Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Læhegn af loftbrædder?  (Læst 1034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
Læhegn af loftbrædder?
« Dato: 09 Januar , 2014, 12:44 »
Jeg har nogle loftbrædder som jeg har haft liggende i flere år. Har tit tænkt at jeg ville smide dem ud, men de var helt nye da jeg købte dem og der er faktisk en pæn slat tilbage. Vil derfor høre, om I tror jeg kan bruge dem til at lave læhegn med?
Det er et der skal kunne sættes op i deres hønsegård. Og meningen vil være at jeg vil give det træbeskyttelse, som resten har fået. Som de ligger nu, er de hvidpigmenteret. Men vil det overhoved kunne holde?  :)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Læhegn af loftbrædder?
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2014, 14:18 »
Hvis de får godt med grunder + træbeskyttelse, især på endestykkerne, og vandet kan løbe af, må de være et udmærket valg (gratis)  /o
Jeg tror på, at ikke-trykimprægneret træ i god kvalitet kan leve mindst lige så længe som trykimprægneret træ i dårlig kvalitet, så længe det holdes fri for jord og fugt. Hvor gamle er det nu det tjærede trækirker i Norge er?
Jeg havde en kollega som skulle bygge hus, og han købte i god tid nogle bondehusvinduer som samlesæt. Alle træpindene ploppede han ned i bøtter og kar med Gori 22 grunder, så det virkelig trak ind, det er også en metode jeg tror på. Sagt med andre ord: Det bliver nok forarbejdet, der tæller :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline troldinden

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2014, 14:49 »
Tusind tak....det var godt nok lækkert  /o

Det får lige så meget træbeskyttelse som alt det andet har fået, så lige det kan jeg sagtens klare. Grunder har jeg dog ikke, så det må jeg vist have fat i.
Kunne også sagtens lade være med at sætte op, men kan se at når det blæser en del, går de om på den anden side af huset, hvor der ikke er ret meget plads, og det er jo dumt, når jeg kan gøre så de kan bruge det hele ;)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2014, 15:03 »
Det skal de nok blive glade for. Jeg var så heldig at få fingre i et par store buede ovenlysvinduer, de er nok 120 x 250 cm - fire lægtestumper banket i jorden i en krog af hønsegården (et til hvert hjørne), vinduet lagt ovenpå, og så har de overdækning som tager det værste :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline troldinden

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2014, 15:34 »
Det ser da rigtig godt ud med de ovenlysvinduer  /o

Jeg har overdækning over det meste af hønsegården, men det suser kraftigt rundt om hjørnet og det er primært det jeg vil undgå, for det er synd for dem. Havde overvejet at bruge krydsfiner, men kom så i tanke om loftbrædderne, og dem har jeg længe været trætte af, fordi de bare tog plads op, så hønsene kan blive glade og jeg ligeså  ;)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2014, 16:23 »
husk træmaling er på oliebase, vandpjask er for smarte folk der gerne vil sælge nyt, og tjæne penge

Offline troldinden

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2014, 16:25 »
Det hele er også malet med træbeskyttelse med olie :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.