Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd til nyt hønsehold  (Læst 1309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
Gode råd til nyt hønsehold
« Dato: 01 Februar , 2014, 17:35 »
Jeg kom lige i tanker om en lille ting, et godt råd ud fra egen erfaring, som jeg ikke kan mindes at være stødt på i bøger eller på nettet.

Nystartede hønsehold har tilsyneladende jævnligt problemer med at få fjerene til at forstå hvordan de (efter ejerens opfattelse) skal bebærde sig. Han vil gerne have de lægger deres æg i en rede, og det er ikke i orden at de sover i en hæk eller i et træ.

For at imødegå problemerne kunne man starte med at skaffe sig en eller flere ældre høns, som allerede har den ønskede adfærd. De går pænt ind når det begynder at blive mørkt, de lægger kun æg i redekasserne, osv. - dermed kan de gamle høns vise vejen for de nye. Senere hen bliver der suppleret med nye dyr, som kopierer de gamles måde at gøre tingene på   /o
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Gode råd til nyt hønsehold
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2014, 18:12 »
Super med et godt tip :) Men i den forbindelse er det måske værd at nævne at det ikke altid er lige nemt at føre nye og gamle dyr sammen uden slåskampe :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2014, 22:03 »
det trick virker ikke hos mig. Mine kyllinger fra i sommer (nu store høns) sover alle i et træ og nægter at gå i hønsehuset selvom jeg har båret dem ind mange gange.

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2014, 06:36 »
det trick virker ikke hos mig. Mine kyllinger fra i sommer (nu store høns) sover alle i et træ og nægter at gå i hønsehuset selvom jeg har båret dem ind mange gange.

Havde du voksne høns med den ønskede adfærd til at lære dem at gå ind?
Tricket virker fint hos mig. Jeg har aldrig høns ude efter tusmørke. De gamle viser vejen ind og hanerne går en runde som de sidste for at tjekke op om alle er med.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2014, 07:34 »
Da jeg havde en flok teeagere sidst, var vores hane far i totalt overarbejde. Han fes rundt om aftenen og fik ungdommen i hus . Nogle gange måtte han afsted efter dem 2-3 gange fordi de gik ud igen  :police:
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2014, 07:37 »
Da jeg havde en flok teeagere sidst, var vores hane far i totalt overarbejde. Han fes rundt om aftenen og fik ungdommen i hus . Nogle gange måtte han afsted efter dem 2-3 gange fordi de gik ud igen  :police:

Sådan er det også hos mig, hvis vi får nye medlemmere  :laugh:

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2014, 07:50 »
Ja jeg har 14 høns i alt. Nu er der kun to tilbage i træet i efteråret sad der 6. Hanefar går i seng som den første og så kommer damerne ellers daldrende.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2014, 08:11 »
Det er ikke nogen hel dum idé, så længe man sørger for at holde øje med alle parter, så der ikke går slåskamp i den. Jeg startede hønseholdet op med 10 marankyllinger, og da de var 3 måneder gamle, købte jeg 3 hvide gadekryds, som var i æglægning. Jeg var sikker på, at de 3 høner ville komme galt afsted, men det var omvendt, for de 3 harper trynede maranerne, men ikke i sådan en grad, at der flød blod. De satte bare de små på plads. Det var en god løsning her.

De 3 hvide damer fylder i øvrigt 5 år i år, og de er her alle sammen endnu /o.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2014, 10:13 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2014, 12:08 »
Min ældste høne fungerer også som opdrager. Nyankomne får i starten lov til at færdes i et hjørne af hønsehuset. Når hun ved, at de lystrer hende, får de lov at færdes i hele huset, men går de ud, bliver de straks jaget ind. Efter et stykke tid får de lov til at gå i hønsegården -går de udenfor indhegningen, er hun der som et lyn. Når hun så ved, at der er styr på dem, får de lov at gå i haven. Selvfølgelig tryner hun dem, men hun beskytter dem også. Fuldstændig som vi giver vores børn større og større bevægelsesfrihed efterhånden som de magter det.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2014, 13:00 »
Mew: Du skal da have skiftet hanen ud? Er det ikke enhver ordentlig hanes job (ud over at forsvare, hjælpe og vejlede) at holde samling og disciplin på flokken?  :police:
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2014, 22:50 »
Palleti: Han er så god af sig så det nænner jeg ikke. Utrolig nænsom overfor mine små børn og så galer han ikke så meget mere. Jeg er meget glad for min store orp hanefar