Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rævesikkert hønsehus  (Læst 3665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Rævesikkert hønsehus
« Dato: 03 Marts , 2014, 11:33 »
På den lokale fjerkræudstilling i vinter var der en lokal naturplejer, som producerer små hønsehuse, han påstår er rævesikre. De er placeret på en høj pæl og stigen op til huset er en tynd granrafte ell. som ræven åbnebart ikke magter. Han har selv hønsehold i Grib Skov, hvor det vrimler med ræve og påstår, han aldrig har haft besøg af ræven.

Man kan vel kalde det en form for "naturhøns", da han siger de tilpasser sig livet oppe i højden og bliver stadig mere adrætte og flyvestærke. Selvom nogle af dem sover i en nærliggende høj Thuja, går de op i huset og lægger æg. Han har også haft Isa Brown på den måde. Jeg synes det er en skæg og anderledes måde at holde høns på, selvom det nok ikke taler til storproducenter. Har selv overvejet at skulle have en til mine små, meget flyvske hollændere :)

www.facebook.com/jah.nature

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Rævesikkert hønsehus
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2014, 12:00 »
Om ikke andet så er det rent æstetisk virkelig godt.

Rasmus

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2014, 12:18 »
Hvis det drejer sig om det hønsehus, som er vist øverst på hans facebook side, tror jeg kun det er et spørgsmål om tid, før Mikkel kommer på besøg. Både ræv og hund kan da forcere den 'pindetrappe' ??
Første eksempel ved en hurtig googling: http://www.youtube.com/watch?v=QNzgnobrA0E&noredirect=1
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline AKjeldsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2014, 13:39 »
Det rævesikre hønsehus som du beskriver er også brugt i det engelske TV-program "River Cottage" og tilsyneladende med succes (man hører i hvert fald ikke andet).

Jeg har også selv overvejet at prøve det hvis, men gik bort fra idéen igen ved tanken om at skulle hente æggene deroppe :)

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2014, 20:03 »
Den skægge lille fætter, kan kravle i træet, fordi den har stammen at støtte kroppen til :D Ligesom en ræv kan forcere et to meter højt hegn eller plankeværk, fordi den sætter af på, eller ligefrem kravler i hegnet. Den kan ikke hoppe to meter i den frie luft. Spørgsmålet er, om den er i stand til at gå linegang ude i den blå luft på en rund rafte. Det er muligt, men jeg har aldrig hørt om det.

Ellers var der jo en ide til kommende hønseluger i kommende hønsehuse. Hvis det er et stort hus, hvorfor så ikke lade lugen ud til hønsegården sidde oppe under tagskægget, i stedet for nede ved jorden, som de plejer?
Så kan man bruge samme princip. En almindelig hønsestige inde i huset, og ude  i hønsegården en rund glat granrafte op til lugen under tagskægget. Så må det alt andet lige være sværere for ræven at komme ind om natten i alle de hønsehuse, hvor ejeren glemme at lukke. Det sker jo for alle på et tidspunkt.

Og Ja jeg har også tænkt på, hvilke akrobatiske evner, det kræver at samle æg i det hus. Noget med lianer og Tarzan og Jane for at svinge sig over til huset.  ;)Eller måske man kunne lave en stige/trappeordning bag på huset. Jeg rumler lidt over ideen. ::)