Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Krydse racer  (Læst 1087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Krydse racer
« Dato: 28 Januar , 2014, 10:24 »
Hejsa, :)
Får man dårligere høns af at krydse dem?  Jeg er godt klar over de aldrig bliver så flotte som racerene, men hvad æglægning, sind og helbred?
Jeg spørger da jeg har en yderst sund og god silkehøne, men ingen silkehane. Tilgengæld har jeg min dværg kochin hane som også er stærk og med et godt sind.
Hvilken kyllinger vil der komme ud af dem? Er det en dum ide at krydse dem? De vejer ca det samme.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Krydse racer
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2014, 10:32 »
Ved krydsning af to racer eller som i industrien to linjer, så opnår man i første generation (F1) en krydsningsfrodighed(hetorosis) som giver større og "bedre" dyr end forældrene.
Især industrien udnytter dette, men der drejer det sig jo også om penge.

Men det forudsætter nok lidt om hvordan forældre dyrene og deres egenskaber er.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2014, 10:41 »
Tak for hurtig svar, lene /o
Det er netop derfor jeg gerne vil krydse de her to høns, sind, styrke og helbred. Umiddelbart lyder det som om det skal prøves.
Jeg er godt klar over at der er mange frerkræfolk, der vil græmmes med sådan et kryds!
Gad vide hvordan de vil komme til at se ud?
Er der nogle racer hvis gener vil slå mere igennem end andre, mon?
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2014, 11:00 »
I England har man i mange år krydset RIR haner med Sussex høner. Dette giver gode hanekyllinger som vokser hurtigt, og nogle gode æglæggere som også lægger æg om vinteren.
Den klare fordel ved dette kryds, er at man forskel på kønnene, når de er daggamle.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2014, 11:24 »
Tak martin :) det skal da prøves.
Jeg har tænkt at jeg måske fik et lille Fy og løftet pegefinger, når jeg overvejer at krydse racer, men det lyder jo helt normalt!?
Ha, det skal da prøves :laugh:
Hmm, kochsilke...silkekoch

Nu må det godt blive forår, så der kan komme kyllinger på græsplænen.

Hvis der er nogle modargumenter, vil jeg også meget gerne høre dem /o
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline todda

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2014, 11:40 »
Martin,ved du hvordan man skelner mellem kønnene på de krydsninger  RIR x Sussex
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2014, 11:42 »
Jeg har selv lavet krydsninger (dv silke- dv maran ) og mener at så længe man holder afkommet hjemme og er ærlig hvis nogen kommer i andre hænder! så er der ikke noget " slemt" i det.  :police:  Jeg har fået nogle sjove og smukke høner, men de er kun til æglægning - ikke til videre avl. Jeg har en hønsegård / hus til spise æg og et hvor jeg samler rugeæg til videreavl. Til spiseæg er det en sjov og munter blanding, som også giver forskelligartede æg  ;D
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2014, 13:58 Fra Berit Linea »
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2014, 11:59 »
Martin,ved du hvordan man skelner mellem kønnene på de krydsninger  RIR x Sussex

De forskellige køn har forskellig farve. Jeg kan ikke lige huske, hvilken farve de får.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2014, 12:09 »
Jeg tror nu de fleste herinde overvejende har krydsninger eller hybrider. Så  hvorfor løftede pegefingre, det er da helt op til folk hvad de gør eller ikke gør.

Det eneste, som jeg synes er forkert eller synd er hvis disse krydsninger, som nogen gange ligner den "ægte varer", især for nybegyndere, bliver solgt som racerene dyr. For det ses desværre også..... 
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2014, 12:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2014, 13:03 »
Jeg vil bare lige advare, et kryds i mellem silke og kochin nok kommer til at skrukke helt vildt, om det er godt eller skidt, vil jeg ikke kloge mig på, dette skal man bare lige være obs på

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2014, 13:05 »
Ja, det er jo så lige hvilke egenskaber man ønsker sig igennem krydsning og om man så også få disse egenskaber.
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2014, 13:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2014, 14:12 »
Ha ha, ja de skrukker som tossede, jeg giver dem lov til at ligge en uges tid, så kommer de på en pind og væk fra alt der ligner rede og redematerieale, så plejer det at gå ok.
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.