Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken alder  (Læst 2619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marlene7913

• Passiv bruger
Hvilken alder
« Dato: 05 Marts , 2014, 06:46 »
Hvis man skal købe kyllinger / høns på "det sorte markene" som jeg en gang har hørt det blev kaldt, hvilken alder skal man helst købe dem i, i forhold til at få fulde udbytte af æggelægningen.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Sv: Hvilken alder
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2014, 07:44 »
Tror ikke der findes et sort marked for dansk fjerkræ - de er sgu billige nok i forvejen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2014, 08:56 »
Jeg tror, Marlene tænker på( dårlige) forhandlere af dårligt fjerkræ. Sandt nok, fjerkræ er billigt her i landet, men der er andet end priserne at holde øje med.
Køb kun fjerkræ beset og sørg for at have set dyrenes forhold. Kender du avleren, kan du jo godt en anden gang bestille og få sendt dyr.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2014, 09:34 »
Alt efter hvilke slags det er og hvornår de er lagt til, så en 5-6 måneder gamle.

De sorte marked, ved jeg ikke helt hvad der menes med (men det må vel være alle private eller?), og pris, skal det være billigt så er det buræg og papkyllinger fra Netto som vinder.  ;)

Men alt andet lige så er hønsepriserne i Danmark ikke steget de sidste 50 år, kontra hvad høns koster i vores nabo lande.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2014, 10:00 »
Som i kan høre, er jeg meget ny på dette område.
Jeg kontaktede "Banks" da jeg begyndte at overveje, om jeg skulle have høns og hvilken race. Han kaldte det som bliver solgt privat, som det "sorte marked". Så mere var der ikke i det  :)

Tak for svarene, jeg vil gå på jagt efter racen stor Maran  ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2014, 10:41 »
Det sorte marked, tja vi private bliver nok aldrig konkurrenter til forretningerne/hønserierne hverken i antal lavede høns og pris, og slet ikke når de også er begyndt at sælge "racehøns".

Men vi kan idet mindste lave dyr som opfylder og ligner standarden for racerne.

Så er det nok mere op til hvad man vil ud af sit hønsehold, for er det bare æg og kød og man er ligeglad med race/type, så kan alle jo høns jo bruges.
« Senest Redigeret: 05 Marts , 2014, 10:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline marlene7913

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2014, 10:42 »
 /o

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2014, 10:45 »

Men vi kan idet mindste lave dyr som opfylder og ligner standarden for racerne.

Til forskel fra f. eks. Bangs :police:
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2014, 11:57 »
De flotteste og mest racetypiske dyr fås helt klart hos dedikerede hønseavlere - på hobbyplan /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"