Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - sorry hvis genpost  (Læst 9203 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
Skruk - sorry hvis genpost
« Dato: 20 Februar , 2014, 19:10 »
Hej hønsemennesker. Jeg kan se, jeg ikke er den første, der har haft spørgsmål om en skrukhøne, men jeg kan altså ikke finde svar på lige præcis det, jeg søger :)

Sagen er den, at min ene silkehøne (meget forventeligt) er blevet skruk og jeg ved ikke helt, hvad jeg skal stille op med hende. Jeg har læst om spandemetoden, det NÆGTER jeg at gøre. Vil simpelthen ikke kunne bære, at hun skal ligge i en spand ;(. Kyllinger er heller ikke en mulighed. Hun kan ikke umiddelbart få sin egen gård/eget hus og vi kan ikke lukke ind til huset, da de andre går ind og lægger æg i dagens løb.

Egentlig gør det mig ikke så meget, at hun ligger der, men jeg er i tvivl, om det er synd for hende og hvordan, jeg skal forholde mig, hvis hun skal have lov at blive liggende.

Hun har ligget der i dag og i går. I går blev hun sat ud, men gik vist ret hurtigt ind igen selvom de to æg, hun lå på blev fjernet. I dag har hun ligget der uden æg og der er sat vand ind til hende.

Er det ok, hun ligger der? Får hun drukket? Skal hun have mad ind i huset? Vil hun i så fald spise det? Hvis ikke, det er ok, skal hun så sættes ud? Ja, kort sagt, hvad gør jeg? :)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Skruk - sorry hvis genpost
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2014, 19:20 »
En skrukhøne med ..eller uden æg..vil have samme adfærd - altså en tur ude hver dag, hvor man spiser, drikker, skider, bader og strækker ben.

Jeg har to araucanaer, som hver sommer ligger deres skrukperiode ud uden æg. Jeg vil heller ikke bruge spande-afskrukning...er heller ikke sikker på, at det virker - jo - måske her og nu, men der er så mange eksempler på, at en afskrukket høne lægger sig igen kort tid efter.

Hvis du vælger at lade hende ligge, så skal du ikke foretage dig noget - jeg er heller ikke sikker på, at det ændrer på hendes skruklængde, hvis de andre høner i flokken lægger æg i hendes rede - æg du selvfølgelig samler ind dagligt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2014, 20:06 »
Dejligt, 1000 tak for hjælpen, så får hun lov at ligge :). Er det rigtig forstået, at man skal regne med 3-4 uger?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2014, 20:09 »
21 dage tager det for en kylling at blive 'bygget' - en skruk uden æg vil som regel ligge noget længere. Mine to 'tomrugere' ligger mellem 25-35 dage - hvis skrukken bliver liggende ud over de fire uger, så kan du godt begynde at forstyrre hende f. eks. ved at sætte hende ud i gården/haven, når du kommer forbi.

Jeg synes ikke, at denne metode er synd for en skrukhøne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2014, 20:24 »
Aaaah, så de ligger længere uden æg end med? Er det derfor, man bruger snydeæg? Og vil det være godt eller skidt at bruge?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2014, 20:32 »
Nej - du skal ikke give hende snydeæg. Årsagen til den længere rugetid er, at en skruk, som får kyllinger på 20-21-22 dagen går af reden er selvfølgelig, at nu er kyllingerne kommet, og så skal de ud og have mad og lære om livet. - en skruk uden æg har jo ikke denne pejlepind.

Lad du hende bare ligge i sin trance, men hold selvfølgelig øje med, at hun går ud hver dag - det sker også ind imellem, at en skruk kommer på bedre tanker og opgiver projektet, når der ingen æg er.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2014, 20:33 »
Nogle skruk høns kan sagtens ruge 2 x 3 uger + lidt....   hvis det er høns af en af de gode ruge-racer.
Hvis en skruk ikke ønskes benyttet til en rugning, så vil jeg bestemt tilråde at afskrukke.
Der er da ingen grund til at hun skal ligge og tære på reserverne og afmagres uden grund.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2014, 21:37 »
Ok ingen snydeæg :). Hun får lov at ligge og så kan vi måske tilbyde hende noget mad indenfor også. Det er jo lidt vanskeligt at kontrollere, om hun kommer ud, med mindre, man sidder der hele dagen. Man kan vel også holde øje med undervejs, om hun ser ok ud eller bliver for tynd. Hvis de kan holde til det, når de rent faktisk ruger, går jeg ud fra, de også kan, selvom der ikke er æg

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2014, 22:37 »
Hvordan afskrukker man en høne? Prøvede at søge, men fandt det ikke, selv om jeg mener at jeg har læst det et sted herinde  ;)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2014, 22:40 »
Har fundet flere steder nu, så I behøver ikke svare :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2014, 05:02 »
Ok ingen snydeæg :). Hun får lov at ligge og så kan vi måske tilbyde hende noget mad indenfor også. Det er jo lidt vanskeligt at kontrollere, om hun kommer ud, med mindre, man sidder der hele dagen.

Du kan selvfølgelig godt servere mad og vand specielt til din skruk - men der er ingen grund til at gøre det. Hun kan lige så godt løbe ud og spise, hvor de andre spiser, når hun er på sin daglige tur.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2014, 07:35 »
Jeg forstår godt, at du synes det er en vanskelig situation.. Jeg kender en, som har haft silker i flere år..de kan altså godt skrukke i hele 3 måneder, hvis ikke de får kyllinger, og det synes jeg simpelthen er synd. En skruk ændrer ikke adfærd eller længde på skrukperiode, hvis de andre lægger æg i hovedet på den eller i samme rede, så tiltusker den sig bare deres æg..og det gør jo i princippet heller ikke noget. Du kunne vel i teorien have fx 5 æg et sted fra, hvor de sandsynligvis er befrugtede.. Tegne med en tusch eller kraftig blyant en streg rundt om hele 'ækvator' på hvert æg, og så kan den få dem at ruge på, og når du skal tæmme reden for friske æg, som de andre høns har lagt, så kan du nemt se forskel på de friske og skrukhønens egne æg. På den her måde får din skruk trods alt lidt ud af dens anstrengelser og du undgår, at den kommer til at ligge i flere måneder og blive mager og måske halv dårlig af det. Desuden skal du ikke foretage dig yderligere, hvis du får kyllinger, hønen gør jo resten :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2014, 08:08 »
Mettes forslag til løsning er absolut den bedste /o - og silkehøns er måske ikke det bedste valg til hønsegården, hvis man ikke vil have kyllinger. Jeg har aldrig selv haft silker, men jeg kan da læse mig til, at deres yndlingsbeskæftigelse i sommerhalvåret er ....at få børn <L <L <L <L <L <L <L <L <L  mange børn :)

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2014, 19:28 »
Metmus, du skriver at når hønen får kyllinger så skal hun ikke foretage sig yderligere... Jeg er også total nybegynder med høns, og da jeg skal ha dværg kochin som også skrukker ret meget, så skal jeg lige høre.. Skal skrukhønen og hendes kyllinger ikke have deres eget hus og gård?? Der bliver skrevet at hun ikke kan give dem det, vil du så stadig anbefale at hun får kyllinger? Står lidt i samme situation nemlig:-)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 21 Februar , 2014, 22:59 »
du kan sikkert afskrikke hende ved at flytte hende til er sted uden rede, og kun med vand, ingen fodder en dag eller 2, silkehøns er jo ikk så store så et undulatbur marsvinebur eller lign må kunne bruges, jeg bruger mit ups bur/hønsefræser til afskrukning