Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Resultat af eksperiment m. ægfarve-mix  (Læst 660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Resultat af eksperiment m. ægfarve-mix
« Dato: 21 Februar , 2014, 10:12 »
Kære forum
Sidste sommer blev jeg grebet af at eksperimentere med mix af racer for at se hvilke ægfarve dette kunne resultere i. Nu er resultaterne (hønerne) af dette eksperiment begyndt at lægge æg og jeg tænkte at jeg ville dele mine erfaringer med jer.

Jeg havde en Araucana hane som hyggede sig med en maran, en orpington og en brahma høne. Resultatet blev nogle sjove og finurlige udseende høner ;) og æggene som de nu lægger er egentlig en overraskelse. Araucane/brahma + Araucana/orpington hønerne lægger store flotte æg med farve som ren Araucana, jeg kan ikke med sikkerhed se forskel på disse æg og æggene fra mine rene araucana høner. Araucana/Maran hønerne giver små "army" grønne (olieven grønne) æg. Jeg har tre høner af dette mix og deres æg er konsekvent små, på størrelse med mine dværg sussex æg (selvom de er et mix af stor Araucana og stor maran). Alle hønerne har lagt æg i over en måned nu og størrelsen er konstant. Jeg synes det er ret finurligt at dette mix giver små æg... er der mon nogen der har en forklaring herpå? Det er samme hane som er fra til de andre mix kyllinger og maran hønen lægger større æg end orpington og Brahma hønerne, så hvordan bliver det lige til små æg??

Er der andre der har gjort sig andre erfaringer med at eksperimentere med ægfarve-mix??

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Resultat af eksperiment m. ægfarve-mix
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2014, 10:37 »
Jeg har 'lavet' en enkelt høne af aruacana/Isa Brown - hun lægger nogle flotte æg, som er olivengrønne på ydersiden af skallen og helt araucana turkis på indersiden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2014, 13:27 »
Er der mon nogen som ved om resultatet på ægfarven var blevet anderledes hvis hane / høne mixet var omvendt? (altså en maran hane på en araucana høne)
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Ellen53

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2014, 13:42 »
Hej vel gerne se nogle billeder?
det lyder helt vild spændene.

Mvh Ellen53