Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Standartvægt på rugeæg..  (Læst 666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsefreak

• Passiv bruger
Standartvægt på rugeæg..
« Dato: 25 Februar , 2014, 14:45 »
Hej.. Vil lige høre hvor mange der er ligeså tosset som jeg er, og veje hvert enkelt rugeæg jeg indsamler? Har oftest oplevet hvis ikke jeg skriver til folk jeg vil købe rugeæg af, at æggene minimum skal have standartvægten ellers er jeg ikke interesseret.. Nogle siger OK, andre bliver fortørnet.. For små rugeæg under standartvægten giver jo små kyllinger, og egen erfarring siger mig det også har indflydelse på dyrenes voksenstørrelse..
Kenneth. Hønsefreak.

Offline Ann M

• Passiv bruger
Sv: Standartvægt på rugeæg..
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2014, 21:12 »
Hej Kenneth. Du er ikke spor tosset. Jeg vejer dem også - piller både de små og alt for store fra  :) Mvh. Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.5 laksefarvede Faverolles
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline lonekær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2014, 21:15 »
Nu har jeg kun solgt rugeæg 1 gang. Men der blev alle æg vejet. De lå så et godt stykke over standarten.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2014, 21:48 »
jeg vejer skam også mine  :)  især da den ene stamme har et par høner der ikke har lagt æg så længe, så flere er lige ved eller under grænsen. den anden stamme behøver jeg ikke veje. de ligger rigtig fint i vægt.

oplever de fleste er lige glade med vægten når jeg har spurgt. men syntes den skal være i orden for dem det betyder noget for.

vil så sige at det er første år jeg vejer æg. ikke engang moskusændernes æg kunne jeg finde på at veje, som de selv ruger. dog ville jeg tage de mindste fra hvis der er nogle ved salg.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2014, 09:39 »
Jeg har "engang" vejet hvert enkelt men synes at jeg sådan kan se og vurdere størrelsen. Ligeledes bruger jeg også kun æg som har en fin form og farve. Da høner som lægger lange, spidse og "mystiske" æg højst sand synligt giver dette videre til deres afkom.

Det er for øvrigt også en rigtig god ting at veje sine voksne dyr i gang imellem, især hvis det er de helt store racer og så få luget dem som er for små væk. Ligeledes er det måske en fordel med dværgene også, så dem der er for store kan sorteres fra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub