Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: nybegynder spørger um rugning  (Læst 701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Runasta

• Passiv bruger
nybegynder spørger um rugning
« Dato: 28 Januar , 2014, 20:02 »
Hej.

Jeg er ny med høns, og søger derfor gode råd.
Vi har 3 store orpington høner, som vi er meget glade for. Men nu vil vi have mere. Vi vil gerne have kyllinger, det er så hyggeligt, og vores tre små børn vil være glade for det. Desuden vil jeg gerne stoppe med at købe æg og kyllinger i butikken. Nu til spørgsmålene.

Hvis vi køber rugeæg og ruger dem ud i maskine, hvornår kan kyllingerne så sættes ind til de andre? Ville det være anderledes, hvis de havde en rugemor, der kan passe på dem? Og hvordan med kulden? De kan vel ikke komme udendørs de første par måneder, vel?

Vi overvejer også at beholde en hane fra udrugningen, så vi kan klare produktionen selv, men hvor meget galer en orpingtonhane? Vi bor i byzone, og jeg kender lovgivningen, men jeg vil ikke gøre mig upopulær blandt naboerne.

Jeg ser frem til nogle gode svar, det kan hjælpe os godt på vej  :D

0,2 gule orpington
0,0,6 blandede kyllinger
0,0,5 blå maran
0,0,7 sølvsortrandete wyandotter
0,1 golden retriever
1,0 mand
1,2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: nybegynder spørger um rugning
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2014, 00:04 »
Hvis vi køber rugeæg og ruger dem ud i maskine, hvornår kan kyllingerne så sættes ind til de andre? Ville det være anderledes, hvis de havde en rugemor, der kan passe på dem? Og hvordan med kulden? De kan vel ikke komme udendørs de første par måneder, vel?

Velkommen til Forum.

Jeg har med held sat kyllinger ind til de voksne når de var 10-12 uger, men det afhænger af hvor 'venlige' flokken af voksne høns er.
Hvis du kunne få en skruk til at lægge sig nogenlunde samtidig med at du starter rugning i maskine ville det være perfekt. Lad 5-6 æg blive liggende i samme rede i nogle dage og én af dine Orpington vil næsten med sikkerhed lægge sig skruk. Lad hende beholde de 5-6 golde æg, men marker dem med en blyant så du kan kende dem, da der sikkert kommer lidt flere æg til undervejs (fra de andre to damer). Nytilkomne æg kan du blot samle dagligt som normalt.

Når kyllingerne er kommet ud af maskinen og er blevet tørre kan du (helst efter det er blevet mørkt i hønsehuset og hønsene er gået til ro) liste kyllingerne under skrukken og fjerne de golde æg. Dette vil i de fleste tilfælde resultere i en perfekt moder for dine kyllinger.

Hvis du vælger ikke at bruge rugemoder, vil kyllingerne have behov for varmelampe i hvert fald til de er fuldtbefjerede. Vælger du denne metode, og sætter rugning i gang feks i kommende weekend, så vil du få kyllinger ca 22-23 februar så plus 12 uger betyder at vi er henne imod midten af maj før sammenføring med de voksne. Til den tid er temperaturerne formodentlig lidt højere end netop nu.
Selvom jeg de seneste dage har hørt en del om at global opvarmning, måske er blevet aflyst af en 'lille istid'  ;D ;D

Held og lykke med projektet og spørg endelig hvis der er noget du er usikker omkring.
Mvh
Erik Andersen