Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Døde høns  (Læst 9936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Torben_E

• Passiv bruger
Døde høns
« Dato: 05 Marts , 2014, 17:59 »
Med 10 dages mellemrum ligger der lige pludselig en død høne. Der er ikke tegn på at nogen rovdyr har været på besøg. Der er hegn med stød omkring. Flokken var på 13, nu 11. Er der nogen der kan give et bud på hvorfor? Er det normalt at 1-2 går hen og dør af sygdom f.eks.? Kan der være tale om en rovfugl (fra oven) eller hva?

På forhånd tak for input.....

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Døde høns
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2014, 18:16 »
Jeg har nogen gange set noget lignende, og det var en rovfugl.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2014, 18:31 »
De få gange jeg har fundet døde høns, har de være intakte. Din høne er ud til være blevet taget af noget. Jeg ville nok købe net og sætte over. Har selv mistet en dværghøne op i den blå luft. Og du vil helt sikkert miste kyllinger den vej....
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2014, 20:00 »
Det var dog et uhyggeligt fund, uha. For et par år siden havde jeg besøg af ræven, det var heller ikke sjovt :-(
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Cathrine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2014, 21:34 »
Mistede tre store maran høner på samme måde for nogle år siden. Det var en rovfugl, og så ud som din høne gør. Når først rovfuglen har fundet dem bliver den ved at komme tilbage. Så enten må du og rovfuglen dele eller også må du have net over.  Her kom der net over fra Esbjerg. Det var ikke så dyrt. Held og lykke med det!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2014, 21:53 »
Der skal en rimeligt stor rovfugl til at slå en voksen høne ihjel. Og hvorfor tager den store rovfugl så ikke hønen med, når den nu har nedlagt den?

Nu fremgår det ikke hvornår billederne er taget. Hvis de er fra i dag, hvor der, de to steder jeg har opholdt mig, har været meget begrænset vind, ville jeg finde det mistænkeligt at fjer, tilsyneladende fra det døde dyr, er spredt over et relativt stort område.

Min første tanke var at den nok var faldet død om, jeg skal ikke kunne sige hvorfor, og at de andre høns efterfølgende har givet sig til at æde af den.
Mvh
Erik Andersen

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2014, 23:07 »
Det ligner en duehøg på spil. Jeg fik taget en dværghøne for et par år siden selvom jeg havde net over. Nettet sluttede ikke helt tæt omkring træet der står i hønsegården.
For to uger siden sad duehøgen og kiggede sulten ind på hønsene. Den ledte tydeligvis efter en vej ind og da det ikke lykkedes prøvede den af kaste sin krop (!!!) mod hegnet over hønsegården. Det er 10 cm masker og det lykkedes den heldigvis ikke at komme igennem.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2014, 23:24 »
Det er for let blot at skyde skylden på rovfuglene.

Har man faktisk set en rovfugl slå en voksen høne ihjel, er det selvfølgelig en anden sag. Men i DK er 'man' uskyldig indtil andet er bevist. Den ret bør også være forbeholdt de 'umælende'.

Mange rovfugle er over tid 'gået til' fordi folk mente at de gjorde skade.

Jeg bor i åbent område på landet, hvor både spurvehøg, duehøg og musvåge findes, og ses jævnligt, og havørn, ved sjældne lejligheder. Det gør i øvrigt også fasaner og agerhøns, gående frit på åbne kornmarker (kornet giver ikke megen skjul på denne årstid). Jeg ser end ikke rovfugle forsøge sig mod fasaner eller agerhøns.

Men måske er 'mine' rovfugle bedre opdraget.
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2014, 23:30 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Torben_E

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2014, 08:09 »
Mange gode bud tak. Jeg kan komme med 2 informationer mere:

a) de andre høns æder helt klar den døde høne
b) der kan ikke sættes tag/net over da hønsegården er 300 m2 indhegnet juletræsplantage.

Vi har haft ræv før der kom el-hegn omkring, men den tog hønsene med (10 stk). Så det er ikke ræv.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2014, 08:37 »
Jeg tror på en sulten rovfugl, som så er blevet forstyrret og forlader byttet, og er der først hul, fortsætter hønsene.
Jeg har lidt samme forhold som dig med en plantage der ikke kan overdækkes, og mistede sidste år 6 - 8 dyr som blev spist på stedet. (det må være omkostningerne ved det frie liv) Der lå bare ben, hoved og skin tilbage som oven i købet hængte sammen. Dyrene var bare tømt for kød.
Hilsen
Peter

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2014, 08:37 »
Det er ikke unormalt, at de her 'røde amerikanere' pludselig siger farvel og tak efter få år.. Det er da dem, du har, ik? Og hvis de andre så er begyndt at spise af den straks efterfølgende, jamen så vil det jo se sådan ud.. Jeg tror ikke på den med rovfuglen!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Marts , 2014, 08:40 »
@ Erik,

Ja enten er "dine" rovfugle bedre opdragede end dem vi har eller også har jeg bare väret uheldig. Mistede to kyllinger i sommers. Den ene var en ung kämpe på 1½ kg, der så jag duehögen flyve väk (dog uden kylling). Den anden var en blomsterhönse kylling, som bare forsvant. så dog ikke högen, men dagen efter förste angreb. Omkring 1 februar var den så gal igen. Her var det en Jersey kämpe unghöne på lidt over 3 kg, der blev angrebet. Her nåede vi dog at jage duehögen väk og hönen overlevede.
Så duehögen kan gå på store höns også. Har tilmed hört at der var en her i Sverige, hvor duehögen angreb deres fuldvoksne Jersey Kämpe hane. Så bare fordi man har store racer kan man absolut ikke vide sig sikker for duehögen!
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2014, 08:54 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2014, 17:44 »
(det må være omkostningerne ved det frie liv)
Vil lige tilføje at jeg tit ser rovfuglen komme, (man kan høre det på hønsene) og alle styrter væk, til nærmeste skjul. Derfor har jeg nogle små halvtage de kan søge ind under, og det gør de.
Hilsen
Peter

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Marts , 2014, 22:09 »
Da jeg opdagede min døde høne stod de andre gladeligt at spiste (selv hendes egne kyllinger adr) jeg tror ikke på de andre høns selv åbner for kødet.
Jeg kunne ikke forstå hvad der var sket, før en venlig nabo fortalte at hun havde lukket en 'forkert' høne ud af hønsegården.

Offline Torben_E

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Marts , 2014, 09:37 »
UPDATE:

Der røg så en til her til morgen - den 3. dag i træk  :-[  :(  >:(  :-\

Racen er ISABROWN.

Er der nogen der ved om man kan skræmme rovfugle væk på en eller anden måde? Hvis dette fortsætter er jeg ikke hønseholder om 10 dage  :-\