Æv... Jeg har ellers haft store drømme sammen med især vores datter på 6 år om egne silkekyllinger. Jeg fik ikke mindre end 42 rugeæg af Lone sammen med de silkehøns jeg købte af hende. Jeg har lånt mig til en rugemaskine. Den samme som jeg brugte sidste år. Sidste år var mit resultat ikke for godt, men trods alt næste 50%. Når det er en nybegynder hvad jeg er, så tænkte jeg bedre held og større viden i år. Det skal nok gå godt. Nu er jeg blevet klogere......
Det har dog været noget sværrere i år. Maskinen som er en fladruger fra America havde i vinterens løb været en tur på gulvet, men jeg havde købt nyt barometer til og tempraturen virkede. Jeg havde maskinen til at køre ca. 4 dage før jeg lagde æggene i, og der virkede alt godt. Men da æggene kom i fik jeg besvær med at styre tempraturen. Den føsrte uge opdagede jeg ikke at tempraturen var for lav. Lavede tjek for en sikkerheds skyld.. Det skulle jeg så have gjort fra starten. Senere var jeg nødt til at justere på termostatens skrue. Den blev både for høj, helt oppe på 39,2 og nede på 37,2. I det hele taget havde jeg besvær med tempraturen og fugten,- ja det er en historie for sig selv. Jeg havde fra sidste år lært at jeg ikke skulle tilsætte fugt. Trods det var min fugt de første 2 uger 40%.
Ved lysning efter 1 uge var der en del jeg sorterede fra som blanke, men kun 3 var døde under processen. I mandags var det så 18. dagen. Liv i 24 æg. Store forhåbninger. Rikke (datteren) helt med i processen, sad musestille i de 20 minutter det tog at lyse alle æggene. Store forhåbninger. Lytten ved maskinen ondag,- ikke en lyd. Lytten ved maskinen torsdag (21. dagen) ikke en lyd. Nå, men vi håber.... Det kan blive sen udklækning når tempraturen har været lav. Sidste år blev det først på 23. dagen de sidste 2 kom ud.
I dag. INTET. Ikke en lyd. Nu er det helt opgivet....

Det er sidste gang jeg ruger i maskine.

I hvert fald med mindre jeg får fat i en anden model. Jeg har jo verdens bedste rugemaskiner i haven i form af 3 silkehøner.... .MEN de er stadig i chok, - i hvert fald lægger de ingen æg. Så, kyllinger af egen avl har lange udsigter, for de skal jo først lægge æg. Næste år skulle det gerne blive naturmetoden.
I dag er jeg nødt til at rydde op og komme videre. Æv hvor er jeg bare skuffet.
Jeg tænker at jeg måske kunne være heldig at købe mig til silkekyllinger i stedet. De høns jeg har er ikke særlig tamme endnu selv om det hjælper. Især hanen er faktisk bange for mig. Hønerne har lært at jeg har godbidder med, men hanen kalder dem væk..Derfor ville det være skønt at få kyllinger vi selv kan gøre tamme. Vi fordi det jo ikke bare er mig der går med skuffelsen i dag hvor alt håb er dømt ude, - men også min skønne hønseelskende datter.
Ja, vi skal jo holde håbet oppe. Jeg ved der nok skal komme løsninger og muligheder, om ikke andet så senere på sæsonen, men i dag sidder skuffelsen i kroppen.