Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Døde høns  (Læst 9926 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Døde høns
« Svar #15 Dato: 07 Marts , 2014, 10:11 »
Har du tjekket for utøj? Bl.a blodmider kan svække høns betydeligt.
Er du helt sikker på at de ikke har adgang til noget giftigt? Rottegift eller lignende.
Jeg tror ikke på rovfugleteorien. Når de går i en plantage, så har de mulighed for at søge i skjul under træerne.
Hvor gamle er dine hybrider? De bliver jo noget hurtigere udslidte end andre høns. Det kunne jo være at de har nået max-alderen for den slags brug-og-smid-væk-høns. Det er dog nok usandsynligt at de alle sammen dratter døde om sådan næsten samtidig.
Er der noget der kan skræmme dem til døde?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 07 Marts , 2014, 11:39 »
Rovfugle kommer altså også i skoven. Min hund og jeg ser næsten dagligt plukkesteder, når vi er på tur i skoven og vi har et par gange forstyrret en duehøg, som så har efterladt en due eller fasan i skovbrynet, som så ser ud som det på Torbens billeder.

Ikke langt herfra ligger et lille hobbybrug med en del økologiske hybrider, som går på et pænt stort friareal - her har de været så plaget af rovfugleangreb på hønsene, at hønseafdelingen er blevet delt op og er kommet under nogle store net.

Jeg håber, du finde en løsning, for synderen har helt sikkert fundet sin yndlings restaurant.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Torben_E

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 07 Marts , 2014, 12:01 »
Tak til Helle & Henriette.

Det er meget frustrerende :-( Hønsene er under et år gamle. Jeg har ikke tjekket for utøj (ved ikke hvordan det gøres). De har helt sikkert ikke adgang til gift og vi har ingen hund/kat eller andre skræmmende dyr.

Jeg tror selv mest på rovfugle teorien, men løsningen på det problem er "tag over" og det er ikke bare sådan - øv!

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 07 Marts , 2014, 13:30 »
De er ihvertfald ikke gamle nok til blot at skvatte om og dø! Er de ellers friske nok? Utøj, fx lus tjekkes ved, at du tager en høne, vender bunden i vejret, imens du/ en anden holder godt fast og benene samlet.. Med den ene hånd vipper du fjerene til siden under maven tættest ved rumpen, så kan du se, om små gule banditter går rundt helt inde på huden.. Bladr gerne i fjerene flere steder omkring rumpen. Har de lus, skal de ha et sprøjt staldchok dér plus under hver vinge ELLER brug utøjsspray til hund!! Blodmider bor i hønsehuset og æder af hønsene i løbet af natten.. Tjek i de tidlige morgentimer eller sene aftenstimer, når det er mørkt, om de kravler rund på pindene/ væggene i huset OG på hønsene... De er meget små, men blodrøde eller brunlige, så de kan godt ses.. Brug lommelygt, så bør du kunne se dem.. Hvis du har blodmider, er der flere laaange tråde om bekæmpelse heraf. Pøj pøj :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #19 Dato: 07 Marts , 2014, 13:39 »
Hvis det er en stor og/eller en hønsegård med meget beplantning, og det dermed er umuligt at sætte maske-net op som tag, så kan det måske være en løsning at trække tråde med ½ meters mellemrum så rovfugle - som har et anseligt vingefang - ikke kan slå så hurtigt ned på hønen, så hønsene kan nå at komme i dækning.
Lidt ligesom dambrugene har for at holde Fiskehejren væk fra dammene.