Hej Cecilie, dejligt at der kommer nye 'tosser' til. Jeg bor selv i Esbjerg og har i mange år haft høns under de vilkår, der bydes her. Mit bedste råd til dig er at du skal bygge dit hønsehus efter forskrifterne - min. 2½ meter fra skel og min. 10 meter fra nabos hus. Så er det der hønsene BOR. Så laver du en indhegning af fx. noget let havehegn, som nemt kan flyttes. Det kan laves med tentorpæle og grøn hønsetråd fra Bauhaus - det koster ikke en formue og er dejlig fleksibelt, idet du kan flytte din indhegning efter humør og hvor det trænger til en god lugning. Det er ikke strengt lovligt, men jeg har gjort det i 18 år sammenlagt og har aldrig hørt en lyd i den anledning - det er blot lidt civil ulydighed. HVIS nogen skulle blive sure over det, kan man jo bare trække hønsene tilbage i førerbunkeren og lade dem gå der. Selvom det ikke er så sjovt.
Sådan en indhegning er ikke ret høj, så der skal gå nogle gumpetunge høns, fx stor Orpington, Faverolles eller Brahma. De er mægtig store, men er rolige og rare fugle, som kun forsøger sig med flyvning hvis der er meget panik på, rigtig meget. Dværghøns kan sagtens være lige så rolige, men deres flyveevner er langt bedre.