Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drømmen om egne kyllinger er opgivet  (Læst 2308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Drømmen om egne kyllinger er opgivet
« Dato: 21 Marts , 2009, 10:43 »
Æv... Jeg har ellers haft store drømme sammen med især vores datter på 6 år om egne silkekyllinger. Jeg fik ikke mindre end 42 rugeæg af Lone sammen med de silkehøns jeg købte af hende. Jeg har lånt mig til en rugemaskine. Den samme som jeg brugte sidste år. Sidste år var mit resultat ikke for godt, men trods alt næste 50%. Når det er en nybegynder hvad jeg er, så tænkte jeg bedre held og større viden i år. Det skal nok gå godt. Nu er jeg blevet klogere......

Det har dog været noget sværrere i år. Maskinen som er en fladruger fra America havde i vinterens løb været en tur på gulvet, men jeg havde købt nyt barometer til og tempraturen virkede. Jeg havde maskinen til at køre ca. 4 dage før jeg lagde æggene i, og der virkede alt godt. Men da æggene kom i fik jeg besvær med at styre tempraturen. Den føsrte uge opdagede jeg ikke at tempraturen var for lav. Lavede tjek for en sikkerheds skyld.. Det skulle jeg så have gjort fra starten. Senere var jeg nødt til at justere på termostatens skrue. Den blev både for høj, helt oppe på 39,2 og nede på 37,2. I det hele taget havde jeg besvær med tempraturen og fugten,- ja det er en historie for sig selv. Jeg havde fra sidste år lært at jeg ikke skulle tilsætte fugt. Trods det var min fugt de første 2 uger 40%.

Ved lysning efter 1 uge var der en del jeg sorterede fra som blanke, men kun 3 var døde under processen. I mandags var det så 18. dagen. Liv i 24 æg. Store forhåbninger. Rikke (datteren) helt med i processen, sad musestille i de 20 minutter det tog at lyse alle æggene. Store forhåbninger. Lytten ved maskinen ondag,- ikke en lyd. Lytten ved maskinen torsdag (21. dagen) ikke en lyd. Nå, men vi håber.... Det kan blive sen udklækning når tempraturen har været lav. Sidste år blev det først på 23. dagen de sidste 2 kom ud.

I dag. INTET. Ikke en lyd. Nu er det helt opgivet.... <W

Det er sidste gang jeg ruger i maskine. >:(  I hvert fald med mindre jeg får fat i en anden model. Jeg har jo verdens bedste rugemaskiner i haven i form af 3 silkehøner.... .MEN de er stadig i chok, - i hvert fald lægger de ingen æg. Så, kyllinger af egen avl har lange udsigter, for de skal jo først lægge æg. Næste år skulle det gerne blive naturmetoden.

I dag er jeg nødt til at rydde op og komme videre. Æv hvor er jeg bare skuffet. 

Jeg tænker at jeg måske kunne være heldig at købe mig til silkekyllinger i stedet. De høns jeg har er ikke særlig tamme endnu selv om det hjælper. Især hanen er faktisk bange for mig. Hønerne har lært at jeg har godbidder med, men hanen kalder dem væk..Derfor ville det være skønt at få kyllinger vi selv kan gøre tamme. Vi fordi det jo ikke bare er mig der går med skuffelsen i dag hvor alt håb er dømt ude, - men også min skønne hønseelskende datter.

Ja, vi skal jo holde håbet oppe. Jeg ved der nok skal komme løsninger og muligheder, om ikke andet så senere på sæsonen, men i dag sidder skuffelsen i kroppen. :( 
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drømmen om egne kyllinger er opgivet
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2009, 10:56 »
Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal trøste jer  :(
Men jeg er sikker på, at I nok skal få jeres kyllinger på et tidspunkt. Og jeg kan kun give jer ret, det er altid en god idé at overlade rugning til en professionel (høne).
Jeg talte lige med ham jeg har købt mine araucana af, en garvet avler, som har brugt rugemaskine i årevis, og hvis det kan trøste dig, har han også lige tømt sin maskine for æg. Han havde købt en masse maranæg, og fik ikke en eneste kylling, æggene kom fra en anden garvet avler, så de er bestemt været gode nok. Han mente nu også at det var temperaturproblemer, der var skyld i de manglende kyllinger.
« Senest Redigeret: 21 Marts , 2009, 14:25 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anne Ranch

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2009, 10:56 »
Nej hvor ærgeligt

Men hvorfor lader du ik dine høner gøre arbejdet? Kyllinger klarer sig nu engang bedst når de går med en høne, og det er så berigende at se :) Og silkedamerne er rigtig gode til at ruge og føre kyllinger

Min Sussex høne har lige lagt sig, så om ca 14 dage, så får hun et hold daggamle Plymouth Rock kyllinger (til slagt) lagt ind under sig. Håber lidt at endnu en høne hurtigt går skruk, for de der Plymouth Rock kyller, de vokser alt for hurtigt, så de alt for tidligt ik kan være under hønemor når de fryser.
Jeg skal jo ha 15 til fryseren ;D
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2009, 11:12 »
Helle du har pb  ;)

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2009, 11:53 »
Tusinnd tak for jeres trøst og opbakning. Det er rart. Det er sådan noget det luner, når dele af dagens tanker er; amatør, nærigrøv og andre bebrejdelser

Det giver en anelse trøst at andre også bliver klogere af deres fejl når man er afhængig af teknik. Samtidig ved jeg at også at selv skrukker kan fejle. Ved der er en del orpintonejeren der har andre racer til at klare udrugningen, fordi orpintonner er for klodsede.

@ Anne. Jeg har INGEN æg. Ellers var det en oplagt løsning at lokke en af dem til at blive skruk. Hønerne er købt for godt 3 uger siden hvor jeg oven i handlen fik gratis rugeæg med. Men chokket over flytningen betyder at hønerne ikke lægger æg. Hver dag kigger jeg længselsfuldt for i dag kunne være dagen, hvor de er i gang igen. De har tidligere lagt æg så jeg ved de kan ;)
Helle

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2009, 14:07 »
Nej, hvor er det træls, Helle.
Mine høns lagde heller ingen æg noget tid efter de ankom. Så startede en høne og efter en lille måned lagde hun sig skruk. Der ligger hun nu ovenpå 6 rugeæg, som jeg købte af Berit. De andre høns lægger stadig ingen æg og det gør skrukken jo ligesom heller ikke. Så nu er vi ægløse igen. Det er ok for der kommer forhåbentlig snart flere (4) høns i æglægning.

Hvis du nu kan lave en forudbestilling af rugeæg hos en avler og så lægge dem under den første høne der går skruk, skulle der være en god chance for kyllinger i løbet af foråret. Men det er du selvfølgelig klar over.

Jeg føler virkelig med dig og ikke mindst din datter. Sikken skuffelse :'(. Pøj-pøj.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2009, 17:23 »
Ud over den opmuntring jeg har fået her fra forum, fik jeg også en rigtig glædelig overraskelse i dag. Jeg fik et ÆG. Et rigtig fint lille æg fra mine egne silkehøner. Det første efter chokpausen...
Det var lige hvad jeg trængte til :)
Helle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2009, 18:02 »
Jubiiiii  <H <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2009, 20:09 »
Det var da trods alt en lille trøst :) Pyh, kan lige forestille mig din datters skuffelse også :(

Håber næste gang går bedre!

Offline Anne Ranch

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2009, 16:29 »
Det var da glædeligt ;D

Så venter du bare til de bliver skruk (lad evt æggene blive i reden så går det hurtigere), og så bestiller du æg fra opdrætter via posten ;)

Held & Lykke :)
Venlige Potedask
Anne Ranch

1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2009, 16:42 »
Jeg venter med at samle egne æg sammen til jeg har en skruk at putte under. Fik endnu et æg i dag. Jeg har snydeæg liggende i redekassen, så jeg håber det kan udløse rugetrangen.

Jeg vil da lige henvise til min glædelige overraskelse her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=post;topic=3723.0;num_replies=9

@Anne: Lone som jeg fik rugeæggene af har allerede tilbudt mig yderligere hjælp i de kommende uger ;) Skønt med gode hønsevenner :D
Helle

Offline Anne Ranch

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2009, 18:21 »
Ja vi hønsetosser må holde sammen ;D

Det eneste "men" jeg har, ved at du vil bruge egne æg....skal alle kyller sælges/slagtes?
Du kan jo ik bruge samme hane på "børnene". Ellers må du få en stamme til ;)

Jeg ville anbefale dig at spise dine egne æg, og så købe udefra. Man falder jo for de små kræ, så pludselig har man "fætterkusine + søskende" - fest.

Måske du kan bytte?
Venlige Potedask
Anne Ranch

Offline Anne Ranch

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Marts , 2009, 18:23 »
Hov.....

Er det dværg du har?
For så vil jeg da gerne købe rugeæg  ;D
Venlige Potedask
Anne Ranch

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #13 Dato: 22 Marts , 2009, 18:58 »
Ud over den opmuntring jeg har fået her fra forum, fik jeg også en rigtig glædelig overraskelse i dag. Jeg fik et ÆG. Et rigtig fint lille æg fra mine egne silkehøner. Det første efter chokpausen...
Det var lige hvad jeg trængte til :)
Jeg har også fået et længe ventet "første silkeæg" i dag. Mine silker er fra efteråret, så de skulle liiiige forstå, hvad deres opgave her i livet er :D
Næste lektion bliver at lægge æggene i redekassen og sidst men ikke mindst - at blive skruk og ruge fine små kyller ud :) Men vi tager et skridt af gangen...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Helle

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Marts , 2009, 19:54 »
Hej Anne. Nej det er "store" jeg har. Har tidligere haft orpingtonner, så store silkehøns er små nok :o
Jeg har dog i en meget kort periode (2 uger) haft nogle dværg silkehøner. Købt af Majken (MBJ) her fra forum. Hun har masser af flotte dværgsilkehøns. Desværre glemte jeg lemmen og ræven tog dem uden jeg hørte noget. Skal jo vænne mig til at også lyden fra silkehøns er lille :-\
Jeg er ikke bange for indavl endnu. Mange avlere avler på snævre stammer og de 3 høner og den hane jeg har kommer fra en ret stor flok hvor der var vistnok 5 haner. Hønerne er meget forskellige i udsende, den ene meget lys, en med vildtfarvet bund og en nærmest rød. Hanen er orangegul. Jeg tror at de at dømme ud fra udseendet ikke er i nær familie. Hvad jeg gør næste år ved jeg ikke endnu, men jeg vil ikke blive bekymret over ruge på den samme stamme i 2-3 år. MEN lige i øjeblikket har jeg jo to nye kyllinger på vej. De er fra samme store flok som jeg har købt de voksne høns fra, men sandsynligvis nok ikke fra lige de 3 høner jeg købte. Der var vist 25 høner at samle æg fra.

Frk. Olsen. Glæden ved at få sine egne æg overgår alt. Især når det er ens børn der er de heldige findere  <L
Jeg har tidligere haft held med at lægge et kunstigt æg i redekassen og lade det blive der. Flere kunstige æg skulle øge rugeinstinktet. Det kan jeg læse at andre gør. I øjeblikket får jeg dog ikke æggene, der hvor jeg gerne vil have dem, men lykken er ikke mindre af den grund :D
Helle