Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gøre høns fritgående??  (Læst 6260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

• Passiv bruger
Gøre høns fritgående??
« Dato: 08 Februar , 2014, 22:08 »
Hejsa

Mig og kæresten har snakket om at det kunne være hyggeligt at have hønsene gående frit i dagtimerne..

Men er det overhovedet tillads? (bor på ejendom, uden for by)..

Og hvis det er tilladt - hvordan gør vi så?? Er det så bare at fjerne hegnet og satse på at de stadig husker at gå ind som de gør nu??

Kh. Sandie

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Gøre høns fritgående??
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2014, 22:46 »
ja selvfølgelig er det tilladt. din matrikel så du bestemmer hvad der er på den :-)

jeg har selv hønsehuse og en meget stor indhegning omkring. alligevel får de lov at gå løs i haven indimellem.
jeg åbner bare lågen og de drøner ud  :) de går selv ind i seng og ind og ud af indhegningen når de er sultne/tørstige i løbet af dagen. og ja er de vant til at bo der, altså ikke helt nye høns ved de hvor de bor og flyver/løber ikke væk. det er spændende at se dem drøne haven rundt for at finde lækre sager /o.

vær dog obs på dem hvis de kan gå ud på vejen. det er ikke sjovt som bilist at møde høns og ikke sjovt som ejer at finde dem på vejen. her er et hegn nok godt at have så de ikke kommer derud.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2014, 23:07 »
Jeg synes ikke, du skal fjerne hegnet. Lav en låge. Vi har en stor hønsegård, og når det er mørkt, når vi begge skal afsted, må hønsene så blive i den. Elers åbner vi lågen, så de kan være på hele matriklen - G naboens :) Grunden til, de ikke går frit i mørke, når vi ikke er her, er ræven. Den skal bruge ret meget energi på at komme ind i hønsegården. Og selv om de har meget plads i gården, elsker de at være i haven.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2014, 10:50 »
Mine går også frit i skoven og på marken omkring huset :) Jeg har en lille låge i hegnet jeg kan åbne. De finder selv hjem igen når det bliver mørkt :)

Hold dem inde i hønsegården de første 2-3 uger og åben så lågen. De skal nemlig lige lære hvor det er de bor henne og hvor mad og vand er henne. Så snart de har lært det, så åbner du bare :)

Held og lykke.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Anne Grethe

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2014, 12:07 »
Hvis du har mulighed for det, så læg mærke til hvad tid de går på pinden. Hvis det feks. er kl. 16, så åbn først lågen ved 14-tiden. Så går de ikke så langt væk, da det jo er tæt på sengetid. Så kan du gradvist forlænge "åbningstiden" ud til den store verden :-)
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2014, 12:52 »
her hos mig, er lågen åben hele dage de er i løse i haven, og de går selv i seng, når de ikke "gider" at være ud mere.
MEN hvis du har haft dem et stykke tid i gården/huset, ville dine nok også gøre det.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Nienna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2014, 15:45 »
Vores er fritgående i haven når vi er hjemme.
De havde boet her ca. en måned før vi lukkede dem ud i haven.
Første gang åbnede vi ca 1 time før sengetid, og jeg indrømmer da at jeg havde hjertet helt oppe i halsen. Men de nulrede rundt, skrabede lidt og gik i seng som de skulle.
Nu lukker vi dem ud i haven hver dag når vi er hjemme. De står nærmest i kø ved lågen for at komme ud når de ser mig. Vi lader lågen til hønsegården være åben, så finder de selv ind når de skal sove.
Når alle mand er på pind så går jeg ned og lukker og siger godnat :).

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2014, 23:25 »
Vores kommer ud i haven og er der hele dagen (dvs. døren til gården åbnes og så finder de selv ud af resten)... det er kun når vi ikke er hjemme i længere tid at vi lader dem blive i hønsegården. Jeg kan da også se, at mange andre gør samme - nogle måske lige "frit" nok :-) eftersom jeg nogle steder skal passe på med høns på vejbanen når jeg er ude at køre.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline sandie86

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2014, 08:21 »
Det lyder spændende - tusind tak   /o

Vi har lige 150-200 meter ned til vejen, og de skal uden om noget bygning og igennem noget krat osv...

Hønsene er født og opvokset her (er hanen dog ikke)...

Men jeg vil helt sikkert til at lukke dem ud en gang imellem   ;D