Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg hane - del 2  (Læst 3346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brit

• Bruger
Syg hane - del 2
« Dato: 04 Marts , 2014, 15:51 »
I går skrev jeg om min syge hane.

I dag er han stadig sløj og har ikke den store appetit. Dog har jeg givet ham vand et par gange, hvilket synes at have hjulpet lidt på ham.

Jeg har også kigget lidt nærmere på ham. Spidserne af hans kam er blevet en smule misfarvet (lidt blålige) og så har jeg opdaget at han har lus. Hvilket betød at jeg hurtigt tjekkede de andre høns - og kan konstatere at de også har lus. Så jeg skal i gang med den store lusebehandling og rengøring af hønsehuset - suk.
Damerne har ellers været rigtige flinke til at støvbade dagligt og de synes ikke at være påvirket af lusene.

Men - kan hanens sløvhed, misfarvede kam og mangel på appetit skyldes lusene - nu hvor de andre høns suser rundt og er friske og har stor appetit?

Jeg har ikke haft høns i særlig lang tid - og håber på nogen derude kan spore mig ind på hvad hanen fejler.

Mange tak for hjælpen.
1,5 Orpingtons

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Syg hane - del 2
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2014, 17:02 »
Ja det kan sagtens være lus eller blodmider der tager pippet fra din hane. Hønsene orker heller ikke lægge særligt mange æg hvis de er angrebet slemt. De sorte/blå spidser på hanens kam er sikkert bare en lille frostskade. Det tager han ikke skade af. Hvis det er meget slemt (sorte spidser) kan det yderste af takkerne falde af, men det lyder nu ikke som om din hane er så hårdt angrebet. Så godt du er kommet hurtigt i gang med behandling for utøj. Husk at være grundig. Sprøjt godt i alle krinkelkroge i hønsehuset. Også under siddepind m.m. De gemmer sig de satans kræ. Held og lykke med at få hanen rask igen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2014, 17:18 »
Din hanes symptomer med at kaste op og have diarrè og nu den blålige kam passer ikke med en svækket hane pga lus, MEN hvis din hane er svært angrebet af lus og måske næsten drænet for blod, så er han meget modtagelig for alt mulig andet dårligdom.

Et luseangreb alene kan tage livet af en h*ne, da den dør af blodmangel, hvor den sygner hen i træthed og manglende appetit -  eller hjertestop, fordi hjertet pumper vildt for at sende ilt rundt i kroppen, men når der intet blod er, så bliver hjertet overbelastet.

Du skal behandle for de lus og det kan ikke gå for hurtigt - og så sørge for, at han får vand og gerne lidt godbidder indenbords. Mad og vand er vigtigt også for at få lavet nyt blod
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2014, 17:30 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2014, 18:51 »
Et massivt utøjs-angreb svækker fjerkræ. Svækket fjerkræ er meget mere modtagelig af andre sygdomme. Så ja, de symtomer du ser hos din hane kan sagtens være forårsaget via dens svækkede tilstand pga. utøj.

NB: en god vane er at hver gang (daglig) man går igennem sine huse/gårde så tage det fjerkræ op du møder på din vej og tjek for utøj. Det er nemt for mig, for Orpington står bare stille foran en og venter på at blive taget op  /o  det gør mine ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2014, 19:08 »
Hold da op en fest og et tilløbsstykke det ville blive, hvis jeg skulle gå og samle barneveldere op. Mage til flugtkræ jeg har i år... De er omkategoriseret til flyvske tosser. Kan ikke sparke mig frem for dem når der fodres, men hvis jeg stikker en hånd frem er de væk. Og holde dem inde i hønsegården....glem det!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2014, 19:19 »
Hold da op en fest og et tilløbsstykke det ville blive, hvis jeg skulle gå og samle barneveldere op. Mage til flugtkræ jeg har i år... De er omkategoriseret til flyvske tosser. Kan ikke sparke mig frem for dem når der fodres, men hvis jeg stikker en hånd frem er de væk. Og holde dem inde i hønsegården....glem det!

Oh, Henriette det lyder vildt :)  har du prøvet med hypnose :)  :)   
 - nå spøg til side,   jeg er nok bare heldig med at mine høns ikke ser så meget efter mig :)