Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Marankylling vælter  (Læst 8449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Marankylling vælter
« Dato: 22 Marts , 2009, 09:47 »
Af vores dejlige maraner som klækkede forleden, er der en af dem, som ikke er kommet op at stå rigtig endnu. Når jeg prøver at puffe den blidt bagi, prøver den at stå, men vælter til venstre og prøver ligesom at støtte på vingen.
Når jeg holder den i hånden så benene hænger lige ned (når ellers ikke den spræller  ;D), så er der intet galt at se på benet og den giver heller ikke lyd fra sig når jeg rører ved benet.
Enten har jeg gjort noget galt under rugning, eller også er maraner længe om at komme på benene. De har ihvert fald været længere om at komme op at gå end de andre kyllinger jeg har udruget.

De har alle rejst sig nu, pånær den ene, men ellers rendte de de første mange timer rundt og lignede krabber  ;D.

Skal jeg give den længere frist? Eller fejler den noget uopretteligt? Er det en væltekylling?
« Senest Redigeret: 22 Marts , 2009, 09:50 Fra LisbethPilkjær »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Marankylling vælter
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2009, 10:37 »
Jeg ville da se tiden an. Det er jo en hård skal de skulle ud af, måske har det noget at sige?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2009, 12:12 »
Lisbeth, Se tiden an.
Sådan en lille maran væltepeter havde jeg også i sensommeren men den rettede sig.
Den har nok fået et gok bagi under processen. ;D

Det er noget andet med dem hvor benet står stift ud til siden.

MVH Lene, Maranmutter i Rungsted

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2009, 14:07 »
Okay, tak for vejledningen  ;D
Vil da helst ikke af med den.
De andre søskende er blevet rigtige modige nu. Når jeg "træner" den lille væltepeter i at stå, kommer de andre løbende og hakker mig i fingrene  ;D ;D
Godt de passer på hinanden  ;D ;D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2009, 16:14 »
Var lige i dit galleri for at se billeder af de små maraner.
Den er fin den der står ved din computer, små dun på siden af benet og den yderste tå.
MVH Lene

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2009, 19:09 »
Tak Lene  ;D
Ja jeg synes også de er så fine de små sorte bolde der rende rundt ovre i kassen. De helt små kyllinger står nemlig herinde på mit kontor, så der er et lystigt kvidren herinde  ;D Ret hyggeligt  :)

Ja de har små dun på benene, det var jeg slet ikke klar over at maraner har, men flotte er de.
Mit kamera driller mig lidt i øjeblikket. Får taget sådan nogle uskarpe billeder  :-[, men jeg får vel styr på det og taget nogle gode billeder af dem

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 April , 2009, 16:19 »
Nu har jeg problemer igen med kyllinger der krabber rundt. De kom ud af æggene i morges og har ikke været oppe at stå endnu.
De krabber rundt. Hvad er problemet? Er det det man kalder blødlemmede kyllinger og skal jeg se tiden an eller aflive dem?

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 April , 2009, 16:34 »
Jeg har overhovedet ikke forstand på små kyllinger, men da de tidligere kom til at både stå og gå, synes jeg, du også skal give de ny her en chance.
Hvordan gik det med den sidste lille væltekylling i marts?
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af at se dem krabbe rundt. Vores yngelplejeinstinkt er vist lige så veludviklet som skrukkernes.  ;)

*t
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #8 Dato: 27 April , 2009, 16:36 »
Hej Lisbeth

Jeg tror det ligger i dine avlsdyr, det kan være der er så meget indavl at de ikke rigtig vil.

Klækker de godt nok eller har du også problemer med det??,
kommer de til tiden ?,
bare de klækker to dage senere kan gøre at kyllingern er svage og ikke klare sig.

Men se tiden an, jeg vil nok ikke ofre så meget tid på dem, hvis de ikke er oppe og gå efter 24 timer så tror jeg heller ikke de gør det, hvis det så er noget arveligt, så vil de ikke være godt avlsdyr fremover.

med venlig hilsen
Tommy

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 27 April , 2009, 17:32 »
Øv Lisbeth det er da ærgeligt for dig, men tror du ikke de retter sig hvis du lader dem blive i rugemaskinen til imorgen, det  *k jeg finger for  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 27 April , 2009, 18:35 »
Tjah, dem havde vi tre af i et kuld sidste år. Det tog i hvert fald en uge, før de gik normalt. Kuldet efter hjalp jeg ud af skallen når det kneb. Så var der kun en, der "væltede" i et døgns tid. Jeg tror, Maraner har en "svær fødsel". Hvis de spiser, så er der håb - det gjorde mine, liggende på maven. Lige nu lægger de nogle fortrinlige æg!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 April , 2009, 10:57 »
Mangler lige at fortælle, at alle kyllingerne trives fint og alle har løftet gumpen fra bunden og løber fint rundt  ;D.
Det var bare mig der var en pyllerr..  ;D

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 29 April , 2009, 11:43 »
Ja man er vel ikke en hønemor for ingenting  *b
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte