Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om rugning i rugemaskine!  (Læst 10134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fox

• Passiv bruger
Spørgsmål om rugning i rugemaskine!
« Dato: 07 Marts , 2014, 11:44 »
Hej alle!

Jeg er helt ny på hønseområdet, og skal til at starte med at ruge æg ud. Jeg har indkøbt rugemaskinen, og i perioden indtil jeg modtager æggene, bruger jeg tiden til at lære maskinen lidt at kende. Temperaturen har jeg kalibreret, så det er ikke et problem - fugtigheden derimod synes jeg er lidt svær at styre. Når maskinen kører "tørt", dvs. uden at jeg har tilsat vand, ligger den relative luftfugtighed ret stabilt på 16-18%. Når jeg så hælder en sjat vand i bunden (i det mindste kammer) stiger fugtigheden hurtigt til ca.60%. Jeg kan umiddelbart ikke vælge noget derimellem.

Så vidt jeg kan forstå, skal fugtigheden ligge på 35-40% de første 18 dage af rugningen?

Der sker en fordampning fra æggene i de første 18 dage af rugningen?

Vil denne fordampning som udgangspunkt kunne hæve fugtigheden til 35-40%, så jeg kun skal supplere en lille smule - eller vil jeg stå med et problem, når først æggene er i maskinen?

Hvad mener eksperterne? Kan jeg tage det roligt, eller er jeg på vej ud i noget skidt?
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2014, 13:31 Fra Fox »
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Spørgsmål om rugning i rugemaskine!
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2014, 13:24 »
Når du lægger rugeæg i maskinen vil det hæve fugtigheden, men om den kan flytte sig fra det du har nu og op til de 35-40% er et spørgsmål. Hvor meget fugtigheden stiger har jo også noget at gøre med om man lægger 10-20 æg i maskinen eller 300 æg.
NB: er det et meget tørt sted din rugemaskine står?   ellers vil jeg sætte sprøgsmåls tegn ved hygrometerets nøjagtighed.

Offline Fox

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2014, 17:56 »
Hej Rudy! Tak for svaret. Hygrometeret er et "præcisitionshygrometer", som måske ikke er helt præcist, men heller ikke er helt i skoven.

Nu har jeg tømt maskinen for vand igen og startet forfra. Omgivelserne har en fugtighed på 45% ved 21 grader. I siden af maskinen er to små huller, hvorigennem man kan påfylde vand med en lille flaske, som kom med maskinen. Ved at give et lille skvæt gennem et af hullerne, kan jeg hæve fugtigheden til 35%. Niveauet stiger nærmest med det samme, når vand sprøjtes ind. Derimod falder det kun langsomt. Jeg tror metoden er, at komme æggene i, følge fugtigheden tæt, og så give et skvæt når det er nødvendigt.
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2014, 18:34 »
det lyder underligt maskinen er SÅ følsom med fugtigheden. i mine maskiner hælder jeg vand i 1 kar (et lille glasfuld vand ad gangen) og det holder 3-4 dage. og når det er ved eller lige er løbet tør hælder jeg igen vand i så karret er fyldt. fugtigheden ligger også ret lavt uden vand når jeg ruger i huset, og med vand i det ene kar ligger det ret stabilt omkring 32-37 % hvis jeg husker rigtig. det er jo et års tid siden sidst :-)
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2014, 18:41 Fra maja1981 »
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hønsefreak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2014, 18:34 »
Hvilken model er det? Langt de fleste modeller styrer man fugten ved at åbne/ lukke for lufttilførelsen.. Så har du meget vand i, åbnes der tilsvarende for ventilationshullerne, så du rammer 35-40%

Offline Fox

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2014, 19:43 »
det lyder underligt maskinen er SÅ følsom med fugtigheden. i mine maskiner hælder jeg vand i 1 kar (et lille glasfuld vand ad gangen) og det holder 3-4 dage. og når det er ved eller lige er løbet tør hælder jeg igen vand i så karret er fyldt. fugtigheden ligger også ret lavt uden vand når jeg ruger i huset, og med vand i det ene kar ligger det ret stabilt omkring 32-37 % hvis jeg husker rigtig. det er jo et års tid siden sidst :-)

Nu har jeg jo endnu ikke prøvet med æg i, men det ser ud til at fugtigheden hurtigt kan komme for højt op. i bunden af maskinen er der en slags labyrint. Det midterste kammer er det mindste, og kan kun fyldes når maskinen er åben. De to andre kamre ligger udenpå/rundt om det inderste, og disse to kamre kan fyldes gennem hver sit lillebitte hul i huset. Den medfølgende flaske har en spids, som kan gå gennem hullet, så man kan fylde vand i de to kamre uden at åbne maskinen.

Som sagt, med tør maskine er fugtigheden 16-18%, og med et lille skvæt gennem et af hullerne stiger den til 35%. Men måske stabiliseres det hele når der kommer æg i? Det må komme an på en prøve, og så må jeg følge den tæt.
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Fox

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2014, 19:45 »
Hvilken model er det? Langt de fleste modeller styrer man fugten ved at åbne/ lukke for lufttilførelsen.. Så har du meget vand i, åbnes der tilsvarende for ventilationshullerne, så du rammer 35-40%

Det er sådan en fætter her: http://www.ebay.de/itm/221369607443?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648

Man kan ikke åbne og lukke for luften, men der er et hul i låget - Ø8-10 mm. Det er det lille hul, som ses ovenfor stikket til 230V. Det kan man evt. lukke af...
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2014, 19:48 Fra Fox »
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Hønsefreak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2014, 20:06 »
Ok, den maskine vil jeg ikke gøre mig klog på.. Sådanne modeller turde jeg ikke slet ikke begynde at ruge med.. Jeg holder mig til det sikre..

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2014, 20:41 »
jeg skal åbne mine maskiner for at fylde vand i. og her er kamrene yderst i hver side. prøv kun at fylde vand i det midterste lille kammer og se hvad den siger i en dag eller to sådan.

har du kalibreret hygrometeret?

jeg syntes ikke ægene lagt i gør så stor en forskel på %

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Fox

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2014, 21:27 »
jeg skal åbne mine maskiner for at fylde vand i. og her er kamrene yderst i hver side. prøv kun at fylde vand i det midterste lille kammer og se hvad den siger i en dag eller to sådan.
Det vil jeg prøve.
Citér
har du kalibreret hygrometeret?
Jeg har ikke noget at kalibrere op imod. Findes der et godt trick?
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2014, 22:15 »
ja. du tager f.eks. en let opvredet våd klud. pakker hygrometeret ind i kluden i 8-10 min. og så skulle det gerne stå på 100%. hvis ikke er der en skrue du kan indstille det på.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Fox

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2014, 22:22 »
ja. du tager f.eks. en let opvredet våd klud. pakker hygrometeret ind i kluden i 8-10 min. og så skulle det gerne stå på 100%. hvis ikke er der en skrue du kan indstille det på.

Nå, ja - klart :-)

Der er ingen skrue - det er sådan et her: http://www.ebay.de/itm/380458713623?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Fru B

• Passiv bruger
  • Livet er kort -omfavn det!
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2014, 22:43 »
Jeg har samme model bare til 24 æg og jeg havde også lidt svært ved at styre luftfugtigheden i starten.Jeg lagde et lille stykke gennemvædet skurresvamp på knap 1 cm på hver led ned i maskinen, det gav en luffugtighed på 35-45%.
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Fox

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2014, 19:30 »
Jeg har samme model bare til 24 æg og jeg havde også lidt svært ved at styre luftfugtigheden i starten.Jeg lagde et lille stykke gennemvædet skurresvamp på knap 1 cm på hver led ned i maskinen, det gav en luffugtighed på 35-45%.

Efter et par dage med den ene "labyrintkanal" blokeret med et stykke svamp, er det lykkedes mig at holde en fornuftig fugtighed. Tricket er åbenbart - logisk nok, egentlig - at justere det areal vandet kan fordampe fra...

Tak for hjælpen, alle sammen!
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 10 Marts , 2014, 20:13 »
jeg ved ikke hvordan et digitalt indstilles, eller om det overhovedet kan. bruger selv et hårhygrometer.

dine æg er på vej. og skulle gerne komme med posten i morgen :-) husk at lade dem stå 1-2 døgn inden de kommer i maskinen.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå