Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æggefarve ifølge Standarden  (Læst 3640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
æggefarve ifølge Standarden
« Dato: 28 Februar , 2014, 17:55 »
Jeg var i Belgien i Juli sidste år og hente æg til blodfornyelse i mine La-Bresser.
Jeg fik nogle fine beigefarvede æg, som lignede mine egne til forveksling.

Der kom nogle fine hvide La-Bresser ud af dem, som er begyndt at lægge æg nu.

Men deres æg er brune, (som barnevelder æg) Jeg har lige fået de første kyllinger af disse brune æg, og det er tilsyneladende La- Bresser, i alle tilfælde gule kyllinger.

I standarden for racehøns står der at La - Bresse æg er hvide.

Så er mit spørgsmål til alle erfarne avlere: Skal jeg kasserer alle de brune æg som ruge materiale, eller betyder det ikke noget? 
Hilsen
Peter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: æggefarve ifølge Standarden
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2014, 20:29 »
Ja det kunne tyde på at der havde været noget andet hanemateriale ind over for at farven kan ændres så meget. La Bresser er umelbart dominant hvide og derfor skulle størsteparten gerne blive hvide selv i de efterfølgende generationer.

Har du brugt egen hane eller hane fra samme stamme som hønerne? Dette vil måske kunne fortælle hvad der har været inde på hvis hønerne er på en bror med samme gener.

Hvis man er grov og kun vil bruge dyrene til udstilling/eventuelt slagt kan det være ligemeget da æggene ikke vil sige så meget, men det kan give det signal at de ikke er racerene og man ikke tager det så alvorligt eller købere kan føle sig snydt.

For at udnytte blodfornyelsen, men stadig få dem tilbage på rette spor kan du parre dem tilbage på dine egne indtil æggene igen er hvide/beige/cremefarvede igen og forhåbenlig vil de stadig til den tid have masser af livskraft og friske gener til at stammen/stammerne ikke behøver nye gener lige forløbrigt igen.

Hvordan er kammene, øreskiver og øjenfarven på disse nye dyr? Bare lidt nysgerrigt spørgsmål fra mig af.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: æggefarve ifølge Standarden
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2014, 21:33 »

Har du brugt egen hane eller hane fra samme stamme som hønerne? Dette vil måske kunne fortælle hvad der har været inde på hvis hønerne er på en bror med samme gener.


De dyr fra belgiske æg klækkede sidst i august. Jeg satte hønerne sammen med en af mine egne haner, men den kan vel ikke have indflydelse på æggefarven?

Jeg har ligeledes taget den bedste hane af de belgiske og sat sammen med mine egne høner, og de lægger alle fine store beigefarvede æg.

Hvis man er grov og kun vil bruge dyrene til udstilling/eventuelt slagt kan det være ligemeget da æggene ikke vil sige så meget, men det kan give det signal at de ikke er racerene og man ikke tager det så alvorligt eller købere kan føle sig snydt.

For at udnytte blodfornyelsen, men stadig få dem tilbage på rette spor kan du parre dem tilbage på dine egne indtil æggene igen er hvide/beige/cremefarvede igen og forhåbenlig vil de stadig til den tid have masser af livskraft og friske gener til at stammen/stammerne ikke behøver nye gener lige forløbrigt igen.


Jeg vil jo gerne have den ægte varer, så min belgiske leverandør var måske ikke det rigtige valg.

Nu håber jeg så bare ikke den belgiske, (og i øvrig flotte) hane spolere de fine dyr jeg havde i forvejen, for så må jeg jo starte forfra.


Hvordan er kammene, øreskiver og øjenfarven på disse nye dyr? Bare lidt nysgerrigt spørgsmål fra mig af.

Kammene er mindre end på mine, øreskiverne er fine, øjenfarven har jeg ikke lige lagt mærke til, men vil se på det i morgen.
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2014, 21:50 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: æggefarve ifølge Standarden
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2014, 00:13 »
Jo hanen bestemmer også over ægfarven på de kommende kyllinger han er far til og har derfor meget at sige da man ofte bruger en hane på flere høner.

Ja det kan jo lyde til at det enten bliver den lidt længere vej med avlen eller skaffe nyt blod på ny og starte forfra. Så må man jo vælge eller køre det ene separat imens man arbejder imod det andet feks. skaffe nyt blod et andet sted fra.

Det var bare de punkter Lene og mig lage mærke til skulle forbedres på din stamme ved forumdagen. Så det var jo rart hvis de nye dyr var gode på disse punkter og kunne forbedre din stamme på disse punkter.
Kamme uden alt for mange tvillinge- og hjortetakker(blandt afkom), helt hvide øreskiver og helt mørke øjne.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: æggefarve ifølge Standarden
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2014, 17:20 »
Tak for hjælpen Frank!

Jeg ved nu at hvad jeg fik ud af mine belgiske æg ikke bidrager til forbedringer af mine dyr, men udelukkende til blodfornyelse.

Blodfornyelsen trængte jeg også til, så nu må jeg selekterer.
Det med æggefarverne ta'r så lidt tid at rette op på, men dog kun et år imellem! 
Da jeg krydsede tulipaner skulle jeg vente 5 - 6 år på resultatet
Hilsen
Peter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: æggefarve ifølge Standarden
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2014, 18:50 »
Hov lige for forståelsen skal det siges at øjne skal være helt mørke og øreskiver skal være helt hvide.

Ja det vil nok tage et par år før det er rettet op, men det er alligevel hurtigere end tulipanerne må det siges.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen