Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hej fra en ny hønse tosse  (Læst 1582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cecilie29

• Passiv bruger
Hej fra en ny hønse tosse
« Dato: 26 Januar , 2014, 18:05 »
Hejsa
Jeg er helt ny på siden, jeg er meget interesseret i børnevenlig høner som kan gå i haven og hygge med mig og ungerne!
Er selvfølgelig også interesseret i æggene;)
Men det skal bestemt også være for hyggens skyld!
Jeg har læst om flere racer store som små og er lidt i tvivl om hvis jeg skal ha 3-4 stk.hvor meget jeg kan blande racerne, uden at de vil være for hårde mod hinanden.
Jeg er fra Esbjerg af, så jeg håber jeg kan finde nogle som sælger høns som kan vise mig deres flok og få gode råd:)
Er også i tvivl med indretning af huset.
Om jeg skal bygge selv eller kæbe færdig hvad der kan svare sig:)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hej fra en ny hønse tosse
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2014, 18:18 »
Hvor gamle er børnene? Skal de kunne løfte på hønsene eller er det lige meget?

Hvis de ikke som sådan skal kunne løfte og bære rundt på hønsene så ville jeg vælge Orpington. Det er en stor men rolig høne :)

Du kan godt blande racerne men ville dog vælge enten store eller små. Ikke blande dem i størrelsen.

Du kan evt. finde et gammelt legehus og bygge om. Sæt pinde op og et par redekasser evt. på gulvet så er du igang :) Dog skal du lige være opmærksom på at hvis du vælger Orpington så skal siddepindene ikke så højt op, da de godt kan være lidt tunge i rumpen :)

3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2014, 18:18 »
Velkommen til forum Cecilie :). Det var en god idé at få høns /o, det bliver I glade for.

Prøv at søg efter nogle fjerkræklubber i nærheden af dig. Hønsefolk er rigtig flinke, og hvis du ringer og taler med dem, er der helt sikkert mange, der gerne vil vise dig deres hønsegårde, og give gode råd.

Vedr. hønsehus, er det ikke en god idé at købe de færdige, som mange foderstoffer og dyrehandlere har. De er for dårlige i kvaliteten, og alt for små. Byg hellere selv, brug et legehus eller ring til en produktionsskole i nærheden. Produktionsskoler sælger ofte gode hønsehuse i god kvalitet til en lille pris.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Cecilie29

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2014, 18:32 »
1000 tak for jeres svar!
Ja tekniskskole må da lave sådan nogle.
Børnen er kun 3-5 så de skal ikke løfte på dem.
Bare kunne evt sidde sammen med dem fodre dem.
Er det realistisk at ha dem i en have som er godt hegnet ind?
Kunne så bare læse på Esbjergs hjemmeside at man ikke må ha høns løs i haven...
Tænker i forhold til naboer og lugt osv hvor meget gener det. ?

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2014, 19:26 »
Hej Cecilie, dejligt at der kommer nye 'tosser' til. Jeg bor selv i Esbjerg og har i mange år haft høns under de vilkår, der bydes her. Mit bedste råd til dig er at du skal bygge dit hønsehus efter forskrifterne - min. 2½ meter fra skel og min. 10 meter fra nabos hus. Så er det der hønsene BOR. Så laver du en indhegning af fx. noget let havehegn, som nemt kan flyttes. Det kan laves med tentorpæle og grøn hønsetråd fra Bauhaus - det koster ikke en formue og er dejlig fleksibelt, idet du kan flytte din indhegning efter humør og hvor det trænger til en god lugning. Det er ikke strengt lovligt, men jeg har gjort det i 18 år sammenlagt og har aldrig hørt en lyd i den anledning - det er blot lidt civil ulydighed. HVIS nogen skulle blive sure over det, kan man jo bare trække hønsene tilbage i førerbunkeren og lade dem gå der. Selvom det ikke er så sjovt.
Sådan en indhegning er ikke ret høj, så der skal gå nogle gumpetunge høns, fx stor Orpington, Faverolles eller Brahma. De er mægtig store, men er rolige og rare fugle, som kun forsøger sig med flyvning hvis der er meget panik på, rigtig meget. Dværghøns kan sagtens være lige så rolige, men deres flyveevner er langt bedre.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2014, 19:28 »
...jeg ser lige at du spørger om det er realistisk at have dem i en have hvor der er godt hegnet ind - det synes jeg det er, men ikke blandet med småbørn. Høns spiser meget, og derfor er der også meget der skal ud den anden vej - det er ikke lækkert med hønselort over det hele.

Offline Cecilie29

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2014, 19:45 »
Ja det faktisk en smart måde t luge på at flytte dem rundt.
Havde da ikke lige tænkt på det med at der selvfølgelig også kommer noget ud;-)
Men hvis man har 3 høner larmer de meget?
Kommer jo også til at ha en køkkenhave som jeg selvfølgelig ikke ønsker de skal i, så må anskaffe mig noget hegn så de kan få forskellige græs steder:)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2014, 19:46 »
3 høns larmer ikke. Det du højest vil høre er en tilfreds klukken :)

3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2014, 19:49 »
Høns skræpper op et par gange om dagen, lidt 'fællessang', i forbindelse med æglægning eller et behov for at fortælle omverdenen at de er der, men langt det meste af tiden er de stille og småpludrer bare lidt, en rigtig hyggelig lyd. Skræppen fra tre høns kan vist ikke genere meget...

Offline Cecilie29

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2014, 21:13 »
Det jo lige det jeg har brug for at høre:)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2014, 05:19 »
det med at fodre, det er jo meget hygsomt, når høns spiser af hånden, men det er jo oss at opfordre dem til at ta det mad børn evt går og spiser, vores dreng ville derfor ikk med ind til ænderne da de hapsede efter hans fingre, som jo helt klart måtte være deres mad.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Januar , 2014, 11:46 »
Velkommen her på forum, Cecilie  :D
Glæd dig, du går en skøn tid i møde, med børn og høns i haven. Og så bliver det jo snart forår /o
Du skriver du skal have tre høns, men byg nu huset til dem rigeligt, af en eller anden grund kommer der altid flere til. Måske skal i opleve at have kyllinger, det vil børnene da elske *o *p
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Cecilie29

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2014, 16:26 »
Ja det kan jo være den udvider sig, hvor stor pr høne ca skal jeg regne med at bygge, ?

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Januar , 2014, 19:49 »
Størrelsen af hønsehuset kommer an på om du selv vil være der inde eller om det kun er hønsene der skal kunne være der. Det er dejligt at kunne stå i tørvejr og ordne høns. Regn gerne med 1kvadratmeter pr høne. Det er en god finerregl.. Mere er selvfølgelig velkommen og husk at store racer fylder mere end små.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Januar , 2014, 20:01 »
Har du allerede nogle racer i tankerne?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn