Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Niederrheiner  (Læst 12987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dyster

• Passiv bruger
Niederrheiner
« Dato: 02 Marts , 2014, 12:16 »
Sidste forår købte jeg i Tyskland nogle rugeæg af Niederrheiner Gelbsperber, og har nu 1 hane og 2 høner af disse. De begyndte æglægning først i januar, og der har på nær en dag været 2 æg dagligt, så hvis det forsætter sådan vil det nok blive min farvoritrace, blandt andet fordi den i størrelse også er til de store gryder. Mit problem er at jeg ikke ved hvad den hedder på dansk, eller om den overhovedet har et dansk navn. Gul tværstribet er mit bedste bud, men ved ikke om det er rigtigt. Er der mon andre der har denne race, og eventuelt vil sælge nogle rugeæg, så jeg har mulighed for at få 2 stammer?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Niederrheiner
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2014, 12:24 »
Nierderrheiner er i følgende farver i den Skandinaviske Fjerkræ Standard : sort sølvbrystet, blå/grå- stribede og legbarfarvede.

Så dyster jeg vil tro at dine er gul legbarfarvede, så du kan jo fremstille dem på LU, så vi kan få dem med i standarden. ;) /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2014, 19:04 »
Jeg ved en i vores klub prøvede at få dem anerkendt for mange år siden i den farve i store, men det lykkedes ikke og tror ikke han har dem længere.

Direkte oversat vil det blive Gul tværstribet/Gule tværstribede, men mener farven man bruger ved denne race i Danmark hedder Gul sortspættet/Gule sortspættede uden dog at være sikker. Mener farven er godkendt ved Dværgene(har ikke lige standarden ved siden af mig) og det er sådan set den farvebeskrivelse man skal bruge på de store også.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2014, 20:11 »
Hej. Jeg havde dem i er par år for ca 20 år siden, hvor jeg havde købt dem af ef opdrætter i Brørup. Farven hedder gultværstribbet, og det er nogle meget smukke og gode brugshøns, og grunden til at det fik en ende med mine var at den hane jeg havde valgt som avlshane, viste sig at være steril og jeg kunne ikke finde en ny i Danmark. Held og lykke med dem, jeg håber virkelig du holder ved dem, da det bestemt er nogle dyr jeg tror der kan blive populære.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2014, 21:36 »
Skal der ikke foto på af sådan nogen :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline dyster

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2014, 05:42 »
Ja Henrik, jeg tror også at det vil blive nogle rigtig gode brugshøns, da de har en hurtig tilvækst samt at det ser ud til at dem jeg har fået er super æglæggere. De ser ud til at blive en del større end fx New Hampshire, så kød på bordet bliver der sikkert også til. Med hensyn til billede ser det ud til at vi her at gøre med en computer-novice, det lykkedes i hvert fald ikke at uploade  :-\

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2014, 14:16 »
Ok Pyt.Jeg fandt foto af dem et sted på nettet.Det ser ud til at være nogle rigtig kønne høns :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2014, 14:29 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2014, 17:19 »
Hvad siger standarden i forhold til vægt?
Umiddelbart er de legbar kønne at kigge på, så som kombinationsrace kunne det måske også være en ny mulighed?

Rasmus

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2014, 17:22 »
Min. standard vægtene for dem er hane : 4 kg. og høne 3 kg. Så det er en af de større racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2014, 17:29 »
Det lyder jo meget godt. Er det også en "ny" race? Har egentlig ruget kyllinger af Bielefelder ud i den evige jagt efter den "rigtige" race, men de her kunne helt sikkert også være et bud, hvis det skal snævres ned til en enkelt race.

Rasmus

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2014, 18:16 »
Ny og ny. Den er fra 40'erne. Bielefelder er fra 70'erne.

En mulig kandidat til den rigtige race kunne være Mechelner - jeg har i hvert fald læst en masse godt om den.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2014, 21:47 »
De beskrivelser jeg lige hurtigt kunne finde lyder også lovende. Måske lidt mindre æglæggende end de to andre, til gengæld nok lidt større. Ved ikke med udbredelsen men har jo så eksisteret mindst  halvtreds år mere.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Marts , 2014, 21:54 »
Der kan ses fotos af racen her : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029048?i=39457815

Meget flot dyr, der også kunne pryde græsplænen her ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline dyster

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 04 Marts , 2014, 15:22 »
Mine er noget mere gule en dem på billederne fra sydhavsøerne. Jeg tror det er lykkedes mig at få billeder ind i galeriet. Prøv at se i galeriet under dyster. På billederne går der New Hampshire bagved, så det er tydelig at de er større allerede nu, selvom de er noget yngre.