Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bæredygtigt hønsehus, tja..  (Læst 3096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Bæredygtigt hønsehus, tja..
« Svar #15 Dato: 07 Marts , 2014, 12:42 »
Ups!  <G jeg har været fokuseret på egen hønseflok og skimmede nok lidt hurtigt denne gang- jeg kiggede og kunne ikke se rengøringsmulighederne + at der stod noget om mulighed for nedgravning  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 07 Marts , 2014, 13:22 »
Interessant..men svært at forestille sig med computertegninger.. Det kunne fint at se det i virkeligheden med virkelige afprøvede forsøg, hvordan det lige skal fungere :) jeg tænkte nemlig også..har hver høne en etage og bestemmer de selv, hvilken sal de vil bo på?? Mine høns har en stor pind..de klumper sig sammen i den ene ende, så mit gæt var, at alle ville overnatte på samme sal ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #17 Dato: 07 Marts , 2014, 14:43 »
Jeg tænker også samme sal og fællespind til natten............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline If only What if Then what

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 08 Marts , 2014, 13:22 »
Hej folkens

Jeg er en af opfinderne bag dette hus og lad mig se om jeg ikke kan besvare alle jeres spørgsmål på én gang.

1. det er kun ment som et hus - løbe/hønsegård skal etableres ved siden af (på jorden eller på skure), og vil også blive en del af vores pakkeløsning.

2. ja, det er design, men alt er gjort for at tage mere end blot hensyn til dyrene. f.eks. anbefaler vi maks 8 høns pr. modul, hvilket er dobbelt så meget plads som industrielle øko-høns har.

3. ang. rengøring. Der medfølger en centreret udmugningsspatel - det gør det mulig at rengøre hvert modul med én cirkulær bevægelse. endvidere påtænkes en kompostløsning, så hele projektet kan være et lukket økosystem --  organisk affald --> høns --> gødning --> til urtehaven...

4. høns levede for mange år siden i træerne, så at skulle have hønse/løbegård på et skur, eller, at det er 'etagebyggeri', skulle ikke være noget problem for dem... men det ser vi så snart der kommer testhuse ud...

5. huset kan bestå af så mange moduler som man ønsker. Dog har vi krav om at mindst ét er med redekasser - altså æglægningsrum. Endvidere installeres firkantede siddepinde i de tilstødende rum - for ja, høns vil gerne putte sig sammen

6. ang. computertegninger (renderinger). Vi starter produktionen i næste uge og der vil senere komme et par testhuse op på Nørrebro (på KEA og i De Gamles By), der vil der blive taget 'rigtige' billeder af disse

7. huset er støbt af et fuldstændigt bæredygtigt materiale, hvilket gør at det, som nævnt, f.eks. kan graves ned, komposteres, eller stå som en grøn søjle efter evt. endt brug. Der bruges hamp, muslingeskaller og linoliemaling, samt genbrugs enkeltglas-vinduer og høvlede genbrugsgulvbrædder. Der påsættes volierenet efter lovmæssige krav - alt dette ikke-komposterbare påtænkes selvfølgelig som en pantordning, så dette kan leveres tilbage hvis ønsket.

Tak for en dejlig debat om emnet - skriv endelig igen hvis der er noget I ikke har fået besvaret eller hvis der skulle være andre spørgsmål, idéer etc.

venlig hilsen

Morten Ingemann

www.opfinderi.dk

https://www.facebook.com/ifonlywhatifthenwhat

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 08 Marts , 2014, 15:40 »
Jeg synes bestemt, at det lyder meget interessant, og jeg er da helt med på ideen om, at der er flere i byerne, der skal holde høns..der bliver simpelthen smidt for meget mad ud, der ikke fejler noget!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 09 Marts , 2014, 22:18 »
Det ser spændende ud Morten, glæder mig til at følge med i projektet så læg endelig billeder ind.

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 09 Marts , 2014, 22:20 »
Når du har fået det op og køre kan vi lave en artikel til Samvirke og få flere høns i byen.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 10 Marts , 2014, 06:41 »
Hmmm, jeg er ret skeptisk ang. de flere etager, da der er nogle racer som bare ikke er bygget til flere etager - bl.a. store Orpington.

Hønsegården over et skur? Hvordan skal de så skrabe, sandbade etc?

Så skulle være indgangshuller i toppen og bunden?
Det vil da give forkølede høns.

Ang. kompostering af hønsemøg, så går der i hvert fald to år, før at man kan bruge det som rent muld i krukker, køkkenhave etc. Høns skider en del på to år! Man kan naturligvis altid fortynde deres lort op.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.