Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min høne er syg - hjælp  (Læst 12359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
Min høne er syg - hjælp
« Dato: 04 Februar , 2014, 16:28 »
Hejsa. Jeg er ret ny idet her med høns og nu er min ene høne ud af 4 blevet syg. Den har den sidste uges tid været hæs og når den "siger" noget lyder det mærkeligt. Den anden dag havde den også problemer med at trække vejret og stod med åbent næb. Derudover står den senere op og går tidligere ind i huset end de andre. Kan den være forkølet - det har jo trods alt været ret koldt de sidste uger?
Jeg har nu isoleret den i deres gamle hus med ekstra hø og en varmelampe. Det ser umiddelbart ud til, at den har det lidt bedre, men er der andet jeg kan gøre? De tre andre fejler ikke noget. 

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Min høne er syg - hjælp
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2014, 18:10 »
Prøv at se tiden an et par dage, nu hvor du har sat hende under varmelampe og du siger, at hun muligvis er i bedring allerede.

Sørg for at hun spiser og drikker - og så kan du give hvidløg enten i vandet eller i en omgang guf  - hvidløget er godt for immunforsvaret.

Har halsbetændelsen sat sig, så skal du til dyrlæge efter en Tylanbehandling.

Din høne skal nok komme sig med den rette behandling /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2014, 07:28 »
Hej Helle, tak for hjælpen. Hun har været isoleret og under varmelampe i 2,5 dage, så jeg ser det an til i morgen. Er det "bare" en halsbetændelse eller kan det være lungebetændelse eller andet?

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2014, 07:30 »
Tjek lige om den har halsorm...
Åben næbet, bøj hovedet lidt bag over og se om du kan få øje på nogen.

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2014, 10:32 »
Jeg tjekker for halsorm i aften, men er de hvide eller??? Og hvad gør jeg, hvis det er halsorm?

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2014, 10:54 »
Ja, de er hvidlige....
Hvis de er der, så kan du ringe til dylægen og bede om et behandlingsmiddel eller du kan blande 5 ml. salpetersyre  10 liter vand og give dem det over nogle dage...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2014, 10:58 »
Er det "bare" en halsbetændelse eller kan det være lungebetændelse eller andet?

Det kan jo være begge dele, men både bakteriel halsbetændelse og lungebetændelse behandles på samme måde - og det kræver dyrlæge som mellemmand.

Selvfølgelig skal du tjekke for halsorm - de er røde - men det er ikke altid, man kan se ormene på en angrebet h*ne. Dog mener jeg, at hele det beskrevne sygdomsbillede ligner en luftvejsinfektion, som (hvis varmen ikke har gjort sin virkning) skal behandles med antibiotika.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2014, 18:21 »
Ja, de er hvidlige....
Hvis de er der, så kan du ringe til dylægen og bede om et behandlingsmiddel eller du kan blande 5 ml. salpetersyre  10 liter vand og give dem det over nogle dage...

Det er saltsyre og ikke salpetersyre der skal anvendes. Jeg er ikke kemiker, men mener, at salpetersyre er for alt for aggressivt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2014, 21:32 »
Det er rigtigt at det er saltsyre, men blandingsforholdet er også forkert. Det er 20 ml til 10 liter vand og behandlingstiden er ca 1 uge.
Endelig skal nævnes at saltsyrekuren er mod indvoldsorm og ikke mod halsorm.
Mvh
Erik Andersen

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Februar , 2014, 09:04 »
Hej igen.
Tak for svar. Min høne fik det nogenlunde af varmelampen, men blev ikke helt ok. Den havde ingen halsorm. Jeg ringede så til dyrlægen og fik noget antibiotika, men efter opstart af dette, blev den syg igen. For to dage siden tog jeg den beslutning, at den nok ikke kunne reddes, hvorefter jeg desværre måtte finde øksen frem :-[

Nu har jeg så et nyt problem, for jeg hentede en anden høne (lidt ældre end de andre jeg har) og satte den ind i hønsehuset, da de tre andre var gået til ro. Desværre havde de næste dag hakket på den, så der på dens ryg var et åbent blødende sår. Jeg har nu sat den i et andet hus, sprayet dem alle med deo (så de lugter af det samme) og i dag prøver jeg at lukke dem alle ud i haven. Men hvad kan jeg ellers gøre og hvad kan jeg smøre såret med, så det heler og ikke går betændelse i det?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 11 Februar , 2014, 09:20 »
Du må endelig ikke sætte hønen med åbent sår sammen med de andre fjer - synet af blod og et åbent sår får det værste op i høns.

Den skadede høne må gå for sig selv, indtil såret er helet - ellers kan du give hende et hønsedækken på ( syanvisning ude i venstre margen )

Sørg for at såret er rent. Der er ikke den store risiko for betændelse, men du kan dryppe lidt klorhexidin i såret.

Det var synd, at din høne ikke klarede den :(
« Senest Redigeret: 11 Februar , 2014, 09:37 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2014, 10:42 »
Super Helle. Lige nu går den rundt selv ude i haven og de andre er lukket ind i deres gård, men er de ikke flokdyr - vil det ikke være bedst, hvis den nye høne bliver vænnet sammen med de andre fremfor at gå selv. Nå, men så kan jeg jo prøve et hønsedækken:-)

Ja, det var rigtig trist med min høne, som ikke klarede den. Jeg tænker lidt, om der var andet jeg kunne have gjort for den?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2014, 10:53 »
Super Helle. Lige nu går den rundt selv ude i haven og de andre er lukket ind i deres gård, men er de ikke flokdyr - vil det ikke være bedst, hvis den nye høne bliver vænnet sammen med de andre fremfor at gå selv. Nå, men så kan jeg jo prøve et hønsedækken:-)

Ja, det var rigtig trist med min høne, som ikke klarede den. Jeg tænker lidt, om der var andet jeg kunne have gjort for den?

Jeg tror ikke, du kunne have gjort mere for hønen. Hvis penicillinen ikke virkede - hvilket den helst skal indenfor 48 timer - så har hun været for syg...sådan er det desværre en gang imellem :(

Jo - høns er absolut flokdyr, men en høne med et "lækkert" sår vil altså blive bidt sønder og sammen, hvilket er noget mere synd, end at man bliver nødt til at gå for sig selv i et par dage.

Kan du måske alliere dig med lidt hegn og en stak tentorpæle og lave en midlertidig indhegning til hende, så alle kan se hinanden men ikke komme på "bidhold"
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Piaalmind

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2014, 18:17 »
Den fik antibiotika i 5 dage og blev mere og mere dårlig. Derfor måtte jeg tage den tunge beslutning og finde øksen frem :'(

Lige nu går hun for sig selv, hun har hele haven og hvor er hun bare en god stille høne. Jeg tror nu godt, jeg vil prøve et hønsedækken også, men kan man ikke købe det et eller andet sted?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 11 Februar , 2014, 18:37 »
He he ...jeg syede heller ikke selv, men købte nogle fine dækkener i England.

Jeg skal finde adressen til dig - her er min faverolle med dækken på. Hun var slet ikke generet af at have tøj på.

Jeg har et dækken i overskud, som du kan købe, hvis du vil  - det går nok lidt hurtigere, end at få det hjem fra England, men dækkenerne findes i forskellige størrelser, så jeg skal lige vide, hvilken race din høne er.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst