Orpington i nu tiden :)

Alle mine Orpingtonhøner har lagt 1 æg om dagen hver den sidste 1,5 måned- uden undtagelse  :) Den seneste måned har begge Farverolles og Barnevelderne også været med dagligt. De to dværgmaraner har været 100% stabile siden nytår............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Egonsminde

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2014, 11:08 »
Ærgeligt der ikke er nogen der tæller mere men tak for det- i er så pisse kloge :D
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2014, 11:14 Fra Sara Louise Bøttcher »

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2014, 11:58 »
Du har da helt ret Sara- jeg må til at notere i kalenderen dag for dag. Men hvordan får man inkoorporeret + - kunstigt lys? Mine har jo haft lys i skuret en del timer hver dag.............. giver det så et "forkert billede" af produktiviteten indenfor de forskellige racer? Jeg synes statistikker tit bliver suspekte, eller ret upræcise- altså et reelt billede kan vel kun komme via samme race, samme fysiske og fodringsmæssige forhold, lys.. etc., eller hva´?
www.DFfR.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Egonsminde

• Gæst
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2014, 15:25 »
Det vigtige er vel ikke hvad man gør, men at man oplyser alle relevante alder, fodrings og "opstaldningsforhold" så man kan undgå det man kalder bias, når man eventuelt sammenholder resultaterne. Optimalt burde man man nok enes om alle forhold og f.eks. starte med at have 3 høner alene i et år fodret på almindeligt foder, med samme lysmængde. Herefter kunne man afprøve med hane, grønt, kun naturligt lys og økologisk foder ect. Faktisk ikke uinteressant. Industrien har helt sikkert lavet sådanne forsøg med hybriderne, men vi hobbyfolk er jo også interesseret i andet end økonomi.
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2014, 15:27 Fra Sara Louise Bøttcher »

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Marts , 2014, 15:52 »
Det vigtige er vel ikke hvad man gør, men at man oplyser alle relevante alder, fodrings og "opstaldningsforhold" så man kan undgå det man kalder bias, når man eventuelt sammenholder resultaterne. Optimalt burde man man nok enes om alle forhold og f.eks. starte med at have 3 høner alene i et år fodret på almindeligt foder, med samme lysmængde. Herefter kunne man afprøve med hane, grønt, kun naturligt lys og økologisk foder ect. Faktisk ikke uinteressant. Industrien har helt sikkert lavet sådanne forsøg med hybriderne, men vi hobbyfolk er jo også interesseret i andet end økonomi.

Ja! og det er netop grunden til mit useriøse svar i første omgang + at jeg er lidt bange for at lave et endeligt regnskab ;)

Vores har lys tændt fra 7.30 - 22.00

Skuret er kun 12 kvm., men der er en hævet plade på 6kvm., der giver ekstra plads...... De går frit i haven- ca. 300kvm. i de lyse timer.

De får mest økologisk foder- intet non-GMO, resten ren øko og overvejende økoaffald fra 3 forskellige husholdninger + en masse små portioner af div., som bliver for detaljerede at komme ind på.... Det med foderet er altså en vigtig faktor- når mine har fået melorm den ene dag, er det sket, at der er kommet to æg fra samme høne dagen efter......
www.DFfR.dk

Offline Ann M

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Marts , 2014, 20:48 »
Mine 7 sussex-madammer lagde sidste år tilsammen 1243 æg. Skriver op hver dag  :) mvh. Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.5 laksefarvede Faverolles
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2014, 21:05 »
Til kommentarerne længere oppe i tråden, til muligheden for sammenligningen af resultater mellem forskellige hønsehold, kan jeg kun tilslutte mig, at dette helt klart ikke er muligt.
Det med det sammenlignlige var netop noget Avls-Centrene før i tiden tog højde for, da der var udstukket helt bestemte retningslinier som skulle følges. Og der blev fulgt op med Statskontrol. Hvis man bare sammenligner æglægning besætninger imellem, uden fælles grundlag mht. husning/fodring/lys osv., er det at sammenligne bananer med gulerødder, de er begge aflange, ja og der hører ligheden så også op :)

Lidt til sammenligning kan nævnes eksempler fra andre dyre-arter:
F.eks. sender vi udvalgte gode vædder-lam fra forskellige besætninger på Individ-prøvestation, for at konstatere tilvæks, udnyttelse af foder, dannelse af fedt/muskel som tjekkes via en scanning til sidst, osv. osv., så man kan finde kommende super avls-væddere.  På samme måde laver man kontrol på Individ-prøvestation for tyre-kalve.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2014, 07:29 »
Ja, som Rudy også skriver, så er det meget svært at kontrollere idet æglægning også kommer an på meget andet i hønseholdet også. Og for at kunne sammenligne så skal man have de samme forhold og det tvivler jeg på at folk har.

Jeg har engang solgt 6 jersey Kæmper unghøner til en mand, som efter et stykke tid meldte ud med "sikke noget l..., de lagde ikke mange æg, racehøns skal jeg ALDRIG have mere, for så at købe en flok hybrider bagefter" Som mærkeligt nok heller ikke lagde mange æg, og det netop fordi de blev fodret kun med hvede og rester for husholdningen. Men til gengæld da disse hybrider så blev slagtet, der var de fyldt op med fedt indvendigt bagi og mellem alle organerne. Så der kom da perler på suppen.

Jeg købte for øvrigt de 6 Jersey Høner tilbage og de kom ud til en anden mand, og 14 dage efter var de i fuld æglægning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub