Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Regler for dyrehold? Ko/gris mv.  (Læst 1976 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sønderklit

• Bruger
Regler for dyrehold? Ko/gris mv.
« Dato: 31 Januar , 2014, 13:17 »
Hejsa. :)

Hvornår hedder det et større dyrehold / erhvervsmæssigt dyrehold? Og hvad er forskellen i forhold til regler osv. ?

Jeg kan ikke rigtigt finde de regler på nettet jeg søger. Er der nogen der kan guide mig i den rigtige retning?

Vi tænker rigtigt meget på at udvide vores "besætning" og tænker primært på at købe en ko eller to. Senere fulgt af nogle grise og et par får. Men hvor finder jeg reglerne for det?

(Vi kommer til at have max 30 høns.)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
Sv: Regler for dyrehold? Ko/gris mv.
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2014, 13:25 »
https://www.landbrugsinfo.dk/Sider/Startside.aspx

Her kan du finde alt om regler og er du i tvivl, så ring til dem. De er vældig flinke til at hjælpe.

Noget af det vigtigste du skal være opmærksom på er at uanset om du har 1 klovdyr eller flere, så skal de være øremærket og registeret og du skal være chr.registeret.

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2014, 08:07 »
Tak for dit svar. Jeg kan dog desværre ikke rigtigt få lov til at læse noget uden et login.

Jeg tror jeg har fundet de rigtige regler, men er der nogen der ved hvordan det her skal forståes?

"Kapitel 4
Ikke-erhvervsmæssigt dyrehold
§ 7. Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold, der ikke overskrider størrelsesgrænserne i stk. 2, eller andre dyrehold af tilsvarende størrelse.
Stk. 2. Størrelsesgrænser for ikke-erhvervsmæssigt dyrehold:
1) 2 køer med tilhørende kalve, 4 stykker andet kvæg, 4 heste med tilhørende føl, 2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin, 10 får med lam eller 10 geder med kid.
2) 30 stk. høns.
3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering afgøre, at dyrehold må anses for at være erhvervsmæssigt, selv om størrelsesgrænserne i stk. 2 er overholdt, hvis dyreholdet består af både dyr som nævnt i stk. 2, nr. 1, og stk. 2, nr. 2 eller 3."

Hvor mange dyr må man så have?
1 - enten to køer osv eller 30 høns eller 4 hunde
2 - to køer og fire stk anden kvæg og ... og 30 høns og 4 hunde

Og betyder det der står sidst, at hvis man som jeg har 15-30 høns, 2 hunde og køber en konstant det så måske bliver vurderer som værende erhvervsmæssigt dyrehold?
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2014, 08:20 »
Jeg tror du må have hvad der står af hver dyreart. Kommunen kommer næppe efter dig, hvis du har lidt husdyr, som ikke overskrider antallet som nævnt. Det kunne jeg ikke forestille mig. Jeg har måske også lidt over 30 høns nu og da, uden at der sker noget ved det, og jeg skriger af grin, hver gang jeg læser, at +30 høns = erhverv. Her var resultatet minus 6000 kroner ved sidste årsregnskab på "æggefabrikken" ::).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2014, 08:35 »
Det med f.eks køer betyder at du må have 2 køer med kalve ELLER 4 voksne kvæg + at du gerne må have høns, hund, får osv. ved siden af...
Du skal bare beslutte dig for de angivende mængder af de forskellige dyr, hvis du forstår  :)

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2014, 08:36 »
Vi har f.eks. høns, geder, heste, svin og hunde...

Ganske lovligt  :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2014, 10:01 »

Jeg tror jeg har fundet de rigtige regler, men er der nogen der ved hvordan det her skal forståes?

"Kapitel 4
Ikke-erhvervsmæssigt dyrehold
§ 7. Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold, der ikke overskrider størrelsesgrænserne i stk. 2, eller andre dyrehold af tilsvarende størrelse.
Stk. 2. Størrelsesgrænser for ikke-erhvervsmæssigt dyrehold:
1) 2 køer med tilhørende kalve, 4 stykker andet kvæg, 4 heste med tilhørende føl, 2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin, 10 får med lam eller 10 geder med kid.
2) 30 stk. høns.
3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering afgøre, at dyrehold må anses for at være erhvervsmæssigt, selv om størrelsesgrænserne i stk. 2 er overholdt, hvis dyreholdet består af både dyr som nævnt i stk. 2, nr. 1, og stk. 2, nr. 2 eller 3."

Hvor mange dyr må man så have?
1 - enten to køer osv eller 30 høns eller 4 hunde
2 - to køer og fire stk anden kvæg og ... og 30 høns og 4 hunde

Dette er forklaringen på hvor mange af de forskellige dyrearter som går på 1 dyre enhed. Ikke erhvervsmæssige dyrehold er på max. 3 dyre enheder. Så er det bare at regne.

Endvidere skal man have chr. nr. hvis man har klovbærende dyr, det koster x-antal kr. for en besætning på max. 9 dyr af samme art og så kommer der en extra hilsen på x kr. også hvis man har +10 dyr af samme art.

Så kommer det lidt sjove, for har man over 100 høns eller sælger til konsum, så skal man også have chr. nr. og her kommer også extra gebyret ved de +10 dyr.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2014, 10:04 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2014, 13:56 »
Jeg tror du må have hvad der står af hver dyreart. Kommunen kommer næppe efter dig, hvis du har lidt husdyr, som ikke overskrider antallet som nævnt. Det kunne jeg ikke forestille mig. Jeg har måske også lidt over 30 høns nu og da, uden at der sker noget ved det, og jeg skriger af grin, hver gang jeg læser, at +30 høns = erhverv. Her var resultatet minus 6000 kroner ved sidste årsregnskab på "æggefabrikken" ::).

Antallet af dyr opgivet under de enkelte dyrearter, er det der må holdes. Vil man have flere arter f.eks. 3 arter, så må man holde 1/3-del af ovennævnte antal under den enkelte art.

Den mindste del mht. kommunen er overskud eller underskud ved dyreholdet, det kan jo sagtens bevis løftes ved et regnskab.
Det der bliver bøvlet hvis man kommer op i antal dyr, og det bliver erhversmæssig dyrehold, er at der skal udarbejdes gødningsregnskab, og det er altså ret indviklet. Alt tjekkes af kommunen samt plantedirektoratet. Selv mindre overtrædelser giver ret store bøder.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2014, 15:26 »
Det der bliver bøvlet hvis man kommer op i antal dyr, og det bliver erhversmæssig dyrehold, er at der skal udarbejdes gødningsregnskab, og det er altså ret indviklet. Alt tjekkes af kommunen samt plantedirektoratet. Selv mindre overtrædelser giver ret store bøder.
Alt imens 99% af svinebønderne klipper halen af deres grise på dansk TV, uden at der bliver løftet så meget som et øjenbryn fra myndighederne, selv om det er ulovligt. Skør verden vi lever i.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2014, 15:37 »
Det er ikke ulovligt at klippe haler af smågrise, hvis det skønnes at det er det eneste som hjælper mod halebidning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2014, 15:43 »
Det er ikke ulovligt at klippe haler af smågrise, hvis det skønnes at det er det eneste som hjælper mod halebidning.
Det er ulovligt rutinemæssigt at klippe halerne af, og når 99% af producenterne gør det, kan man vist roligt sige, at det er rutinemæssigt. De burde jo finde og fjerne årsagen til halebidningen, i stedet for at fjerne halerne.
Venlig hilsen Tanja

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2014, 21:55 »
Diskutionen om haleklipning eller ikke hale klipning, har jo nul med det her emne at gøre, det handle om miljø, og at folk ikke skal have lov til at have 15køer i en parcelhus have, uden at kunne dokumentere hvordan de kommer af med "affaldet"
de to ting har ikke noget med hinanden og gøre
og når folk hidser sig op over de danske svine bønder, så husk lige at lukke jeres kanarie fulgle ud af mikro buret og kaninerne ud af de tavle bure, hvor de ikke kan rejse sig op >:(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2014, 22:29 »

Det er ulovligt rutinemæssigt at klippe halerne af, og når 99% af producenterne gør det, kan man vist roligt sige, at det er rutinemæssigt. De burde jo finde og fjerne årsagen til halebidningen, i stedet for at fjerne halerne.

Grisene i de danske svinebrug produceres så intensivt at det næppe vil kunne undgås at de bider haler hvis man ikke kuperer.
Så kuperingen er desværre nok noget vi er nødt til at leve med. Om det er rutinemæssigt, eller blot en nødvendig præventiv foranstaltning kan man jo altid diskutere. Men vi kommer ikke uden om den.

Nu er der helt sikkert nogen der siger: 'Jo vi kan jo blot forbyde den i dansk svineproduktion'.

Og det er naturligvis rigtigt. Det betyder så blot at vi nedlægger et af de største erhverv i Danmark. Har vi samtidigt gjort noget for grisenes velfærd? Svaret er nok nej. Tværtimod. Vi har blot flyttet produktionen ud af Danmark til et sted hvor der er mindre krav og mindre kontrol med dyrenes forhold.

Filmen om 'Babe' var et eventyr. Lad os nu være lidt realistiske.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2014, 22:31 »
#pillegaarden

hvis det her havde været fjæsbogen, havde jeg trykket "syntes godt om aka LIKE" /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 02 Februar , 2014, 08:07 »
og når folk hidser sig op over de danske svine bønder, så husk lige at lukke jeres kanarie fulgle ud af mikro buret og kaninerne ud af de tavle bure, hvor de ikke kan rejse sig op >:(
Jeg er enig, lad os komme tilbage til emnet. Det sidste pip herfra lyder nu, for jeg skal ud og lukke op for undulaterne, så de kan komme ud og strække vingerne på deres små 80 m2 - og det kan jeg godt love foregår 99% rutinemæssigt ;).
Venlig hilsen Tanja