Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behandling af æg..  (Læst 15815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Behandling af æg..
« Svar #15 Dato: 24 Marts , 2009, 18:37 »
Hvis æggene er 7 dage, og du lægger dem i vand vil de ikke synke til bunds, da der stadig er en luftlomme, den metode bruger jeg ikke, jeg lyser på 7 eller 10 dag, og er hvis jeg skulle være usikker så får de lov til at ligge til jeg lyser på 18 dagen, og så få de ubefrugtede æg fra.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 24 Marts , 2009, 19:48 »
Når man lyser på 18-dagen, hvad er det så man ser? En stor luftlomme og en stor blob, der bevæger sig eller? Jeg har lyst på 7. og 10. dagen, og jeg syntes faktisk det var nemmest at se livet i ægget på 7. dagen  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2009, 19:56 »
Hejsa.

Men så har jeg læst og hørt fra andre at man kan komme æggene i vand for at være sikker. Er det så rigtigt forstået af mig, at de æg der falder til bunden ikke er befrugtet, eller er jeg helt galt på den.

Nej, det er ikke rigigt forstået af dig  ;)

Om æggene synker eller flyder har intet med befrugtning at gøre. Iøvrigt er jeg ret sikker på at alle æg vil synke på 7 dagen da luftlommen ikke er nået at blive særlig stor på dette stadie.
Man plejer først at bruge vandtesten (for de der bruger denne metode) når æggene er henne omkring dag 16-19. Hvis de alle synker på dette tidspunkt så har man ruget med for høj luftfugtighed. Det kan man så først gøre noget ved, ved den næste rugning :(
Hvis man laver vandtesten omkring dag 16-19 vil nogen af æggene rokke i vandet. Disse æg er der helt sikkert liv i men der kan også sagtens være liv i dem der ligger stille.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2009, 19:58 »
Når man lyser på 18-dagen, hvad er det så man ser? En stor luftlomme og en stor blob, der bevæger sig eller? Jeg har lyst på 7. og 10. dagen, og jeg syntes faktisk det var nemmest at se livet i ægget på 7. dagen  :D

Man kan ofte se at 'baby' sparker på 18-19 dagen.
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2009, 20:33 »
Tak, Susanne, jeg er virkelig novice, og ville sådan ønske jeg havde en tæt på, der kunne kikke med og forklare. Den nærmeste er vist Linda, og hun er jo stadig på den anden side af dammen.  8)
Jeg er også bange for at kikke for meget til dem, for hvis nu de bliver kolde? De to gange jeg har lånt dem af skrukkerne har jeg båret dem i en kurv godt pakket ind, og jeg har taget alle fra en skruk på nær et æg, så har jeg lyst dem, lagt dem tilbage under skrukken og taget det sidste æg med, et af æggene fra den første skruk har jeg har lagt under den næste skruk, og så taget alle nr. 2's æg på den måde er jeg fortsat, indtil jeg har tjekket alle æggene. Sikke en rodet forklaring! Men jeg ville jo bare ikke tømme reden helt, så de har hele tiden haft mindst ét æg i reden.
Nu har jeg lidt lyst til at kikke igen, men det er noget koldt udenfor, så jeg venter til det måske er lidt lunere. Faktisk havde jeg aftalt med mig selv, at jeg ikke skulle kikke mere før måske 18-19. dagen  <D
Det må jeg vel heller holde mig til.
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2009, 20:41 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #20 Dato: 25 Marts , 2009, 17:14 »
På 7 -10 dagen efter skalfarven, er der tydelige blodårer at se i æggene og på 18 dagen bør de der er i live sprælle så meget at æggene bevæger sig hvis du putterdem i lunkent vand
mvh. Egon
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2009, 17:19 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #21 Dato: 25 Marts , 2009, 17:53 »
Med hensyn til snavsede æg, kan man ikke tage et stykke sandparpir og pudse meget stille snavsen af  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #22 Dato: 25 Marts , 2009, 18:24 »
Jeg plejer at fjerne snavset med fingrene "Nudle" æggene forsigtigt, men det er nok det samme som forsigtg brug af sandpapir.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 15 April , 2009, 19:52 »
Når du har kogt et æg kan du slå det ned i bordet så skallen går i stykker og så ligge det i rent vand i et minuts tid og så er det ligeså nemme at pille som gamle butiksæg. :P

Det vil jeg bare sige at det virker.
Har nu fulgt rådet siden og kan tage æggene direkte fra reden og koge, hvorefter at de er meget nemme at pille uden at de går i stykker
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 08 November , 2009, 20:07 »
Hurtig pilning af æg for den travle husmoder  /o

http://www.youtube.com/watch?v=Dut1b--AgLM

Offline kokki

• Passiv bruger
  • Rebecca Kok
« Svar #25 Dato: 08 November , 2009, 22:15 »
Jeg håber at det kun er ham selv der skal spise det. For jeg ville da nødigt have at andre ånder på mine æg. Men jo det var godt nok hurtigt.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 11 November , 2009, 14:29 »
Hurtig pilning af æg for den travle husmoder  /o

http://www.youtube.com/watch?v=Dut1b--AgLM

Ja, det var da godt nok smart! Ny leg: A-tju-æg...  ;D