Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race og hvilken sygdom?  (Læst 2086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
Hvilken race og hvilken sygdom?
« Dato: 03 Marts , 2014, 19:43 »
Jeg har i dag gjort en lille video af Rollingen, der blev købt som Faverolles-rugeæg og klækket under vores Maran den 25/8-13. I øvrigt det eneste æg af 10 som blev til noget. Hun er altså over et halvt år nu, men jeg synes overhovedet ikke hun ligner en Faverolles (og lilleholm som har set et billede, giver mig helt ret).
Hun laver også lidt mærkelige lyde af og til. Vi tænkte at det nok var kyllingelyde, hun var jo alene kylling blandt en flok voksne, men der er også kommet lidt mærkelige hovedkast med.
Såeh... hvad er hun for en størrelse, og hvis der er noget galt med hende - hvad kunne det være??
http://youtu.be/ESXb5dogkzE
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race og hvilken sygdom?
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2014, 19:57 »
Faverolles er det ihvertfald ikke og den ser også ud til at mistrives og er gået i stå med udviklingen
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2014, 21:57 »
Jeg kan ikke få nogen video frem.. Kan du ikke smide den på youtube og så linke til den???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline palleti

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2014, 22:05 »
Det er faktisk præcis hvad jeg har gjort....prøver du at se den på en mobil?- der er vist en forskel der.
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2014, 22:11 »
Jeg sidder ved min stationære PC og alt hvad jeg kan se er 'Denne video er privat'.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2014, 22:46 »
det samme her som Erik.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2014, 22:48 »
Også her. Du skal vist ind og gære den offentlig på youtube
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline palleti

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2014, 22:59 »
Nemlig, ramte lige den forkerte indstiling :-\. Nu er den ikke længere privat, men bare skjult, så den kan ses af dem der har linket  /o
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2014, 23:11 »
vil give Lene ret. ingen faverolles, ikke engang en blanding af faverolles ligner det. og hun ser lille og underudviklet ud.  hun burde have en del mere farve i hovedet når hun er godt 6 måneder gammel. hun kunne måske lyde lidt snottet/forkølet?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2014, 23:12 »
Og nu virker det.

Jeg vil ikke gøre mig klog omkring racen.

Og egentlig heller ikke om hvad der evt er galt. Men hun ser ikke helt rask ud, det vil jeg medgive. Hoveddelene er utroligt blege (hævede eller 'belagte' omkring øjnene?).

Hun søger jo godt nok efter føde, så hun er ikke døende. Men hendes hovedrysten og små udbrud kunne indikere at et eller andet generer hende i hovedet (eller måske halsen).

Hun har alderen til at være startet æglægning, men jeg ville tro at hun ikke er i æglægning??
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2014, 23:29 »
Et eller andet generer, det tror jeg også. Slim i halsen eller sådan noget, forkølelse. Jeg synes også hendes fjerdragt er mat og trist og stritter lidt på en kedelig måde - jeg tænker hun kunne bruge noget ekstra fedt i kosten, mineraler, vitaminer - hun trænger til et boost af gode næringsstoffer.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2014, 07:27 »
Utøj, blodmider måske, kan godt suge hønsene "tomme" og rammer ikke alle dyr lige hårdt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline palleti

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2014, 10:20 »
Farverne er lidt flade på videoen, den blev skudt næsten i tusmørke.

Vi har ikke kunnet finde antydningen af utøj på nogen af hønsene, og de øvrige ser ud til at have det fint. Bl.a. har vi en Maran som ikke er ret meget ældre end 'Rollingen', og den ser ud til at trives vældig godt, både stor og flot, større end den gamle Maran.

Jeg går ud fra at Rollingen ikke kan være en Faverolles. Gad vide hvad det så er?

Den har set sådan ud de seneste måneder, så jeg gætter på det er en dårligt udviklet krydsning som ikke får nogen stor fremtid.

Jeg har en anden video hvor man lige i starten kan se hele flokken:

http://youtu.be/jqz89J_wV8g

« Senest Redigeret: 04 Marts , 2014, 10:24 Fra palleti »
0,02 sorte Ea kyllinger

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 04 Marts , 2014, 14:11 »
Ligner det jeg ville kalde et pjok som sjældent får en fremtid man synes om. Hanekyllingepjok synes jeg som regel dør på et eller andet tidspunkt under opvæksten, imens man godt kan være heldig og fodre hønekyllingepjok op til voksen, men så har de ofte en ringere fjerstruktur, lavere immunforsvar og kommer sjældent til at lægge særlig mange æg hvis de overhovedet gør.
Faverolles tror jeg bestemt der er hende, men ikke rent. snarre kun en fjerdedel tilbage da den ligner noget jeg har set før hos en der har haft forskellige Dværgblandinger til at gå. Hvor der havde været Dværg Italiener i Brun og Dværg Wyandot i Gul sort-columbia indover hans Dværg Faverolles Laksefarvede. Der fik han nogle der lignede rigtig meget hende her i farven og typen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline palleti

• Bruger
« Svar #14 Dato: 04 Marts , 2014, 14:48 »
Tak for input alle sammen, jeg kan især følge det du skriver Frank, for det er præcis hvad jeg selv føler.
Noget er gået galt og en Faverolles på over 6 mdr skulle efter alt hvad jeg har hørt og læst, være stor, lækker og rolig. Hende her er ingen af delene.
Vi går i forvejen og venter på at en af hønsene lægger sig skruk, så vi kan lægge nogle rugeæg under - og så tror jeg Rollingen får en tur på huggeblokken  :-\
0,02 sorte Ea kyllinger