Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg hane  (Læst 3370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brit

• Bruger
Syg hane
« Dato: 03 Marts , 2014, 13:19 »
Jeg er bange for at min Orpington hane ikke har det godt. I morges lukkede jeg ham ud af hønsehuset sammen med de andre høns - og kunne straks se at der var noget galt. Han galede ikke og ville ikke spise de godbider jeg havde med ud.

Nu har jeg holdt øje med ham hele formiddagen og kan se at han en gang imellem kaster op (ligner vand/lyst gult væske) og har diarre. Men han hverken spiser eller drikker vand. Han tøffer lidt rundt og virker rigtig sløv. Nogle gange står han helt stille og blunder. Ikke noget han plejer at gøre. Og en gang imellem sitrer/småryster han.

Jeg har kigget alle mine hønsebøger igennem og kan ikke helt blive klog på hvad det er han fejler.

Der er ikke noget gift i hønsegården, ikke noget fordærvet foder/korn, der er rent vand og ingen røde orme i halsen/munden på ham. Kloakken ser også fin ren ud, dog synes jeg han virker meget rød i huden (men nu har jeg aldrig tjekket hvilken farve hans hud normalt er, så det kan være ingenting).

Godt har han det dog ikke.

Er der nogen derude der har et bud på hvad han fejler - og om der er noget jeg kan gøre.

Lide skal han i hvert ikke - så hvis han ikke får det bedre i løbet af nogle få dage, er jeg bange for, at det er bedst at aflive ham.

Mange tak for hjælpen.

Brit

P.S. de andre tre høns har det strålende - de løber, spiser og skraber med stor vellyst.
1,5 Orpingtons

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Syg hane
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2014, 15:26 »
Jeg har desværre ingen bud, men er han løbet ind i et maveonde, så holder han ikke til det til i morgen, hvis du ikke får noget vand i ham...gerne med druesukker
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2014, 23:21 »
Nu har jeg holdt øje med ham hele formiddagen og kan se at han en gang imellem kaster op (ligner vand/lyst gult væske) og har diarre. Men han hverken spiser eller drikker vand.

At han har diarre behøver ikke nødvendigvis at have noget med hovedårsagen at gøre. De andre symptomer tyder på sur kro.

Sur kro opstår når et fremmedlegeme blokerer for adgangen fra dyrets kro og videre ned i fordøjelsessystemet. Kroen sidder på den nederste del af halsen (Kald det en hamsterpose :)). Prøv at tjek om den har en meget stor udposning på halsen lige over brystet. Du er nødt til at 'befamle' ham på halsen for at kunne afgøre det med rimelig sikkerhed.

Er det sur kro vil du som regel opleve, at hvis du holder dyret i benene med hovedet hængende nedad, så løber der vand/væske ud af næbbet.

Hvis du efter ovenstående føler dig overbevist om at der er tale om sur kro har du følgende mulighed for at prøve at redde hanen. Chancen er dog ikke stor, desværre.

Prøv først at åbne hans næb og kik ham i svælget. Det kunne være at en del af fremmedlegemet (et langt halstrå eller lignende) var synligt i svælget og at man kunne komme til at fjerne det herfra, selvom det er meget usandsynligt.
Næste skridt er at prøve at massere kroen, i et forsøg på at massere blokeringen væk fra afgangen fra kroen. Måske det er værd at vende bunden i vejret på ham ifm denne massage. Det kan måske øge chancerne for at det der blokerer flytter sig. Ellers fortsæt massage af kroen i nogle dage.

Hjælper det ikke, og han bliver dårligere og dårligere er der desværre nok ingen vej uden om aflivning. 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 06 Marts , 2014, 23:08 »
Hvordan går det med din Orpington hane?

Mvh
Erik Andersen