Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?  (Læst 14778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RasmusVino

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Dato: 19 Februar , 2014, 21:14 »
Hej alle sammen.

Jeg har tænkt mig at dyrke lidt sojabønner i haven i år, mest tiltænkt hønsene.

De har jo et højt protein indhold, så de virker som den perfekte hønsesnack ved siden af det alm. foder naturligvis... men er der noget jeg overser? nogen der har erfaringer med det?

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2014, 21:18 »
Nej jeg har ingen erfarnger, men du skal finde en sort som er nøjsom med varmen .
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2014, 21:22 »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2014, 21:27 »
Hvad med dem her, kan de bruges-de vokser som buske.

http://www.albinusfro.dk/shop/edamame-sojaboenne-glycine-603p.html

Har ingen erfaring med dyrkning af soya, men det lyder ikke til at være svært :)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline RasmusVino

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2014, 21:29 »
Jeg har købt en sort der skulle kunne dyrkes her hjemme :) nej, det lyder nemlig meget simpelt, men jeg kunne ikke finde det store om det på forum/google

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2014, 21:36 »
Det er svært i Danmark at få et nogenlunde udbytte på Soya - de fleste somre er for kolde. Alternativet kunne være hestebønner (valske bønner), de er fuldt hårdføre til den danske sommer og har også et højt protein indhold. Du skal dog sikre dig at du dyrker de hestebønner der er taninfri - det betyder i praksis at de skal hvide hvide blomster. De rød/lilla-blomstrede bønner går ud over æglægningen. Hestebønner dyrkes med fordel i blandingskultur med kartofler.
Sonja

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2014, 08:51 »
jeg har to år forsøgt mig med soya i drivhus og jeg kan simpelthen ikke få dem til at gro. andre siger de gror fint (i drivhus) så hvad jeg gør forkert ved jeg ikke ;)

Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2014, 20:47 »
I sidste års varme sommer lykkedes det mig at få en ganske lille høst af Soya på friland. Jeg tror drivhuset har for høj luftfugtighed men ved det ikke. Men hvorfor er det at det skal være Soya. Hestebønner/valske bønner (som egentlig er en ært) og markærter har også et stort protein-indhold og er lette at dyrke. Det lykkes hvert år på friland. Hestebønnerne fylder ingenting fordi de gror sammen med kartoflerne og gøder kartoflerne med de kvælstofopsamlende rodknolde. Kartoflerne dækker for bunden så de ikke bliver hæmmet af ukrudt. Det er en perfekt symbiose. Hønsene kan lide dem.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2014, 20:56 »
I sidste års varme sommer lykkedes det mig at få en ganske lille høst af Soya på friland. Jeg tror drivhuset har for høj luftfugtighed men ved det ikke. Men hvorfor er det at det skal være Soya. Hestebønner/valske bønner (som egentlig er en ært) og markærter har også et stort protein-indhold og er lette at dyrke. Det lykkes hvert år på friland. Hestebønnerne fylder ingenting fordi de gror sammen med kartoflerne og gøder kartoflerne med de kvælstofopsamlende rodknolde. Kartoflerne dækker for bunden så de ikke bliver hæmmet af ukrudt. Det er en perfekt symbiose. Hønsene kan lide dem.

det er nemlig det :D

jeg har o år planerom at færsøge mig med n grovejledning der yder udbytte i forhold til bed str. der gror grøntsagerne i symviose og forhåbentlig giver det et vildt godt udbytte i år <:

så skulle det gerne give til både os og høns <: nu skal jeg så bare lige lure hvordan man anvender hønsegødningen til grøntsagerne uden at svie dem af
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2014, 11:42 »
Selvom soja på papiret ser formidabelt ud, så er proteinerne bundet, så de kun udnyttes i svag grad - medmindre de bliver toasted ved høj varme. Kogning hjælper en lille smule, men minimalt. Det kan sagtens være at ærter og bønner har lige så god foderværdi som utoasted soja mht. proteinindhold. Jeg er i gang med mit eget lille selvstudium om netop dette, men det skrider lidt langsomt frem. Man kan optimere proteinernes kvalitet ved at bruge 1 del bælgfrugt til 4 dele korn ( siges det), men jeg har ikke regnet på det endnu.

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2014, 18:35 »
Jeg har ikke set beregninger på hønsefoder men fra videnscenter for svineavl har vi fået foderværdien af hestebønner og markærter og det er fuldt på højde med Soya til grisefoder. Jeg mener at kunne huske at jeg har set hestebønner anbefalet (de taninfrie) også til høns men i en valset/malet udgave blandet med andet foder.
Sonja

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2014, 10:51 »
Jeg har nogle proteintal fra "Fjerkræ. Håndbogen for den praktiske fjerkræholder" Bind 1 side 111+112. En ældre bog, men mon ikke tallene alligevel passer nogenlunde.
Håber siderne kan læses.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2014, 14:08 »
forstår jeg det ret at proteininholdet stiger væsentlig når korn spirer, ??? hvorfor fodrer vi ikk bare med spiret korn, i vores jagt på alle proteinerne

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Hjemmedyrket sojabønner som hønsefoder?
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2014, 14:51 »
Det er i hvert fald rigtigt at proteinet i korn/kerner frigives når de spirer. Til gengæld forbruges noget af sukkerstoffet til spireprocessen så om den samlede næringsenergi er blevet større er nok tvivlsomt.