Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forebyggelse af utøj i hønsehuset  (Læst 10011 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mgs

• Passiv bruger
Forebyggelse af utøj i hønsehuset
« Dato: 05 Marts , 2014, 19:40 »
Da jeg var ude og købe lidt småting til mine nye høns, faldt snakken på utøj og forebyggelse af dette. Damen sagde at jeg kunne sætte en "plade" op i hønsehuset, som så sørgede for at alle lus og mider ville dø... Min første tanke var "orv det lyder giftigt, skal mine høns gå i sådanne giftdampe :-\" men damen sagde at staldchok jo også er giftigt så det var det samme..
Er der nogen af jer der har erfaring med sådan en "plade" og hvad er de forskellige holdninger til sådan en??

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Forebyggelse af utøj i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2014, 19:44 »
Pladen er kendt som Vapona strips, og er forbudt at anvende i Danmark pga. giftigheden. Staldchok bliver sprayet i huset, gør arbejdet, og forsvinder igen. Vapona afgiver gift hele tiden. Der er meget delte meninger om brugen af Vapona (de fås på "det sorte marked" har jeg hørt), men jeg har fravalgt det. Hellere hyppig udmugning og opsyn med hønerne og redekasserne, så utøjsangreb kan tages i opløbet.

Forebyggelse kan fx være varmebehandlede spåner som strøelse frem for ubehandlede, hvor blodmider kan risikere at gemme sig. Plastkasser, plastspande eller andre rengøringsvenlige redekasser, som kan tages ud af huset og vaskes helt ned. Siddepinde uden revner og sprækker, hvor krible-krabler kan gemme sig. :)
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2014, 19:48 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2014, 19:48 »
Forbudt? *gisp* Den havde de altså i min lokale hobbydyrs butik....
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2014, 19:52 Fra mgs »

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2014, 19:55 »
Forbudt? *gisp* Den havde de altså i min lokale hoppydyrs butik....
Så kan det være, at der er kommet en mindre giftig en af slagsen på markedet herhjemme. Jeg ved det ikke, men ville ikke selv bryde mig om, at have sådan en "giftspreder" hængende i min egen stue.

Der er en foderstof i Københavnsområdet, der før har solgt polsk-importerede Vapona strips. Jeg aner ikke om de stadig gør det.

Prøv at søg på Vapona her på forum. Der er flere tråde om det, og mange forskellige meninger ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2014, 19:59 »
Liiige præcis....det hele stod på polsk. Jeg prøver at søge på det. Jeg har dog allerede besluttet at det skal jeg IKKE prøve!! /d

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2014, 20:52 »
Jeg har købt en Vapona engang for mange år siden, hvor min lejlighed var invaderet af kattelopper. Dengang kendte jeg ikke til loppedråber i nakken (eller de var ikke opfundet), og lejligheden var efterhånden nærmest ubeboelig - satte man en fod på gulvet, sad der i løbet af få sekunder mindst 3-5 lopper og gnavede i ens ankler. De gemte sig mellem gulvbrædderne.

På pakken stod der, at man ikke måtte bruge Vaponaen i rum med mennesker eller dyr (der ikke skulle slås ihjel, lopperne måtte gerne være der), og man skulle vente en rum tid og lufte godt ud, inden man overhovedet opholdt sig i rummet igen. Det skræmte mig så meget, at jeg ikke turde bruge den, selv om jeg havde tænkt at hænge den op i en weekend, hvor ingen var hjemme.

Jeg endte med at låne en kraftig støvsuger, som i løbet af nogle uger med mange daglige støvsugninger kunne fjerne lopperne. Katten blev ligeledes kæmmet dagligt med tættekam. Men den løsning ligger vist ikke lige til højrebenet i et hønsehus /d.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline viking12

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2014, 21:46 »
Jeg bruger forebygger med hemexide .. det er rigtig godt og ikke farligt 
har kopieret et link så du kan læse om det   http://owakemi.dk/silicum-hemexcide

mvh mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2014, 22:44 »
Generelt er det vel ikke klogt at bruge 'gift' forebyggende. Gift, herunder medicin, bør begrænses i brug til 'reparation', altså når skaden er opstået.

Diatomejord, som 'viking12' bringer på banen findes i to 'brands' i portionsstørrelser der er til at betale. Nemlig som Hemexcide fra OWA Kemi og som Tør Øko Sug fra Nordic Stald Kemi. Diatomejord er ugiftigt. Virkningen kommer ved at det udtørrer, så utøj og andre små skadedyr ikke kan leve.

Der er delte meninger om effekten af produktet, men jeg bruger det, og med rimelig succes. Mange andre herinde bruger det også, men jeg vil lade dem selv melde ind med deres erfaringer med produktet.

Der findes formentlig stadig et par hjemtagne sække i Ringstedområdet som kan videreformidles til indkøbspris, og leveres i nærheden af Fisketorvet i Kbh. Prisen er fordelagtig, da sækkene er resten af en hel palle, så fragten er holdt nede på et rimeligt niveau.
Mvh
Erik Andersen

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 Marts , 2014, 14:47 »
Det lyder godt med diatomejord, og kan se på nettet at det er til at betale. Det er jo skønt hvis det virker! Drysser man det bare ud i hønsehuset?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 07 Marts , 2014, 15:19 »
Det lyder godt med diatomejord, og kan se på nettet at det er til at betale. Det er jo skønt hvis det virker! Drysser man det bare ud i hønsehuset?
Ja, det drysses ud i bunden af hønsehuset. Det skulle tørre utøj ud. Det virker desværre ikke her, da blodmiderne på det nærmeste tog sandbad i pulveret, som også var strøet ud i redekasserne. Mange er dog glade for det. Jeg er skuffet over produktet.
Venlig hilsen Tanja

Offline Hønsefreak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2014, 18:13 »
Her i dette indlæg vil jeg gerne slå et slag for naturprodukter.. Jeg bruger aloe vera juice i hønsenes og kyllingernes vand, startede på forsøgsbasis sidste år i maj, der har 7-9-13 ikke været hverken lus, lopper eller mider på dem /o . Det er måske lidt dyrt, men ofrer gerne de penge på sunde dyr, der kan holdes fri for kryb og kravl, uden at blande gift ind i billedet.. Vil I jeres dyr noget godt, prøv at giv produktet en chance  /o /o

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2014, 18:23 »
Hvad med kalk? Har hørt det også skulle være godt?

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2014, 21:17 »
Kalk..jo måske..men tør øko sug er bare genialt. Jeg havde SÅÅÅÅ mange blodmider i hønsehuset, og kan sige, at det virker bare, og så er det meget drøjt! Jeg banker det ud i huset med en tør autobørste, både bund, pinde, vægge og redekasser får en omgang...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2014, 22:04 »
Det er jo skønt hvis det virker! Drysser man det bare ud i hønsehuset?

Jeg banker det ud i huset med en tør autobørste, både bund, pinde, vægge og redekasser får en omgang...

Inden jeg fik et angreb af blodmider strøede jeg det ud over gulvet efter at have renset hønsehus. Lagde ny halm på gulvet og fordelte derefter diatomejord også i halmen. Redekasser blev også drysset. Og lidt blev kastet på vægge og siddepinde.

Da blodmiderne holdt deres indtog var denne fremgangsmåde ikke tilstrækkelig.

Jeg købte derfor en billig malersprøjte og 'malede' hele herligheden med diatomejord opslemmet i vand. Efter første gangs 'maling' fandt jeg ikke mange mider, men der var stadig lidt. Jeg kiggede nøje efter de steder hvor jeg fandt levende mider og kunne konstatere at de kun fandtes ved 'helligdage' i sprøjtningen. Derfor fik det hele én tur mere og denne gang sikrede jeg mig at der ikke var 'helligdage'. Jeg har ikke set spor af blodmider siden anden behandling.

Diatomejord er utroligt drøjt i brug. Jeg købte 2 sække da Janni (Hiltunen) hjemtog en hel palle i 2012. Jeg har endnu ikke tømt den første sæk, og det selvom i hvert fald 1/3 af, hvad jeg har brugt, er brugt hos grisene og kvæget for at holde fluerne lidt i ave om sommeren.
Mvh
Erik Andersen