Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegården, hvad er lovkrav?  (Læst 6495 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Krizzz88

• Passiv bruger
  • Nybegynder :)
Hønsegården, hvad er lovkrav?
« Dato: 27 Februar , 2014, 21:40 »
Godaften til jer alle :)

Ja, nu er vi så også herhjemme blevet vilde med tanken om at skulle have en lille flok høns, Maran'er som en dejlig og hyggelig hobby :)

Men har et par spørgsmål da jeg jeg ikke rigtig kan finde svar på siden eller på nettet og ellers er svarene fra 2010.
Er det lovkrav at ens hønsegården skal være overdækket? Kan se det ikke var lovkrav i 2010 men er det stadig sådan?

Og så skal jeg høre jer om jeres forskellige erfaringer omkring strøgelse og tilskudsfoder, hva fungere bedst for jer??

Jeg har kigget rigtig meget på dette forum de sidste par uger og er da sådan en hyggelig side :) og sikke en masse tips og ideer man får her, er da bare dejlig og kan hjælpe hinanden på denne måde :)
Mvh
Kristina Kristensen

6 sort kobber Maran kyllinger
3 halv Araucana og halv sort kobber Maran kyllinger
0.1 Korthåret Hønsehund, Laika
2.0 Main Coon katte, Timmy og Folmer
1.1 Børn, Anne 3 år og Emil 1år
1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hønsegården, hvad er lovkrav?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2014, 22:25 »
Der er ikke længere lovkrav om overdækning af hønsegården. Lovkravet blev indført da vi alle døde af fugleinfluenza ;). Da det ikke gik helt så galt som spået blev lovkravet ophævet.

Strøelse er der delte meninger om herinde. Jeg bruger byghalm både i redekasser og på gulvarealerne i huset. Det virker fint for mig. Andre kommer med deres erfaringer om alternativer.

Omkring foder er der også forskellige fremgangsmåder. Jeg fodrer med følgende blanding:

2 dele æglægningspiller
1 del hvede
1 del byg
½ del blanding af kanarie- eller undulatfoder og ærter/majs.
Der tilsættes en smule knuste skaller.

Held og lykke med det og spørg endelig løs.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2014, 10:04 »
Hvis man vil leve op til de økologiske krav til hønsegård, så skal der være 5 m2 udeareal pr høne. Til havebrug er det kun en angivelse af hvad man i økologien opfatter som minimumskrav af hensyn til dyrevelfærd ikke lovgivning.
Her hos os er sand og savsmuld af lærketræ bund-materiale og diverse halmtyper i redekasserne. (Husk savsmuld må ikke være fra behandlet træ, malet, tryk-impregneret osv.)
Sonja 

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2014, 10:11 »
Næ, heldigvis skal gården ikke være overdækket mere som et lovkrav, MEN der kan jo komme masse hysteri igen igen, og så det er nok en god ide at kunne overdække enten det hele eller noget af den, så man er lidt på forkant med det.

Foder og vand skal dog være under fast tag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2014, 12:27 »
Der er ganske rigtigt ikke noget lovkrav fra centralt hold om at hønsegård skal være overdækket, men der er et krav om at fodring skal være under fast tag. Så hvis ikke en del af gården er overdækket, så må der ikke fodres i den (grønt undtaget).

Derudover så er der nogle kommuner der i by-zone kræver overdækning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Krizzz88

• Passiv bruger
  • Nybegynder :)
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2014, 12:33 »
Dejligt det ikke skal være overdækket kunne være blevet en dyr forretning for os ;)

Erik: Dejlig og se et forslag på hvordan foder kan sammensættes.

Sonja: Vi vil gerne have 6-8 stk Maran'er og de får ca 95-100m2 ude areal og et hønsehus på 4m2. Så de får god med plads :)

Lene: Jeg regner også med lidt skal være overdækket, så de kan få et tørt sted til deres sandbad :)

Finn: vi regner kun med at foder grønt udendørs da vi bor på en stor land ejendom i landzonen og helst ikke vil have rotter til.

Dejligt med Info fra erfarende hønse ejer :)
Mvh
Kristina Kristensen

6 sort kobber Maran kyllinger
3 halv Araucana og halv sort kobber Maran kyllinger
0.1 Korthåret Hønsehund, Laika
2.0 Main Coon katte, Timmy og Folmer
1.1 Børn, Anne 3 år og Emil 1år
1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2014, 22:47 »
Næ, heldigvis skal gården ikke være overdækket mere som et lovkrav, MEN der kan jo komme masse hysteri igen igen,

Forhåbentlig undgår vi samme hysteri næste gang vi alle står til at dø af en virus. Det være sig fugleinfluenza, SARS eller svineinfluenza. Jeg læste for nyligt en artikel om at svineinfluenza-virus faktisk er en virus vi har været ramt af mange gange før. Der har den blot været kaldt influenzavirus. Hvad blev der egentlig af Hongkonginfluenza? Blev den udryddet? Eller lød det blot ikke faretruende nok længere.  ;D ;D

Mvh
Erik Andersen