Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æglægning stoppet  (Læst 3881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jaue

• Passiv bruger
æglægning stoppet
« Dato: 17 Januar , 2014, 16:30 »
Hej
Jeg har en hønsegård med 4 høns (ca 1,5 år)og 2 20 ugers hønniker. De har indtil for nyligt været ret stabile med æglægningen. selvfølgelig kun de gamle høns.I sidste weekend satte jeg så en voksen hane ind til dem, i håbet om at få kyllinger på et tidspunkt. Nu er de så holdt op med at lægge æg. Før var der ca 3 om dagen, men det er gået helt i stå nu. Mandag 2, tirsdag 1, onsdag 1, torsdag og fredag ingen :-[
Er det normalt at høns holder en pause med æglægningen, når der kommer en hane ind i flokken? Eller er de bare stressede over hans tilstedeværelse?
1.5 New Hampshire

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: æglægning stoppet
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2014, 17:35 »
Jeg vil tro, at det har været så stor en omvæltning i dine høners liv, at der er kommet sådan en starut ind i deres familie, at det har resulteret i midlertidigt æggestop.

Hvis ellers hanen opfører sig ordentligt og er sød ved sine nye høner, så skal de nok hurtigt finde tilbage til deres vante gænge med at lægge æg...som så fremover forhåbentlig vil være befrugtede

Pøj pøj med rugeprojektet /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ann M

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2014, 00:21 »
Giver Helle ret. Har været udsat for det modsatte. Min hane faldt død ned af pinden en nat. Hønsene var gået i gang med æglægningen igen efter fældning, men da hanen døde gik æglægningen totalt i stå. Ville først have anskaffet en ny hane til marts men efter 3 uger uden et eneste æg, købte jeg en ny "mand"til de 9 høns. En uge efter var de begyndt at lægge æg igen  :). Mvh. Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.5 laksefarvede Faverolles
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline Ann M

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2014, 00:32 »
Det jeg mener er selvfølgelig, at høns ikke bryder sig om forandringer. De skal bare lige vænne sig til ham :) Mine ville jo også have begyndt at lægge æg igen på et tidspunkt..mvh. Ann
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2014, 00:43 »
Giver Helle ret. Har været udsat for det modsatte. Min hane faldt død ned af pinden en nat. Hønsene var gået i gang med æglægningen igen efter fældning, men da hanen døde gik æglægningen totalt i stå. Ville først have anskaffet en ny hane til marts men efter 3 uger uden et eneste æg, købte jeg en ny "mand"til de 9 høns. En uge efter var de begyndt at lægge æg igen  :). Mvh. Ann

Sød historie, men jeg køber den ikke.

Æggene er længe (læs mange dage) 'undervejs' i hønen, så bortfald af hane er næppe årsagen til stop i æglægning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ann M

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2014, 01:06 »
Pilegården. Den er nu rigtig nok. Om de var gået igang alligevel på dette tidspunkt finder jeg jo nok aldrig ud af, men fakta er at 2 dage efter hanens død, kom der ikke et eneste æg i 3 uger  :)
Med venlig hilsen Ann
Den lykkelige ejer af:
1.0 mand
3.2 voksne børn
0.1 hund Amstaff
1.5 Lys Sussex
0.1 kyller (Sussex)
1.2 japanske vagtler

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2014, 10:30 »
Jeg væbner mig med tålmodighed, og satser på de snart går i gang igen :)
Han er nu sød nok ved dem ;)
1.5 New Hampshire

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 18 Januar , 2014, 10:43 »
Jeg væbner mig med tålmodighed, og satser på de snart går i gang igen :)
Han er nu sød nok ved dem ;)

Så begynder de sikkert at lægge æg ret hurtigt igen, hvis vintervejret ikke giver dem lyst til at holde en længere pause.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14