Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan kom I igang med at slagte.  (Læst 2114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Hvordan kom I igang med at slagte.
« Svar #15 Dato: 14 Januar , 2014, 00:35 »
Jannick, hvis du kun har 5 høns og en hane. Og allesammen har navne. Så har du også gjort det svært for dig selv.

20 kyllinger på en gang som alle hedder "den der", og heraf 10 haner der begynder at slide på hinanden og hønerne. Så kommer der naturligt gang i slagtningen.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Hvordan kom I igang med at slagte.
« Svar #16 Dato: 14 Januar , 2014, 03:10 »
@hanemikkel
Ja, der er navne på dem alle, det kan jeg slet ikke lade være med. Selv edderkoppen i hjørnet hedder Glo Jacob. Men du har ret, det gør det straks mere personligt og derfor også nok sværere.

Men jeg har tænkt en del over det som også var tidlige skrevet, nemlig det at finde "trøst" i at de netop har haft det godt. Det har ændret lidt kan jeg mærke, så jeg har lidt mere ro omkring det... Selvom jeg ikke just glæder mig til det. ;-) det bliver stadig en hurdle at overkomme.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 14 Januar , 2014, 06:40 »
Det må være nogle store høns I holder Jer hvis der skal to voksne mænd til at slagte en h*ne.  ;)

Hø hø mere at jeg tror ikke lige manden magter det alene.

Syntes det kunne være fedt med et "kursus" i hvordan man lige griber det an.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #18 Dato: 14 Januar , 2014, 23:07 »
@hanemikkel
Ja, der er navne på dem alle, det kan jeg slet ikke lade være med. Selv edderkoppen i hjørnet hedder Glo Jacob. Men du har ret, det gør det straks mere personligt og derfor også nok sværere.

Men jeg har tænkt en del over det som også var tidlige skrevet, nemlig det at finde "trøst" i at de netop har haft det godt. Det har ændret lidt kan jeg mærke, så jeg har lidt mere ro omkring det... Selvom jeg ikke just glæder mig til det. ;-) det bliver stadig en hurdle at overkomme.

Jeg kan godt lide, at jeg ved, hvem jeg spiser. På fryseposerne står også deres navne. Og så er det hyggeligt at mindes de sjove oplevelser, der har været med dem, mens de bliver tilberedt og spist. De gav i øvrigt min bror stor tilfredshed at høre, at den gås, der havde overfaldet ham, var på bordet nytårsaften (han kunne jo også bare have ladet være med at tage en turkisblå jakke på - det er da selv at bede om problemer).

For mig er det meget mere end en trøst, at de har haft det godt. Jeg har efterhånden dårlig samvittighed over at spise dyr, som jeg ikke har set have det godt i live. Og jeg har ikke tænkt mig at blive vegetar.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 14 Januar , 2014, 23:42 »
Jeg plejer at håbe, at der kommer nogle forbi, som har lyst til at få de høns, som jeg gerne vil af med. Så kan jeg få det sådan en fredag eftermiddag, at nu gider jeg ikke at have de høns gående, som jeg alligevel ikke skal bruge til noget. Indtil nu er disse høns blevet et hoved kortere enten lørdag eller søndag. For mig er slagtning noget, der bare skal overstås.

Jeg bruger ikke en masse tid til planlægning og forberedelse af det. Hvis jeg gjorde, ville det kun gøre det sværere.

Offline ChristianKj

• Passiv bruger
  • Nyder mine fjer i haven :)
    • Kryddersnaps og haven
« Svar #20 Dato: 15 Januar , 2014, 22:13 »
Jeg plejer som det også er nævnt tidligere at gøre alt klar fra starten af. Skifte tøj, tænde for gruekedelen, hente øksen og slibe den, stille en tom spand, og selvfølgelig en huggeblok.

Så henter jeg en af hønsene, tager fat i benene på den. Bedøver den ved at banke nakken på hønen i blokken hårdt og præcist en gang. Herefter hovedet på blokken og så af med hovedet. Hønen spræller vildt - derfor smider jeg den i den tomme spand. Ryder lige det værste og henter en til og gentager proceduren. Når jeg har hakket hovedet af to så plukker jeg og renser. Det gør at jeg slipper for alt for meget konfrontation med de ligger og spræller - for der er jeg enten ude og hente ny høne eller plukker en høne :)

Når to høns er ordnet, så er det kaffetid og så starter jeg forfra ;)
Søger nyt New hamshire hønsehold til hønsegård på Østfyn

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #21 Dato: 16 Januar , 2014, 00:30 »
Plejer at ringe til en ven.. For uanset hvor meget jeg prøver, kan jeg bare ikke!! Jeg kan ikke en gang slå en alm. havefugl ihjel, fordi jeg er så bange for at det ikke gøre hurtigt og humant nok.  :-[ Sidste år var det en stillits, det krævede 4 forsøg. (den skulle ikke bruges til slagt  ;D, men den var kommet til skade)

Og render stadig rundt med dårlig samvittighed.. Jeg er bare så bange for at jeg rammer forkert og det bliver så til nemlig at den da nok lider endnu mere.

Så en slagter bliver jeg aldrig, og det også selv om jeg ved den har haft det så og så godt. Og bedre end industri bla bla.

Men det er sgu heller ikke fair på nogen måde man måske rammer forkert, netop fordi man er så bange for at ramme forkert.

Så vil altså sige, det er også ok at være venner med kyllingerne.  ;)
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2014, 00:35 Fra P. Jakobsen »
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Januar , 2014, 03:00 »
Hehe. Jeg griner lidt - det er lidt for mig selv, for jeg har tænkt meget over at det måske bare ender med at vi bliver venner i stedet.

Jeg kan godt følge det med frygten for at gøre noget forkert, under aflivningen. Men det er noget jeg skal prøve og stille forbereder mig på.

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
0.1 Dame - Skat

Offline ChristianKj

• Passiv bruger
  • Nyder mine fjer i haven :)
    • Kryddersnaps og haven
« Svar #23 Dato: 16 Januar , 2014, 06:01 »
Lige en lille opfølgning - jeg har intet problem med at slagte, uanset hvad det er. Jeg har det skidt når en kattekilling skal slås ihjel, eller kat kun er halvdød efter trafikpåkørsel og ikke mindst såå skal jeg lige have trukket vejret helt ned i maven et par gange når det er årets "Mussi" familiens kælegås der ryger. Det kan lade sig gøre også uden tøven - men nogle ting kræver mere mentalforberedelse end andre.

Min kære svigerfar, det ofte er med når der slagtes de store dyr, han siger altid at den dag man ikke kan mærke det indeni at man slagter, eller skal til at slagte - den dag skal man holde op med det. Det tror jeg faktisk på, sålænge man er slagter af egne dyr. Så det handler om at mentaltræne sig til at det er ok at have det skidt og så komme videre derfra :)

Nemt at sige - svært at gøre!
Søger nyt New hamshire hønsehold til hønsegård på Østfyn

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 17 Januar , 2014, 15:08 »
Så et opslag på Facebook gruppen for forumet, og der ser man Frank (Bonderøven) aflive og slagte 3 høner - det virker ret udramatisk.
http://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven/bonderoeven-1-10-2#!/

Det hjalp også lidt, kunne jeg mærke, at se det - plus det jeg har læst i tråden her :-)

Tak for at I ville dele jeres erfaringer og måde at gøre det på.

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
0.1 Dame - Skat