Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: at redde burhøns...  (Læst 5142 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: at redde burhøns...
« Svar #15 Dato: 21 Februar , 2014, 10:28 »
jeg synes det er rigtigt interessant at æse alle holdningerne omkring burhøns og må erkende at jeg ikke er kommet et skridt nrmere af hvad jeg selv tnker og mener og føler. jeg synes eksempeltvis det er pragtfuldt at Maggie fik skabt så meget fokus på burhøns ogg deres forhold. jeg synes også at næsby hønseri har skabt een kæmpe opmærksomhed omkring forholden, men jeg er bare bange for at den nye mode bliver at redde en høne og så er man hellig.... hermed mener jeg selvfølgelig ikke at vi som hønseejere erhellige, men flere veninder mener jeg skal fyldegården op med gamle burhøns fordi de så fpr det godt og jeg kan da godt blive bekymret ffor om det i deres øjne så pludseligt er ok at købe buræg for arbejdshønsene er jo sikret et godt otium.

og der stejler jegg lidt kan jeg mærke. den her afladsoplevelse vil jeg ikke støtte må jeg erkende

så jeg er staddig meget ambivalent omkring konceptet. jeg kan se undervisningsotentialet i det og ville elske at tage mine høns med i skoler og børnehave og vise dem frem og forklare og fortælle, men samtidig vil jeg ikke være med til at giive folk den her oplevelse af feel good hvis de bare falder tilbeage og tænker at dem redder andre jo...

giver min usikkerhed mening?

hønens værdi er for mig indiskutabel. for alle liv har værdi og skal derfor behandles med værddighed. om det eren suppehøne eller en hanekylling etc etc. og det er egentligt burhønsenes værdighhed jeg summer lidt over i for og imod arflagte høns
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #16 Dato: 21 Februar , 2014, 14:03 »
janni
meget af det du skriver giver mening, og vil man ha disse æggehybrider, vil jeg klart opfordre til at få dem som kyllinger, så de til enhver tid undgår det chok det er for dyret at komme fra sit varme dunkle bur, og uden mange fjer pludselig skal modstå vejret, en ny verden, det er muligt nogle mener det er et skridt på vej mod et bedere liv, for hønen, jeg mener det er mishandling, men sådan er meningerne jo forskellige. og på det punkt bliver vi aldrig enige heller ikk på forum, jeg ved godt mit syn er anderledes men jeg syntes ikke burhøns har det så forfærdeligt, de ligger æg, og det er jo bla det paremeter vi andre bruger for om vores høns har det godt.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #17 Dato: 21 Februar , 2014, 14:16 »
@kristiank
<J
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 21 Februar , 2014, 14:21 »
Jeg vil ikke gå ind i en længere debat, for enige, det bliver vi aldrig. Dog vil jeg godt modsige din påstand om, at burhøns har det godt, Kristian. Disse høner har det vist ikke så englene synger. De er fra i weekenden, og billederne er taget af Lina/Næsby Hønseri. Hønerne er nogle af de 175 de fik med hjem, og ikke de eneste med bylder, brækkede lemmer og krummede tæer. De resterende 32.500 høner blev udsat (kværnet). Det er lovpligtigt at tilse sine dyr dagligt, og det er lovpligtigt at aflive eller behandle syge dyr. Det bliver jo åbenlyst ikke overholdt i produktionerne landet over.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2014, 14:35 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 21 Februar , 2014, 14:46 »
Det er jo frygteligt Tanja..puha. Godt jeg ikke støtter den slags mere.. Kan simpelthen ikke forstå, at folk vil betale for dyrplageri! Og samtidig synes jeg det er hæsligt, at bondemanden/fjerkræ'avleren', som han nok selv ville kalde sig, ikke for længst har hugget hovedet af den her høne...det er jo plageri at lade den leve!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline TinaK

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 21 Februar , 2014, 15:09 »
Og netop derfor overvejer jeg p.t. at adoptere 3-4 burhøns, fordi mine børn og naboer kan se, hvordan sådan nogle stakler ser ud. Da jeg også dyrker økologisk have, har jeg åben have 3-4 søndage i sommerhalvåret og så kunne jeg forestille mig, at jeg også ville bruge tid på at fortælle om hønsenes vilkår og vise førbilleder. Det kunne også være et tilbud til mine børns klasser om at komme og se.
Jeg har ikke høns endnu og havde tænkt mig 3 tunge racehøner, men overvejer nu burhøns. Men det skal være en engangsforestilling - når jeg har en bestand vil jeg udskifte med "ordentlige høns".
Burhønsene tiltaler mig alene, fordi jeg tror at oplysning i nærmiljøet kan være med til at skifte stemningen i Danmark, så vi kan få forbudt burhønsefabrikker.
Plejer ellers ikke at være så "frelst", men det er da den rene elendighed at se på sådan nogle sølle stakler - bare fordi vi skal have æg :-(
Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #21 Dato: 21 Februar , 2014, 22:54 »
ser du tanja

hvis du nu brugte det med davlig tillsyn eller mangel på samme, som agument, så er det jo en anden debat, syge dyr skal jo behandles eller aflives, og ellers er det vel klart i strid med dyreværnsloven, hvilket jeg jo så må formode at lina har andmeldt, når hun obseverer det. eller undlader hun det for fortsat at få høns ???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 21 Februar , 2014, 23:02 »
De resterende 32.500 høner blev udsat (kværnet).

Og som jeg forstår det blev de blot kastet levende ned i kværnen.  /3
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
at redde burhøns...
« Svar #23 Dato: 21 Februar , 2014, 23:07 »
Nej, de bliver gasset først inden de ryger i kværnen. Dette har jeg fra en øko æggeproducent, som får hentet udsætter hønsene på denne måde. Alternativet er at de bliver stuvet sammen på en lastbil og kørt ud af landet for at blive slagtet, idet ingen slagterier i Danmark slagter udsætter høns. Hvilket synes jeg ikke er specielt humant.
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2014, 23:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 21 Februar , 2014, 23:09 »
Jeg har min info fra min datter som har den fra Lina, som så at de røg levende i kværnen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #25 Dato: 21 Februar , 2014, 23:12 »
ejj jeg mener heller ikke at høns er designet til bure og efter at have fulgt burhønen maggie er jeg bestemt overbevist om at de kan få en rigtig god livskvalitet.

og en høne eller ti...jo men nu her er det jo helt vildt store læs de kører væk. 175 sidste gang og senere vist 150 igen ig så tænker jeg...hmmm hvor er signalværdien i det? bliver det ikke bare en gratis måde at fylde hønsehuset på?
Jeg startede med 6 aflagte burhøns for 3 år siden. De fik et godt liv. Jeg fik en ny interesse. Win win herfra.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #26 Dato: 21 Februar , 2014, 23:14 »
hvad mon lovgivningen siger når det er til biomasse og ikke slagt, nu kender jeg dog ikk kværnen med mon ikk det går hurtigt

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 21 Februar , 2014, 23:22 »
Det kan da egentligt godt være at folk begynder at tænke " hey det er i orden at købe buræg, for hønsene bliver jo "reddet" bagefter og lever et godt liv på landet til deres dages ende"
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 22 Februar , 2014, 09:08 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline ncj

• Bruger
« Svar #29 Dato: 22 Februar , 2014, 12:24 »
Hvis nogen har overværet høns blive kværnet levende,har de forhåbentlig anmeldt det,da det i Danmark er forbudt at aflive /slagte dyr uden forudgående bedøvelse.   :police:

Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)