Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Baytril til høne.  (Læst 7361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
Baytril til høne.
« Dato: 26 Februar , 2014, 20:35 »
jeg har en høne der kræver antibiotika behandling da hendes forkølelse må have sat sig som betændelse. hun har som den eneste i flokken stadig problemer med vejrtrækning og hosten/nysen efter en slem omgang forkølelse hos dem alle i starten af året. syntes ellers det gik bedre, men syntes nu der er en forværring igen.

er der nogle der ved hvad sådan en gang baytril koster at få gennem dyrlægen?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Baytril til høne.
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2014, 20:39 »
Det koster konsultationsprisen for hønen og så nogle få kroner til Baytril ca. kr. 10 til en behandling
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nina Vitale

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2014, 20:46 »
......og er dyrlægen af den flinke og empatiske type, så kan man nøjes med en telefonkonsultation 8)
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2014, 20:49 »
......og er dyrlægen af den flinke og empatiske type, så kan man nøjes med en telefonkonsultation 8)

8) 8) 8) ja  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2014, 21:37 »
tror jeg prøver at ringe til ham den hønsekyndige dyrlæge. :)  er dog for et par dage siden startet en ormekur til dem alle, så må hellere lige få gjord den færdig først.

prisen på en konsultation for bare 1 høne tiltaler mig ikke. så vil jeg hellere bruge øksen. og jo ret fjollet når det "bare" er noget der kræver antibiotika.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2014, 22:05 »
prisen på en konsultation for bare 1 høne tiltaler mig ikke. så vil jeg hellere bruge øksen.

Det kan jeg ikke fortænke dig i. Jeg ville have samme indstilling. Man kan jo købe indtil flere nye dyr for de samme penge.

Men inden du svinger øksen, hvis det er det der bliver udgangen, kunne du jo prøve 'alternativ' behandling. Jeg ved godt at det ikke er populært blandt alle medlemmer herinde, men hvis det virker er det jo godt det samme.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2014, 22:58 »
helt enig :-)

men hvad er alternativ behandling til antibiotika?
de/hun har fået uanede mængder af hønseguf. og i en hel uge dagligt, tilsatte jeg også urtepencil. men denne høne var en af de sidste der blev syg/forkølet og åbenbart som jeg ser det den eneste der ikke kan komme over det.

jeg hører få gange på en dag et nys fra de andre og en anden høne kan godt  gabe/strække halsen med lyd meget få gange på en dag. men virker ellers helt frisk. hvor den syge gør det ret ofte, og har tydelige problemer med vejrtrækningen.

derfor jeg nu prøver en ormekur i tilfælde af at de kan have fået luftrørsorm. selv om jeg dog ikke tror det er tilfældet. men så er det prøvet, når jeg alligevel har det liggende fra mit første år med høns, hvor jeg fik en hane med luftrørsorm.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2014, 23:15 »
Den alternative er styrkelse af immunforsvaret.
Hønseguf er fint hertil, men klarer det næppe alene.
Urtepensil skal bruges målrettet på det syge individ. Indholdet af én kapsel pr dag hældes direkte i mund/svælg på det syge dyr.

Jeg havde 4-5 forkølede høns i december (tror jeg det var), med vejrtrækningsproblemer, nysen og kraftig betændelse omkring øjne/næsebor (og når jeg siger kraftig betændelse, så var det så grelt på et par af dyrene, at begge øjne var totalt tilklistrede og lukkede af betændelse).
Betændelsesdannelserne blev opblødt og fjernet med saltvandsopløsning på vatrondeller, og dyrene herefter 'tvangsfodret' med indholdet af én kapsel Urtepensil pr. dyr. Behandlingen stod på i 3-4 dage for hvert dyr, herefter stoppede symptomer på forkølelse og betændelse. De havde fortsat blege/matte hoveddele et godt stykke tid derefter, men viste ikke andre tegn på at være syge/utilpasse.

Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2014, 00:27 »
okay, måske jeg skal prøve med at hælde urtepencil pulver i næbet. det kan jeg jo gøre fra i morgen. det skulle der jo ikke ske noget ved at prøve.

kan jeg mon blande det lidt med vand og sprøjte det forsigtigt ind? tror jeg får ret svært ved at få pulver i hende.

hvor mange dage skal jeg mon blive ved med det for at det kan nå at virke hvis det gør. tænker 7-8 dage. er det nok?

de har for længst været det igennem med øjenbetændelse og alt det. dog gik det lynhurtigt fra de fik et øje betændt til det var fint igen (1-3 dage). her gav jeg kun hønseguf og 4-5  kapsler urtepencil blandet i.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2014, 22:12 »
Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være sværere at få pulver i hende end det er at få en opløsning i vand i hende. Begge dele foregår under tvang.

Tag den syge høne under din 'svageste' arm. Dvs at hvis du er højrehåndet, så placerer du hønen under venstre arm. Placer den så du med hånden på den arm der holder hønen kan nå hagelapperne. Ved at holde fast i hagelapperne kan du tvinge den til at åbne næbbet og du kan holde hovedet nogenlunde fast. Med den anden hånd kan du så styre indføringen af pulveret.

Som jeg skrev foretog jeg behandlingen over 3-4 dage, og det var nok i mit tilfælde.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2014, 22:43 »
tak Erik  ;)

jeg fik blandet lidt vand i det i dag og i en sprøjte. fik nok halvdelen ind i munden. resten ved siden af  ;D hun sidder dog heldigvis pænt på mit skød, så behøvede ikke at have så godt fat i hende.men øv hvor er de høns dog dumme at håndtere på den måde med deres hoved.

det med at have fat i hagelapperne havde jeg da så ikke lige tænkt på. det må prøves i morgen,  og ja så kan man jo fiksere deres hoved og åbne næbet samtidig /o

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2014, 22:53 »
Fiksering er lige præcis hvad der er tale om. Udtrykket er meget negativt ladet, men i en god sags tjeneste synes jeg at en kortvarig fiksering er i orden. Og kortvarig er den, da det højst tager et par minutter. Så snart du har hældt indholdet af en kapsel i næb/svælg sætter du hønen fri igen. Naturligvis vil en smule af pulveret sikkert drysse ud igen fordi hønen vil virre med hovedet, men størstedelen vil blive i hønen.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2014, 23:17 »
lige præcis /o

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå