Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke altid nemt at have høns - Kan I hjælpe?  (Læst 9660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

JMJ

• Gæst
Ikke altid nemt at have høns - Kan I hjælpe?
« Dato: 11 Februar , 2014, 12:35 »
Sidst jeg skrev herinde, var da mine høns begyndte at spise æggene. Det blev til at jeg slagtede dem alle sammen, da jeg ikke kunne komme det til livs.
Så fik jeg et nyt hold, og nu gør de det samme, og hvor er det dog irriterende. Hvad gør jeg galt?

1. De vil ikke gå i mine redder kasser og har aldrig gjort det. De måler ca. 30x35 og jeg har både forsviningskasser og almindelige redderkasser. De ligger sig pænt i et hjørne af hønsehuset istedet. Det er jo et problem, men hvorfor vil de ikke ligge i kasserne???

2. Efter at have tænkt mig om, så er problemet opstået efter at jeg har fået nyt hønsehus. Jeg lavede et gammelt legehus om til hønsehus. Tror der er for lyst derinde. Der er tre vinduer i huset og det gør sikkert at der er alt for lyst derinde. Må være problem nummer to. Næste punkt må være at blænde dem af.

Som fattig studerende, så ønsker jeg ikke også, at udskifte dette hold. Derfor prøver jeg med sennep i æggene for at vende dem af med det. Håber det lykkes

Håber der er nogen der måske har erfaring på disse punkter, og vil komme med en kommentar eller to.

På forhånd tak..
Vh Jonas

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ikke altid nemt at have høns - Kan I hjælpe?
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2014, 12:40 »
Tror ikke det er hønsehusene. Jeg har nemlig ikke problemer med at få hønsene til at lægge æg i redekasserne. Prøv at lægge golfbolde/keramikæg eller lignende snydeforanstaltninger ind i de rigtige redekasser. Hvad bruger du som redemateriale? Måske skal du give redekasserne en gang staldchok engang imellem, så de ikke er fulde af utøj?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

JMJ

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2014, 12:48 »
Hej Henriette

Jeg har halm i kasserne. Når jeg gør rent ved dem og ligger rendt halm i, så skraber de det som regel ud igen.
Ja kan da prøve og give dem en omgang staldchok.

Vh Jonas

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2014, 13:20 »
Ville skærme vinduerne af. Som du sige kan der være for lyst.
Arbejd MED hønsene. Hvis de VIL ligge på gulvet så flyt redekassen ned på gulvet :) og ja, giv dem en gang staldchock, der kan være noget der bider dem.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2014, 13:54 »
Prøv at stille redekasserne der hvor de lægger deres æg i forvejen. Måske kan et skifte til hø i redekasserne også hjælpe lidt. Halm er glat og glider rundt og er nemt at skrabe ud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ann M

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2014, 13:56 »
Hej. Hvilken race har du? Hvis det er en af de store racer er 30 x 35 nok for lidt. Har selv haft god erfaring med snydeæg. Mvh. Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.5 laksefarvede Faverolles
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline jedru

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2014, 13:59 »
Havde også et par lohman der spiste æg, puttede plastik æg golf bolde og et par bordtennisbolde i kasserne, var over kasserne for at fjerne æg så hurtigt som muligt de næste dage og så stoppede det.
atrapperne ligger stadig i kasserne, sammen med masser af æg og de spiser dem ikke mere...

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2014, 14:19 »
At de spiser æggene kan jo også være et tegn på at de mangler kalk...

JMJ

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2014, 15:15 »
At de spiser æggene kan jo også være et tegn på at de mangler kalk...

De har godt med skalder og der er skalder i fodret.

JMJ

• Gæst
« Svar #9 Dato: 11 Februar , 2014, 15:16 »
Hej. Hvilken race har du? Hvis det er en af de store racer er 30 x 35 nok for lidt. Har selv haft god erfaring med snydeæg. Mvh. Ann

Det er dansk landrace. Jeg vil prøve og ligge snyde æg til dem...

JMJ

• Gæst
« Svar #10 Dato: 11 Februar , 2014, 15:18 »
Prøv at stille redekasserne der hvor de lægger deres æg i forvejen. Måske kan et skifte til hø i redekasserne også hjælpe lidt. Halm er glat og glider rundt og er nemt at skrabe ud.

Jeg har prøvet flytte rundt på kasserne uden resultat, men vil nu prøve med hø istedet.. Tak

JMJ

• Gæst
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2014, 15:19 »
Ville skærme vinduerne af. Som du sige kan der være for lyst.
Arbejd MED hønsene. Hvis de VIL ligge på gulvet så flyt redekassen ned på gulvet :) og ja, giv dem en gang staldchock, der kan være noget der bider dem.

Vinduerne får et par plader for. Så ser vi om det kan stoppe mit problem.. tak for svaret

JMJ

• Gæst
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2014, 15:20 »
Havde også et par lohman der spiste æg, puttede plastik æg golf bolde og et par bordtennisbolde i kasserne, var over kasserne for at fjerne æg så hurtigt som muligt de næste dage og så stoppede det.
atrapperne ligger stadig i kasserne, sammen med masser af æg og de spiser dem ikke mere...

Det prøver jeg... :-)

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2014, 16:26 »
Hej
Jeg har skiftet til spåner i mine redekasser. Det er rigtig godt når hønsene har smattede fødder, så æggene ikke bliver møgbeskidte.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

JMJ

• Gæst
« Svar #14 Dato: 16 Februar , 2014, 15:41 »
Tror desværre ikke jeg orker at kæmpe, mere med dem.. De gør som det passer dem! Er der evt noget fra Nordjylland herinde, der vil sælge 8 -10 ny-ægliggende høns og måske 1 kok til mig? Jeg bor omkring Sindal. Vh Jonas