Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hønse race er bedst til at passe daggamle fasaner  (Læst 3202 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bobwhite1986

• Passiv bruger
Hej jeg vil gerne trække på jeres erfaringer og viden om rugning og adoption med skrukhøns?

Jeg søger en race der er super som kyllinge mor for daggamle fasaner, men som samtidig lægger æg det meste af året, og gerne en race, der har lidt kød på hvis det er muligt, så der (hvis det er muligt) kommer lidt økonomi ind i regnestykket.

hvad er den mest brugte race?

jeg har meget erfaring med udrugning af fasaner på traditionelvis, med maskiner osv...

jeg glæder mig til at hører om jeres erfaringer /o

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: Hvilken hønse race er bedst til at passe daggamle fasaner
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2014, 22:35 »
Nu er jeg lidt i tvivl om hvad du mener.
En skruk der går rundt med 15 - 20 kyllinger er det sikkert ikke, når du skriver du er erfaren fasanudruger. Men er det det, kommer der sikkert mange gode bud på det.
Da jeg var ansat på Gavnø, hvor der også var fasanopdræt, kom der nogle hanekyllinger ind i alle flokkene på jeg ved ikke hvor mange fasankyllinger. Hanekyllinger sørgede for at fasankyllingerne kom hjem om natten. Det kunne også være perlehøns i stedet for haner.
I øvrig, velkommen på forum.
Hilsen
Peter

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2014, 08:11 »
Hej og velkommen til Forum!

Danske Landhøns og specielt Luttehøns er velkendte rugere og kyllingeførere og da de er oven i købet er gode at søge fødeemner ude i det fri vil jeg tro at Danske Landhøns eller Luttehøns er udmærket valg. Du kan læse mere og finde oprettere i http://www.danskelandhoens.dk/default.htm
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2014, 08:34 »
Nu tænker jeg i teori, for jeg hat ikke forstand på fasaner, men...

Hvis de opfører sig som kyllinger, så ville jeg vælge en dværgrace, som kyllingefører, gerne en orpington, wandotte eller brahma (Evt. blandinger heraf) de er alle gode hønemødre og de er alle udmærket til suppe, høns i asparges ol...
At jeg nævner dværg er at de er knap så klodset, som store racer og jeg TROR at de store racer nemt kunne komme til at træde på en fasankyliing og så er den sandsynligvis ikke meget hver bagefter...

Dette er kun teori, så der må gerne rettes, hvis det er helt hen i vejret  ;)

Offline hnr11

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2014, 09:04 »
Jeg har en bekendt som i mange år har opdrættet fasaner.

Han bruger krydsnings dværghøns med ca 50 % silkehøne i.

Han bruger dem dog også i udrugningsfasen. Så hvis du udruger dem i maskine og blot skal bruge en kyllinge fører, vil jeg tro at de fleste høns kan bruges.
Jeg ville nok vælge en dværg race dog, da de nye fasaner er ret små ( og iøvrigt ret nuttede ).

Men jeg har et par gange haft nogle af hans fasaner til at gå under en skruk hos mig hvis han løb tør for høns, det har typisk været en maranhøne i stor race der har ført dem... og det har også virket fint :)

Mvh Heidi

Den glade ejer af hyggefjerkræ af diverse racer :)
0,2 Gøgespættet Maran
0,5 New Hampshire
0,1 Guldrandet Wyandot
1,1 Vorwerk
0,2 Welsumer
1,4 Lys suxxes
0,0,9 Silke
1,2 Moskus
Samt en dejlig mand og vores lille Cavalier :)