Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Der er tegn på liv  (Læst 2666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline akyster

• Bruger
Der er tegn på liv
« Dato: 04 Februar , 2014, 20:41 »
Uuuhhhhh, spændende !

Nu er jeg på dag 5 i min allerførste rugning i hjemmeimproviseret rugemaskine ... og har lige lyst de 10 æg jeg har købt hos Henriette Hall for en uge siden. Der er øje i i hvert fald 7 ud af de 10 æg, så vidt jeg kan se med min halvdårlige lommelygte.
Der er revne i det ene æg, jeg ved ikke hvordan det er kommet. Kan der "opstå" revner eller har jeg været uopmærksom under håndteringen? Svag skal, måske?

Nu skal jeg have mig en kraftigere lygte, og så skal der lyses igen om et par dage.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Der er tegn på liv
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2014, 21:46 »
En mindre revne eller stjerne i et rugeæg, kan lappes med et par dryp fra et stearin lys, da der ellers vil være en for kraftig fordampning, og kyllingen vil af den grund ofte gå til.

Offline akyster

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2014, 19:51 »
Så har jeg lyst mine 10 æg hver dag i et par dage og jeg har sorteret 2 æg med blodring fra. I dag er dag 9.
De andre 8 kan jeg se bevægelse i, herligt.
Er der et normalt "frafald" hele tiden, eller kan jeg forvente at alle 8 er så godt i gang, at de vil udvikle sig til klækkeklare kyllinger, og der så først er frafald igen når de klækker?

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2014, 21:41 »
Ingen kan love nogen noget. Du har først en kylling, når den er kommet ud af ægget :-)

Men selvfølgelig, jo længere fosteret klarer sig, jo større sandsynlighed er der for at det går godt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2014, 23:54 »
Som jeg sagde da du hentede æg, så kunne jeg ikke garantere for at de ikke havde fået frostskader, da det jo var temmelig koldt i nogle af de dage jeg samlede æg. Den med revnen har måske fået frost. Det var også derfor jeg tilbød dig at få lidt ekstra med. Men 8 ud af 10 er nu ret godt med de betingelser. Så må vi håbe resten af rugningen går godt. Var det ikke første forsøg i en hjemmebygget rugemaskine? Så er det jo altid ekstra spændende. Jeg krydser fingre. :)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline akyster

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2014, 07:03 »
Det var slet ikke ment som utilfredshed, jeg føler mig absolut godt behandlet som førstegangskøber. Revnen kan lige så vel være min egen skyld, jeg var bare nysgerrig. 100% befrugtning og 8 ud af 10 i live er vist ret godt, så vidt jeg kan vurdere med min ringe erfaring.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2014, 13:16 »
Ja jeg er jo bare glad for at hanen passer sit arbejde. ;) jeg ser ham nemlig ikke så tit på hønerne som barnevelderhanerne. Men han er måske bare genert.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)