Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vand til høns  (Læst 7767 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pialouisa

• Passiv bruger
Vand til høns
« Dato: 07 Marts , 2014, 07:44 »
Hej alle,
jeg har pt en drikkeautomat til mine høns - pt har jeg kun 3, men på mandag henter jeg 4 mere, og så skal jeg bruge mere vand i hønsegården. Kan de mon finde ud af at hoppe op på kanten af en spand og så drikke af den?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vand til høns
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2014, 07:58 »
Kun hvis du vil risikere at de falder ned i spanden og drukner....
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2014, 12:32 »
Kun hvis du vil risikere at de falder ned i spanden og drukner....

Det Henriette siger er : Nej, du skal have en vandingsdims derude også, men med det sagt, så er høns ikke sarte med deres vand, så selv en stor underskål vil kunne fungere, hønsene drikker ihvertfald de potter og ting der står i haven når de render rundt der, ligesom vandpytter også giver en slurk vand fra tid til anden. De har tydeligvis ikke forstået at man ikke må give høns regnvand at drikke..  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2014, 12:47 »
 :) Mine foretrækker helt klart regnvand i diverse, endnu tomme enheder i haven- min mand undrede sig over, at jeg sagde nej tak til damopfyldning fra havepumpen. Vores dug har nu lækager efter 10 år, så vandstanden er lav, men der er meget okker i det fra boringen- det tror jeg ikke er godt!?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2014, 13:36 »
Vi har egen boring, og indtil for et år siden var der sindssygt meget okker i vores vand, så alt var orange. (toilet, brusekabine og drikkevand....) Det overlevede både mennesker og dyr helt fint. Vi har nu fået installeret okkerfilter, så nu har vi "normalt" vand. Men vi skulle da lige vænne os til hvor kedeligt vores vand pludselig smagte. Til gengæld ville vores gæster lige pludselig gerne drikke vores vand....
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2014, 14:21 »
Tag ned i den lokale genbrugsbutik og køb en gammel gryde. Sådan en bruger jeg til mine høns, og det virker fint (med mindre du får kyllinger, så må du købe en rigtig vandautomat).

Jeg har også denne vandautomat, men synes gryden er nemmere at fylde op og rengøre.

http://www.nordicagro.com/fjerkrae-103/vandautomater-183/vandautomat-til-fjerkrae-9-0-liter-783.html
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pialouisa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2014, 16:11 »
Tak for svar - havde slet ikke tænkt, at de ville kunne drukne i en spand..  ???
Jeg må sætte en gryde ud til dem og se, om det holder..

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2014, 16:45 »
Hov undskyld hvis jeg lød skrap. Det var ikke meningen. Min mor havde en dværghøne der druknede i en opvaskebalje! Så man skal altså lige tænke sig om med hvordan man serverer for de kære kræ. Måske lægge en trædesten ned i en stor gryde, hvis det er små høns man har. Jeg har også læst om en herinde, hvis høne "druknede" i en tønde korn. De er sgu´ ikke altid for skarpe vores kære høns.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2014, 17:10 »
Vores høns drikker vand af alle naturlige opsamlingssteder i haven. Bl.a. en 90 liter balje som er "lokaldepot" for regnvand fra vores 1000 l beholder. Der får selv de små utrolig lange halse og kan lige nå over kanten. Når sådan en balje i stedet ligger med bunden i vejret, er der en fin kant som også samler regnvand, den er de også glade for. Men det er 1½ liters sodavandsflaske på højkant i en lille dispenser som er deres favorit. Den samler de sig om, som teenagere ved colaaftapningen hos McDonald's  ;D
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Hønsefreak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2014, 18:26 »
Ved brug af spande og gryder bliver vandet lettere beskidt, nogle høns er nogle små svin med deres vand at de står oppe i det med beskidte fødder, så har de lige skrabet i noget afføring er det en bakteriebombe uden lige hvis de står i vandet.. Jeg bruger vandspande af blik, dem der fyldes i toppen og ligges ned, smarte og nemme at holde rene..