Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: forhandlere af økologisk foder.  (Læst 6755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Pedersen

• Passiv bruger
forhandlere af økologisk foder.
« Dato: 06 Marts , 2014, 20:54 »
Hejsa.

Jeg vil høre om der er nogle af jer folk som kan anbefale nogle forhandlere som sælger økologisk "bland selv" foder, dvs. Hvede, Havre, Majs, ærter og sojaprotein mm.?

Vi har omkring 100 fjerkræ, fordelt på både ænder, kalkuner og høns, så vi plejer normalt at købe et ton foder hjem af gangen.

Normalt fodre vi med byg og tilskudsfoder/æglægningsfoder og grønt ved siden af, men vil gerne gå hen til at blande selv (og gerne økologisk), da vi ikke ønske at fodre med gmo og/eller andre sprøjtemidler.

Ps. Jeg har søgt og søgt, men har umiddelbart ikke kunne finde noget svar på hvordan "naturligt bland selv" foder giver æg, i forhold til det kommercielle æglægningsfoder.

Send gerne links til forhandlere eller link til gamle tråde hvis i mener det kan hjælpe mig i min søgen.

på forhånd tak.

Vh. Niels, ham der genre vil fodre økologisk.

Vh. Niels
Moskusænder, brahmahøns, isa brown, bronzekalkuner, gæs, minigrise mm.

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: forhandlere af økologisk foder.
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2014, 21:14 »
Jeg købte økologiske rapskagepiller i efteråret hos ham her:

http://www.roedbakkegaard.dk/

Han presser normalt kun om efteråret og sælger vist det hele i løbet af et par måneder. Da jeg købte tog han 5 kr./kg
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2014, 21:35 »
Hos land og fritid kan man købe øko havre, og øko hvede, men kun i 15 kgs poser. Og det er temmelig dyrt. Måske kan du finde en økologisk landmand i nærheden, der vil sælge noget i løs vægt. Det er tit ganske billigt. Du kan starte her:
http://xn--kodag-uua.dk/find-en-gaard/
1.5 New Hampshire

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2014, 22:01 »
Jeg kender to lokale økobønder hvor jeg køber foderærter, rug, byg, hvede, triticale, startfoder m.m., men de kan/vil slet ikke levere i de mængder der er tale om her. Men altså, at være på god fod med lokale økobønder er guld værd.

Kristian har tidligere skrevet noget om Vildbjerg Mølle, de skulle vist kunne levere div. øko korn i bigbag'er. Se her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=35246.0
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2014, 22:05 Fra Niels Andersen »
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Niels Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2014, 08:13 »
Hej Niels og Jaue, tak for jeres svar.

Vi har godt før haft købt økofoder hos land og fritid, men det er simpelthen for dyrt, især med de mængder som vi bruger. Jeg er i teorien ligeglad om det er færdigblandet, eller om jeg skal blande det selv, så længe det er økologisk.

Jeg tror at jeg vil prøve at kontakte de lokale økolandmænd (Tak for linket), men det rejser dog en bunke nye spørgsmål.

Hvis jeg får en bunke forskellige økologiske fodervarer hjem, majs, rug, ærter og havre, kan jeg så fodre med samme blanding til både mine æglæggere og kyllinger? Det er klart at det til kyllingerne skal males på en måde, men vil det være godt nok til:
1. At kyllingerne vokser sig stærke (nu er der jo ikke længere div medikamenter i)
2. Tilstrækkelige med vitaminer/ mineraler til at hønsene lægger godt med æg?
3. nok til at holde coccidiose (og andre parasitter) og sygdomme fra døren, eller skal jeg tilføje noget til korn/majs-ærte blandingen?

Jeg har søgt og læst hvad jeg kunne ang. tilskud af vitaminer og mineraler når man fodre med økologiske korn, ærter og majs, men syntes ikke jeg er blevet meget klogere på hvad den generelle konklusion er.

Jeg kan nok ikke komme helt uden om at købe fra forskellige steder, men det ville dog være rart hvis man kunne nøjes med at bestille et sted fra, især når vi taler store mængder.

Tak
Vh. Niels
Moskusænder, brahmahøns, isa brown, bronzekalkuner, gæs, minigrise mm.

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2014, 09:01 »
Du skal nok bruge noget med mere energi, og protein til kyllingerne.
Mht vitamin og mineral, kan der købes Vispumin pulver, du kan blande i foderet. Om det er kan bruges økologisk ved jeg ikke, men det er en meget lille del der skal til.
Du kan også købe en sæk fiskemel, og blande i kyllingefoderet. Det indeholder meget protein (70%) og mange vigtige aminosyrer, og mineraler. Om du kan få det økologisk i små sække ved jeg ikke. Men dlg forhandler bigbags med Naturox fiskemel. Det er også meget dyrt. Alternativt kan du vælge en almindelig fiskemel, der nok er knap så dyr, og kan fås i 25 kgs størrelse.
Jeg blander også selv kyllingefoder, blot af konventionelle produkter, men jeg tilsætter ikke noget antibiotika mod coccidiose, og har endnu ikke haft syge kyllinger.
Så det kan sagtens undværes ;)
1.5 New Hampshire

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2014, 09:17 »
jeg bruger ca 15- 17 % rapskage, og ca 15-17 % ærter til proteinboost, det giver måske knap så mange æg som logi goki , men så ved jeg hvad der er i , og jeg bruger så hvad jeg falder over af korn, alt øko