Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne høns - eller forvirret hønseejer??  (Læst 6036 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AMette

• Passiv bruger
Kræsne høns - eller forvirret hønseejer??
« Dato: 19 Januar , 2014, 21:10 »
Jeg er meget nybagt hønsejer og har stor glæde af de råd som man kan finde her på siden. Jeg er den lykkelige - og lidt forvirrede - ejer af 5 dværg-kochiner. De har børnetække og er hyggelige, MEN de spiser ikke hvad som helst. Jeg har en foderautomat med æglægningsfoder som de har adgang til i dagtiden og og når de puttes om aftenen sætter jeg ligeledes en skål æglægningsfoder inde til dem, så de kan spise mens de har lys til kl 20.30. Deri får de lidt hvede blandet i. Når ungerne eller jeg går ud til hønsene tager vi lidt hvede med.
Jeg har forsøgt at give dem rester, men de æder ikke hvad som helst. Og jeg har forsøgt at snitte det meget fint. Grønkål og gulerødder rører de slet ikke. Almindelig salat det kan de godt finde ud af. Rester af middagsmaden har jeg også forsøgt med, men det rører de ikke.
Jeg synes i det hele taget ikke at de spiser ret meget.
Overfodrer jeg dem med at have adgang til foder konstant? Jeg tænker bare at dette kolde vejr gør at de har behov for mad. Vi fik dem 26.december så det er fortsat nyt.
Det skal tilføjes at det med æg er noget sørgeligt - selv efter at have fået lys op, så er der kun 1 æg dagligt.
Gode råd og kommentarer modtages meget gerne  :)

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Kræsne høns - eller forvirret hønseejer??
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2014, 21:16 »
Jeg tror at det har meget at gøre med hvad høns har vennet sig til at æde i opvæksten.
Når jeg tager en håndfuld tilovers blevne kogte kartofler med til mine Orpington´er, så farer de rundt og æder som var det glubske sultne løver  ;D  Og de har altså altid foder i deres foderautomater ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2014, 21:33 »
Mine spiser næsten hvad som helst der serveres af menneskehænder (rå kartoffelskræller dog undtaget - de skal have være en tur i mikroen før de kan spises).

Jeg tror det er som Rudy skriver et spørgsmål om hvad hønsene er vænnet til.
Brød og kagerester er altid et hit hos mine høns. Måske du kan lære dem at værdsætte lækkerierne ved at starte med at fodre med brødrester, især hvidt brød, som toast og franskbrød. Jeg vil tro andre rester efterhånden også vil blive værdsat.

Men pas på ikke at gøre dem for fede. Hvidt brød er vist typisk lavet på hvede og hvis du samtidig giver dem hvede som godbidder, kan det hurtigt blive for meget. Hvede feder, og fede høns lægger ikke æg. Måske du skulle prøve med byg i stedet for hvede. 
Mvh
Erik Andersen

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2014, 21:45 »
Mine var også meget kræsne i starten, men nu er det kun grønkål og rosenkål fra frost de nægter at spise. Har dog ikke prøvet rå grønkål, for det har jeg ikke kunne skaffe, men rå rosenkål ryger ned med velbehag.

Jeg forsøgte af flere omgange at give de samme ting, og pludselig kunne de spise næsten det hele, så måske du også skal prøve igen  ;)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2014, 22:07 »
Da vi fik vores høns i sommers var de også meget kræsne og holdt sig til deres tørfoder det første stykke tid. Det kendte de jo også i forvejen.

Første gang vi prøvede at give dem majs fra dåse ville de ikke røre dem, det tog et par dage før de fandt ud af at det var totalt lækkert  :)

Så prøvede med nogle madrester, det ville de ikke røre i starten, men nu spiser de velfornøjet det vi kommer ud med til dem, ris, kartoffelmos, brødrester osv osv..

Så det er nok blot et spørgsmål om tilvænning.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2014, 13:42 »
Mine var også meget kræsne i starten, men nu er det kun grønkål og rosenkål fra frost de nægter at spise. Har dog ikke prøvet rå grønkål, for det har jeg ikke kunne skaffe, men rå rosenkål ryger ned med velbehag.

Grønkål, råt, købes billigt hos grønthandleren, min grønthandler har det på stokke/stilke. Vi havde det også i haven, indtil hønsene fandt ud af, hvordan man kommer over hegnet.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline ChristianKj

• Passiv bruger
  • Nyder mine fjer i haven :)
    • Kryddersnaps og haven
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2014, 13:52 »
Mine spiser ubetinget alt hvad jeg smider ud til dem - og har det været igennem en gryde i køkkenet først så tager det ikke lang tid før det er væk. Laver jeg mad, og har jeg rester af koge/stegeben og udkogte grøntsager så ryger det også derud. Jeg har til dato kun oplevet at de har taget lidt lang tid om at spiseskrællerne fra et græskar - men det røg da ned til sidst :) De grøntsager (rå) jeg er i tvivl om de vil spise - dem smider jeg på komposten, og så kan de jo tage det derfra hvis de synes... hvilket de synes for det meste :)
Søger nyt New hamshire hønsehold til hønsegård på Østfyn

Offline AMette

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2014, 20:11 »
Tusind tak for nogle gode svar - jeg er allerede i gang  :) Hveden er nu kun i ganske små mængder og så prøver jeg med diverse rester - jeg giver ikke op  :)
Jeg kan faktisk også mærke på dem at de lige skulle vænne sig til deres nye hjem - og at deres hane ikke overlevede naboernes klager -  :'( De er først de sidste dage blevet de høns jeg troede jeg skulle have :)
Og skal hilse og sige at det er vildt hyggeligt at have hønsehuset stående så det kan ses fra både køkkenet og stuen og have vindue i hønsehuset. Så kan man virkelig se dem feste om aftenen. Ah - skønt med de puttehøns  :)