Jeg påregner at lave et skrukhus/rede til mine høns. Men hvor stort skal jeg evt. lave det?
Og kan det evt. stå inde i hønsehuset, hvor de andre høns går el. skal det sættes for sig selv?
Jeg havde i første omgang påregnet at ville lave en lille gård til, hvor det ville skulle stå for sig selv, men da jeg ikke har en hane, vil der jo ikke komme kyllinger, med mindre jeg køber rugeæg.
Men de er jo trykimprægneret, så nu er spørgsmålet, om de kan bruges som de er, el. om jeg evt. skal male dem i stedet for?
Som alternativ kan jeg evt. snuppe et par grene fra bøgetræet, så vil høre om det evt. er bedre?
Nu ved jeg jo ikke, hvor stort dit hønsehus og hønsegård er, og hvordan der ser ud, så det kan være lidt svært ...
Men mine egne overvejelser i den forbindelse har været:
Sidste sommer, da jeg lavede legehuset om til hønsehus, foreslog en mig, at jeg lavede "skrukafdeling" under skidebrættet til de andre høns. Så kunne der sættes net op foran, så kyller og skruk var for sig selv derunder. Det var en fin ide, så baseret på det, så kan du sikkert godt have skrukhuset i hønsehuset - du skal bare sikre dig, at kyller og skruk kan gå for sig selv, indtil kyllerne er store nok til at gå med de andre høns. Fordelen er, som jeg ser det, at høns og kyller vænner sig til hinanden ved at kunne se hinanden hele tiden.
Som du kan se i en anden tråd, skal jeg i år til at lave nyt hønsehus, fordi det nuværende legehus er for gammelt og blevet utæt med stormene før jul. I sensommeren havde jeg problemer med sygdom og sammenføring, og der fandt jeg ud af, hvor dejligt det ville have været med et ekstra lille hus i den modsatte ende af min hønsegård.
Så det er det jeg vil lave nu. Et hønsehus i den ene ende til de store og et mindre i den anden ende. Det kan så bruges af alle, hvis der ikke er behov for at bruge det til isolering eller skruk.
Mht. siddepind, så ville jeg aldrig vælge trykimprægneret. Jeg ville tage en alm. lægte - eller som du siger - en gren fra et træ, som jo allerede er afrundet ...