Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown damer med nøgne rumper  (Læst 12194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tragardh

• Passiv bruger
Isa Brown damer med nøgne rumper
« Dato: 14 Januar , 2014, 15:29 »
Hej,

Mine 4 (ud af 5) Isa Brown damer mistede for et par måneder siden fjerene på rumpen.
Jeg undrede mig over at der ikke var en eneste fjer at finde i hus eller gård, og overvejede om de havde hakket dem af hinanden. Men slog det hen med at de nok var ved at skifte fjer..

Desværre er det ikke blevet bedre, selvom at de virker friske og glade, har de stadig nøgne rumper. Nu også med en snert af rifter på huden ... ( Brrr .. godt at det er en mild vinter )

De startede deres ophold hos mig med at insistere på at sidde på gulvet i deres eget møg i den første uge, indtil at jeg et par dage i træk selv satte dem på pind. Kan det ha gjort noget ved deres rumper? Og i så fald hvorfor ikke alle 5?

Hakker de hinanden? (Har læst at Isa'er har tendens til at være lidt skøre/aggressive)
Kan det være en slags utøj? (Kan ikke se nogen med det blotte øje)

De går i et hus på ca 10m2 + et voliere på 60 m2

Jeg har desværre ikke et billede lige her .. men skal nok fremskaffe det hvis det er til hjælp.

Håber at nogen kan komme med et bud på en løsning.

Vh Niklas

Offline bjarne m

• Passiv bruger
Sv: Isa Brown damer med nøgne rumper
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2014, 15:42 »
det er højst sansynligt den 5 der piller de andre i rumpen.
vh bjarne m

Offline tragardh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2014, 16:12 »
OKay .. Kan man være så heldig at man kan antage at det også er førerhønen der har sine fjer i behold? Fordi jeg vil gerne sluse dem ind i min anden flok med de noget roligere Faverolles.

Det gik ikke godt sidst da jeg bare satte dem sammen 5 mod 7 .. Så nu vil jeg helst sluse dem ind, en ad gangen, startende med førerhønen. Desværre bor isa'erne i mit sommerhus hvorfor jeg ikke kan holde øje med dem hele tiden og på den måde spotte lederen.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2014, 19:22 »
Drypvis sammenføring er ikke godt, hver gang en ny lukkes ind til de andre skal den have bank. Det er bedre at lade dem gå i bure tæt op ad hinanden i en periode, fx 14 dage og lade dem vænne sig til at se hinanden - og så lukke hele banden sammen på en gang. Sørg for at der er plads til at flygte på og gemmesteder, hvis der skulle være optræk til ballade. Og sørg for at der er noget interessant at lave, fx. spændende mad, man kan gå og finde.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2014, 19:25 »
Det lyder rigtig nok som fjerpilning..Angående sammensætningen så ville jeg også sætte dem sammen i flok og ikke enkeltvis Har lige introduceret tre høner til 7 høns (1,6) Den ene kom fra en anden flok og blev således først ført ind i en flok på to og dernæst ind til resten af flokken. Det var et værre spetakel..
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2014, 19:59 »
Jeg har lige slagtet én af mine dværgwyandotter pga fjerspisning. Sidste vinter opdagede jeg, at alle mine høns undtagen hende her havde bare rumper - jeg behandlede med Hjortetakolie (stinker som en ulykke og er heller ikke helt økologisk). Fjerspisningen stoppede efter laaaang tid og flere behandlinger, men i sidste uge opdagede jeg, at den var gal igen .... det kostede hende altså hovedet. Så jeg tænker, om du mon lige så godt kan gøre kort proces  <J
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline tragardh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2014, 20:59 »
Tak for svar.

Mht sammenføringen, så er de p.t. adskilt fordi de kære Isa'er nær havde dræbt min anden flok, da jeg prøvede at sætte dem sammen i en stor flok. Og dengang blev jeg herinde rådet til at sætte dem ind i flokken en ad gangen, startende med førerhønen.
Så klog af skade med netop disse to flokke. Passive labrador agtige Faverolles vs Emsige og skrappe Isa Browns, vælger jeg nu altså at prøve med den drypvise sammenføring.
(Også lidt fordi jeg ikke har mulighed for at holde dem op ad hinanden)

Mht de manglene fjer, så er det jo ikke utænkeligt at den med fjerene i behold er synderen. Og i og med at der ikke er fjer at finde, er de jo nok spist.
Du har nok ret Annette S., kort proces...

ELLER - Jeg kan antage at fjerspiseren er den stærkeste og dermed føreren, og tage den over til min Faverolles flok. Hvis mine Faverolles mister fjer har vi svaret og samtidig er jeg igang med sammenføringen.

Bare vi er enige om at det ikke skyldes en mide eller sygdom der kan smitte min anden flok..  :o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 14 Januar , 2014, 23:14 »
Det lyder som fjerpilning/spisning, for var det fældning så ville der ligge fjer i huset og gården. Og synderen er enten den med intakt fjerdragt eller også tør de andre bare ikke at pille den.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 14 Januar , 2014, 23:16 »
Bare vi er enige om at det ikke skyldes en mide eller sygdom der kan smitte min anden flok..  :o

Det lyder ikke som om det er en udefrakommende sygdom, men som en sygdom der sidder i hovedet på den høne der har fjerene i enden i behold.

Når jeg sammenfører er det altid hele det nye hold ind på én gang. Jovist har der været lidt råben og skrigen, men aldrig mere end det.
Ny(e) stor(e) hane(r), kan dog give problemer i form af hanekamp, og det kan være svært at stoppe hvis de ikke selv finder ud af hvem der er øverst i hierarkiet efter ganske kort tid. 
Mvh
Erik Andersen

Offline tragardh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2014, 00:43 »
Ja det var også det jeg prøvede. Men mine faverolles fik på få dage hakket kammene af,  og en døde af sine skader. Så det går ikke på den måde. De isa browns jeg har her er i den hidsige ende.  Kamphøns?  :-\

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2014, 18:33 »
Jeg burde nok have nævnt i mit forrige indlæg, at adfærden smittede de andre høns - sidst endte det nemlig med, at alle hønsene kastede sig over fjer og dun, som blev tabt i hønsegården. Det var også én af grundene til, at jeg var hurtig med øksen denne gang, det var simpelthen så træls at kæmpe med!
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2014, 18:57 »
Jeg burde nok have nævnt i mit forrige indlæg, at adfærden smittede de andre høns - sidst endte det nemlig med, at alle hønsene kastede sig over fjer og dun, som blev tabt i hønsegården. Det var også én af grundene til, at jeg var hurtig med øksen denne gang, det var simpelthen så træls at kæmpe med!

Ja - det var et grimt tilfælde du havde, Annette. Det har jeg heldigvis aldrig oplevet. Den eneste gang, hvor jeg havde en høne som kedede sig så meget, at hun begyndte at pille de andre, var en vinter, hvor hønsene i en uges tid var fængslet i hønsegården - den uvane afhjalp vi med en gang hjortetaksolie
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Januar , 2014, 20:07 »
Vi havde sidste år også en flok afpillede fjergnaskende isa browns. Vi tænkte det var nok pga. stress fra det tidligere sted - men ak, er en vane først indgroet, så er det ikke til at slippe af med. De åd fjerene af halsen på hinanden bestandigt.

Vi beholdt en enkelt som var fin i fjerdragten og var meget tam. Den æder ikke dette års hønseholds fjer. Måske den forstod pointen da dens 4 venner pludseligt gik bort en aften.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline tragardh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2014, 12:34 »
Jeg troede at jeg havde det samme problem i sommers med min faverolles der også mistede fjer på halsen. Men så satte jeg et kamera op til at filme dem, og kort efter stod det klart at de stak hovedet igennem et stakit for at spise lækkert græs .. og når de trak hovedet tilbage, så sad fjerene som modhagere og blev knækket af..

Jeg håber naturligvis på alt andet en guillotinen når jeg flytter mine Isa'er .. Måske er det nye sted en vanebryder nok, eller hvis der er en tredje årsag efterlader de den måske i den gamle hønsegård.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2014, 21:56 »
 Krydser fingre for at "afvænningen" lykkes uden brug af øksen .... det er altså også sådan en trist metode  :-\
Mange hilsner
Annette Søndergaard