Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: begynder med orpingtons  (Læst 5897 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LouiseP

• Passiv bruger
begynder med orpingtons
« Dato: 19 Februar , 2014, 20:36 »
er ny på dette forum.

har købt nedlagt landejendom med 10 store hestebokse og da jeg kun har katte og hunde og ikek har dem i stalden synes jeg der skulle liv til derude også - ligesom æg er velkomne :)

jeg er kvæg dyrlæge og høsene skal selvfølgelig passes godt. VI har nu fået indrettet boksen og i morgen regner jeg med at købe foder og savsmuld, og så skal de to høner og en hane hentes søndag

det er Orpington høns  stor race i farven legbar

nu til spørgsmålene og dem er der mange af, og sikker flere end jeg kan komme på

først specifikt til racen, det er 7 måneders ungfugle jeg får og derfor går jeg ikke ud fra de endnu er så tunge, så siddepindende er faktisk sat ret højt, men også nogle lave

fodring - hvor meget kan de fodres på madrester og hvad vil i emne en simpel men god foderplan er?

har ikke store ambitioner med andet end at de skal trives og give lidt æg.

svar gerne på alle ikke stillede sprøgsmål også? og så håber jeg at blive glad for dette forum
mvh louise

hmm og hvordan indsættes bilelder? der kommer bare tekst med IMG når jeg trykker indsæt, men kan ikke se hvor jeg kan vælge billede

Offline Rudy

• Bruger
Sv: begynder med orpingtons
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2014, 21:13 »
Hej igen Louise.
Tillykke med dine Orpington  /o
Hvis det er "rigtige" Orpington du har anskaffet dig, så kommer de i ret meget opad :) mine f.eks. sover bare på gulvet i noget halm. De er så store og tunge at de aldrig kommer opad. Hvorimod hvis det nogle at de mere lette som ofte ses udbudt, så er den en helt anden sag ;)  og de er iøvrigt heller ikke så rolige....  osv.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2014, 21:14 »
Velkommen til
Tryk på billedikonet der næst længere ned med Vedhæft, husk at forummet desværrer ikke tager store billede, op til 528KB

Fodring: Der kan fodres på flere måder. Her er den måde jeg gør det på: Hønsene har daglig tilgang til vand med hvidløg i, skaller og fuldfoder. Egentlig behøver de ikke andet, men jeg kræser om dem med madrester, 5dl byg hver dag, foderærter 2 gange ugentligt og en gang om ugen får de kogt ris med rester, hvidløg og Vi-spu-min (vitaminer) der til grønkål indtil der ikke er mere i haven og græsafklip.. Mine har en fin indhegning midt i møddingen, så de finder en del af foderet selv. Da jeg Har New Hampshire og wyandotter beregner jeg 100gram fuldfoder pr dag pr høne, hvilket er i overkanten når de får alt det andet.

Pt har jeg lys fra klokken 03 til 10. Er lige skiftet om fra 12 timers lys.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline LouiseP

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2014, 21:23 »

Tak for svar begge to :)

Rudy det var faktisk mig der forhørte mig om hvor tidligt du ville have 3 måneders Orpington, men fandt en trio på 7 måneder og så må det være udgangspunktet - er ikke for avlens men hyggens skyld - dog synes jeg de ud fra billeder så "rigtige" ud

hvor gamele er denne race i gns når de når æglægning? kan ikke finde den alder for andet end konventionelle æglæggere...

Offline LouiseP

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2014, 21:27 »
et billede af en af dem ( eller nok måske forældre?)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2014, 21:43 »

[/quote]
[img][/img

Rudy det var faktisk mig der forhørte mig om hvor tidligt du ville have 3 måneders Orpington, men fandt en trio på 7 måneder og så må det være udgangspunktet - er ikke for avlens men hyggens skyld - dog synes jeg de ud fra billeder så "rigtige" ud

hvor gamele er denne race i gns når de når æglægning? kan ikke finde den alder for andet end konventionelle æglæggere...

Ja, der er næsten altid lang vente-tid på mine Orpington, da der står så mange på vente-liste :)
Ved god fodring og lys i mindst 16 timer, så begynder mine unghøner gerne æglægning når de 5½ til 6 mdr.

Offline LouiseP

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2014, 21:52 »
Det lyder godt Rudy :) så bør vi jo ret hurtigt kunne forsyne os selv med æg.

Optimal indretning for orpington har det så intet med siddepinde at gøre;) ? Ikke engang meget lave ? Har nemlig lige gjort de fineste bøgegrene på 3-5 cm i diameter klar - tænkte det er godt med balancetræning og fod motorik ;) - har haft undulater og ved sket ikke hbor meget det har at sige med høns - slet ikke så tunge høns

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2014, 22:03 »
Høns har det ikke så godt med runde siddepinde, men en lægte en god til dem.
Mht. om dine Orpington vil syntes om nogle meget lave siddepinde, kan du jo lade komme an på en prøve, og så se om det er noget de vil syntes om.

Offline LouiseP

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2014, 17:24 »
så har jeg fået monteret nogle lægter i orpington højde (20 cm over underlaget)
kom gene med kommetarer og forslag til indretningen - jeg er dog klar over at redeplatformen er placeret for højt oppe, og ændrer det når de får problemer med det - har også tnkt at en lægte monteret på platformen (der hvor rederne ikke er) måske var en ide til natten

Offline LouiseP

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2014, 17:26 »
og flere bilelder

TuT

• Gæst
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2014, 18:18 »
Elsker dine redekasser!
Vil selv prøve det, da jeg også lige har købt 10 orpington kyllinger /o

Offline LouiseP

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2014, 19:14 »
de er tyv stjålet ;) næsten - https://www.google.dk/search?q=bucket+nests&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nkUGU5qoK6u_ywPRuoHoCA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=599

det er 20 L spande som jeg håber er store nok, ellers må vi skifte til 40 L ;)

det er en tyk krudsfinerplade der så er skuet fast med en skrue i hver side

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2014, 08:15 »
Vi startede med Isa'er og fik derefter store orpington som gerne sætter sig på øverste pind sammen med Isa'erne. Øverste pind er ca. 100 cm over gulvet. Har du husket at afrunde kanterne lidt med sandpapir? ellers kan kanten godt være lidt skarp for deres fødder.

Jeg er ikke den store ekspert men kunne tro at dine redekasser (spande) er for små for stor orpington og der er måske ikke mørkt nok til de kan ligge og hygge sig. Ellers er idéen jo super.

Vores høns 5 Isa'er, 6 af ukendt blanding (har lidt New Hampshire træk) og 9 orpington har fri adgang til tilskudsfoder med iblandet korn og derudover får de alt fra køkken og have. De spiser knap 25 kg om ugen. Det lidt hårdere køkkenaffald som du kan se de ikke gider såsom kartoffelskræller, løg, gulerødder ol. kan du give et par minutter i micro ovnen. så glider de fint ned.

Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline LouiseP

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 April , 2014, 20:08 »
tak for input :) nu rykker de snart i hønsehus og så må jeg se hvad jeg får fabrikeret af redekasser dertil - for der er runde spande ikke så pladsbesparende ;)