Her er jeg som laboratorieteknikker nød til at blande mig lidt.
Jeg har selv som barn fået mange rå æg, men jeg tror ikke helt man var klar over hvilken risici det kan være. Det virker så uskyldigt med tilbage til små hønsehold, som jo i sig selv har en begrænsende effekt på smittespredningen, men en fugl kunne jo være fløjet forbi og lagt en klat….
Så selv om jeg bestemt tror, at mine høns er sunde som dagen er lang, kan de jo godt være raske smittebærer. Jeg kunne aldrig finde på at lave noget ud af mine egne rå æg.
Bakterier kan tåle at blive frosset ned til -80°C, så nedfrysning har ingen effekt på salmonella. Jeg har set den i mikroskop og mener det er en sød lille stavbakterie der pibler rundt. Normalt er det skallen der er inficeret, og når ægget slås ud kan det så inficere indholdet. En hurtig skoldning af ægget inden brug vil derfor nedsætte risikoen.
For en del år side var der en sag om en kiksekage med flere dødsfald, som var fremstillet fra havehønseæg. I min hønsebog Den store Hønsebog af Jørgen Liljensøe står der, at forfatteren ikke kender til nogle tilfælde med dødelig udgang, men det er jeg dybt uenig i og mener bestemt jeg har hørt om flere tilfælde (jeg er ellers glad for bogen).
Jeg er glad for at man kun spiser de rå æg selv, men jeg turde ikke. ….
http://gl.foedevarestyrelsen.dk/media/db/pm_detalje.asp?nr=340