Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal min mand have for fjerkræ?  (Læst 946 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
Hvad skal min mand have for fjerkræ?
« Dato: 20 Februar , 2014, 21:31 »
Hej alle sammen. Da mine høns får ny hønse hus og gård overtager min mand pladsen.
Han ved bare ikke helt  hvad han vil have. Han havde tænkt på Perlehøns, da han har hørt de smager godt. Men har nu læst at de skal have ret meget plads og det kan de ikke få på det stykke han kommer til at have.
Men hvad skal han så finde på?
Håber der er et par forslag.

Hilsen Gitte

Offline martin s j

• Passiv bruger
Sv: Hvad skal min mand have for fjerkræ?
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2014, 21:36 »
hvor stort er stykket jeg synes kalkuner er rigtige sjove at have fordi de ser lidt anderledes ud og de er temmelige store og så smager de godt og de er rimelige nemme at få tamme  /o

tror ikke perlehøns skal have mere plads end fx. ænder og gæs men husk lige perlehøns larmer temmelig meget når de skriger

mvh martin skov

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2014, 21:38 »
er der nogle krav til hvad de skal bruges til ? æglægning, slagtedyr, gode skrukker eller andet? lidt svært at komme med et bud ellers :) men skal det være gode slagtedyr, ok æglægger høns og noget pænt at kigge på, så er de store wyandotter et forslag  /o

men der er mange andre racer der opfylder disse krav jeg kommer med.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2014, 21:38 »
Du må gerne fortælle mere om, hvor meget plads det drejer sig om. Er der hus på pladsen? Hvor mange kvadratmeter?

Jeg har haft en lille flok Faverolles, som jeg stadig har en enkelt høne tilbage af. Det er store kødfulde fugle, men ikke særligt aktive. Med den race vil man kunne 'lave' meget kød på forholdsvis lidt plads, tror jeg. De lægger faktisk pænt med æg også. En anden god race, som både kan lave kød og æg er Sussex.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2014, 21:44 »
han har ca. 40 m2. Jeg har selv store wyandotter i forskellige farver så det ville være kedeligt.
Vi bor på landet.
Det er svært at komme med mere info. om hvad det kunne være, da vi er ret ideløse. Jeg har foreslået kaniner, men det bliver for bøvlet da de nok vil grave sig ud.
Der er ikke store krav, dog måske noget med kød, da han til sommer bygger en røgeovn, så det måtte godt være noget der kan bruges til røgning.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2014, 21:46 »
Jeg gad godt smage et røget faverolles-lår. Det ER en god kødrace.

Men I kan sikkert få 100 andre gode råd :-)

Nogle maraner, nogle araucana.

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2014, 21:59 »
Jaa faverolles lår lyder ikke dårligt.
Vi må se hvad vi finder ud af

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2014, 22:15 »
Et par perlehøns skal minimum have 30 kvm. ifølge en bog jeg har for at have det optimalt hvis de ikke kan gå frit. Disse skal så gerne indholde burske eller krat der tiltrækker insekter og kryb og giver skjul da de godt kan være lidt nervøse.
Det skal være over dækket hvis man ikke vil have de stikker af selv når en vinge er klippet.

Perlehøns larmer rigtig meget så enten naboer der ikke har noget imod det eller boer rigtig langt væk. Da de kan udfordre lidt på dette punkt.

Perlehøns er heller ikke så glade for at gå ind i et hus, men vil hellere være ude og sidde på grene oppe under et tag end gå indendørs. Vil som regel også hellere lægge æg under en busk end en redekasse. Perlehønseæg skulle være nemme at udruge i maskine og en hane kan nemt klare flere høner med god befrugtning.

Så tror da godt du vil kunne holde en hane med to eller tre høner hvis der er siddepladser og buske som giver lidt skjul. Måske bærbuske der også kan give lidt fodersøgning på et tidspunkt.

Et andet spiseligt mulighed kunne være Agerhøns, Stenhøns, Fasaner eller Vagtler. En anden kunne være duer enten til at flyve frit eller i en voliere og de skulle også smage helt fantastisk hører jeg.
Har selv fået det så meget som lille at jeg ikke ser det som en delikatesse, men kun spise.

Ellers Franske hønseracer har ofte en rigtig god kødkvalitet hvis det er det man er ude efter. 
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline gitte_vendelbo

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2014, 22:20 »
Tak for et dejligt og langt svar. Det bliver han glad for.
gitte