Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad koster det - El til varmelamper m.m.  (Læst 4906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Hvad koster det - El til varmelamper m.m.
« Dato: 07 Februar , 2014, 08:04 »
Hej,

Har set flere som måske er blevet lidt overraskede over hvad det koster hvis man sætter f.eks. en 250W varmepære op i hønsehuset i hele vinteren. Derfor har jeg lavet dette lille regneark, som kan give en indikation af hvad ens el-dimser koster.

Det er dog med det forbehold at det jo ikke er alt ens elgrej der bruger fuld effekt hele tiden.

En rugemaskine på 250W bruger f.eks. ikke 0,25 kWh, men nok nærmere 0,1-0,15 kWh, da termostaten tænder og slukker efter behov. (Ca. 6-8,- kr./døgn)

Har man derimod sat en 250W varmepære op i hønsehuset og bare sat den i en stikkontakt, så vil den altid bruge 0,25kWh. (Ca. 14,- kr./døgn)

Har vedhæftet regnearket, så man selv kan redigere i elpris og effekten.

Har også vedhæftet det som et billed, så man kan se det hvis man ikke lige har excell.

Jeg har nu tilføjet endnu et excell-ark - "Beregn Elforbrug". Her kan man indtaste de forskellige el forbrugere man har, hvad effekt de er på, hvor mange timer i døgnet de er tændt, samt hvor mange døgn om året de er tændt. I feltet vurderet faktor indtastes en værdi for hvor meget af tiden forbrugeren er tændt. En rugemaskine er nok som tidligere nævnt kun på fuld effekt 50-60% af tiden, så derfor sættes faktoren til 0,5 eller 0,6. Er man i tvivl, bør man sætte værdien til en. Så bliver man positivt overrasket når elregningen kommer.
Man skal kun indtaste/rette værdier i de grønne felter.

God fornøjelse.

« Senest Redigeret: 07 Februar , 2014, 08:47 Fra mcquolle »
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvad koster det - El til varmelamper m.m.
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2014, 08:10 »
Tak Morten /o Dit skema tror jeg, vi er mange som vil bruge ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2014, 23:53 »
Super skema.
Det viser jo at det er en god forretning at have skrukhøns, fremfor rugemaskine og kyllingemoder. Det var i hvert fald de to poster der vejede mest i mit regnskab.
Så nu er jeg jo nød til at få flere høns, i en race der vil ruge kyllinger ud :)
Så kan man jo bruge de sparede penge på høns, at bygge et hønsehus mere, og lave små afdelinger til skrukhøns og kyllingerne ;D
1.5 New Hampshire

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2014, 00:04 »
Det viser jo at det er en god forretning at have skrukhøns, fremfor rugemaskine og kyllingemoder.

Det vil nok altid være den billigste måde at få kyllinger på.  ;)
Mvh
Erik Andersen