Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregnskabet 2013  (Læst 4213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
Sv: Hønseregnskabet 2013
« Svar #30 Dato: 09 Januar , 2014, 08:41 »
Slog æggebakker op på America Thisted: En tiægs koster 2,20,-. Jeg bruger altså gamle æggebakker.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 09 Januar , 2014, 12:33 »
I mit "regnskab" glemte jeg udgiften til hønsepigen, hende der passer høns når vi rejser. Ups :angel:
Vel ca. 1000kr sidste år

Uha Tanja, jeg ved ikke rigtig hvor glad jeg er for det du har sat i gang her <J :laugh:
Nej pjat, det er en god øvelse, så i år vil jeg skrive alle udgifterne ned, men det vil altid gå i minus, da jeg ikke sælger æg.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 09 Januar , 2014, 12:58 »
Nej pjat, det er en god øvelse, så i år vil jeg skrive alle udgifterne ned, men det vil altid gå i minus, da jeg ikke sælger æg.

Hvis du sætter herlighedsværdien til et eller andet positivt, så kan det jo godt give overskud alligevel  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 09 Januar , 2014, 14:35 »
Det er kun kroner og ører der går i minus.
..og dog, naturgødning fra høns er vist ret dyr!
Men du har ret, herlighedsværdigen overstiger det hele, så det giver et kæmpe overskud.

En værdi mere: hvis ikke jeg havde høns, tror jeg ikke jeg var kommet ud og gå en runde i haven i dag... /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline voldsgaard

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 10 Januar , 2014, 20:21 »
Mit regnskab ser heller ikke for godt ud men jeg har idag solgt mine første 20æg:) ellers har de ikke kunne lægge flere end vi har kunne spise os fra men nu har jeg også været temmelig uheldig med mine høns og deres ægproduktion:)

Tilgengæld oplever jeg et rigere liv med høns i baghaven, så for mig er det rent terapi for mig at gå mellem gokkerne.

mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #35 Dato: 10 Januar , 2014, 23:29 »
Jeg kan, og vil, ikke forholde mig til dyr i kroner og ører. Hvis jeg gjorde skulle alle mine dyr formentlig afvikles øjeblikkeligt.

At have dyr, og have med dyr at gøre, har for mig at gøre med livskvalitet. Livskvalitet for mig selv og mine nærmeste, men så sandelig også for de dyr jeg har med at gøre.

Derfor vil mit regnskab altid være i plus.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 10 Januar , 2014, 23:31 »
Jeg synes det er en fin øvelse Tanja. Også fordi regnskabet siger ret meget om miljøbelastningen. Jeg har ikke medregnet udgifter til byggematerialer, som vil svinge meget fra år til år.

Jeg forventer, at mit regnskab vil se meget bedre ud fremover:
- Jeg regner med at sælge flere æg og rugeæg.
- Jeg regner med at dyrke mere foder selv.
- Jeg går delvist over til mere nøjsomme/effektive racer.
- Jeg indretter det hele så mine dyr kan finde endnu mere mad selv.
- Jeg regner med at bruge mindre på køb af rugeæg, kyllinger mm.
- Til gengæld vil jeg have flere dyr, end jeg startede med i 2013.

Mit regnskab (NB: jeg køber økologisk foder og ville have købt økologisk kød/æg):

Udgifter (ca. 10 høns og 5 ænder plus ællinger og kyllinger)
Strøelse 60 kr
Foder 3000 kr
Skaller 75 kr
Køb af rugeæg, høns, ællinger og kyllinger 1000 kr
Frø (hjemmedyrket foder) 100 kr
Strøm? måske 600 kr
Vand 450 kr
Benzin (egen fragt) 700 kr
Vandautomater og fodertrug 200 kr
I alt: 6185 kr

Indtægter:
Salg af rugeæg 800 kr
Salg af spiseæg 600 kr
Sparet udgift til små gaver og værdi af bytteprodukter 500 kr
Sparet udgift til æg til husholdning 1350 kr
Sparet udgift til kød (kyllinger, suppehøns og ænder) 1700 kr
Sparet udgift til gødning? måske 300 kr
Sparet udgift til gift? Måske 300 kr
I alt: 5550 kr

Underskud:  635 kr

PS: Du bruger ret meget på strøelse Tanja. Her kunne du godt spare, hvis du ønskede det. Jeg bruger 60 kr på en bigballe med økologisk halm, og herudover bruger jeg blade, grangrene og andet fra haven. Det hjælper også meget, at jeg bruger hønsefræsere.
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2014, 23:41 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #37 Dato: 10 Januar , 2014, 23:44 »
Du bruger ret meget på strøelse Tanja. Her kunne du godt spare, hvis du ønskede det. Jeg bruger 60 kr på en bigballe med økologisk halm,

Blot en enkelt kommentar - til den pris får man ikke en bigballe halm på Sjælland, end ikke ikke-økologisk halm. Halm fra konventionelt dyrket korn kan i bedste fald skaffes til ca 100 kr for en bigballe (i mit tilfælde ved at aftage 10 bigballer på én gang).

Men det er jo ikke det der vælter regnskabet.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 11 Januar , 2014, 00:05 »
Måske er det det man kalder minibigballer, men landmanden tjente ikke noget på det, og jeg tror ikke, han har solgt andre end den ene, han leverede gratis til mig.

Jeg vil generelt opfordre folk til at udnytte mulighederne for at købe og bytte sig til ting fra landmænd. Jeg kendte ingen i forvejen, og har kun mødt stor velvilje og hjælpsomhed.
Og så er det meget sjovere end at gå i Land og Fritid eller lignende. Og mine børn ser diverse landbrug, får en tur i traktoren osv.

Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #39 Dato: 11 Januar , 2014, 00:20 »
Jeg vil generelt opfordre folk til at udnytte mulighederne for at købe og bytte sig til ting fra landmænd. Jeg kendte ingen i forvejen, og har kun mødt stor velvilje og hjælpsomhed.

Jeg er helt enig. Lidt samme oplevelse her.

Og måske det bunder lidt i at landbrugene efterhånden er blevet så store og intensive, at dem der driver disse brug, mister kontakten til lokalsamfundet, og derfor faktisk sætter pris på at 'lokalsamfundet' søger kontakt. Bare en tanke. :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #40 Dato: 11 Januar , 2014, 09:45 »
Jeg bryder mig ikke om at bruge halm som strøelse. Det kan jeg ellers få gratis (25 år gamle, men tørre småballer). Det får hønsene til gengæld ude i gården, når det - som nu! :o - er smattet og vådt alt sammen. Jeg kunne helt sikkert spare ved at gå over til sand i stedet for spåner, og det er også noget jeg vil gøre igen til foråret. Jeg har ingen muligheder for at opbevare sand indendørs, så om vinteren er det nyttesløst, da det fryser og bliver hårdt som sten, også selv om det ligger under en pressening.

Jeg er i øvrigt på udkig efter en økologisk landmand der vil sælge mig korn og mælk ved stalddøren, men trods efterlysninger på Undløse og Ugerløses Facebooksider, har jeg ikke fået nogen henvendelser.

Jeg bruger i øvrigt minibigballer (200 kg) med byghalm til gederne. Dem giver jeg 160 kr. for pr. stk. Selvafhentning.
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2014, 09:50 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 11 Januar , 2014, 10:54 »
Jeg spare på strøgelsen ved at afhente spåner og smuld ved en lokal tømmer/snedker, som ikke er stor nok til at afsætte det til andet.

Det koster mig ikke noget i kr og øre.
Ja, jeg bruger max 10 min på at fylde de sække jeg har med og det er bare de fodersække, som mange alligevel smider ud... Og jeg henter bare ved lejlighed, så det koster mig ikke engang køreturen.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #42 Dato: 11 Januar , 2014, 15:39 »

Jeg er i øvrigt på udkig efter en økologisk landmand der vil sælge mig korn og mælk ved stalddøren, men trods efterlysninger på Undløse og Ugerløses Facebooksider, har jeg ikke fået nogen henvendelser.

Lige i det tilfælde tror jeg du får meget mere ud af og dukke op i gårdspladsen. Hvis ikke det skal blive alt for omfattende for landmanden, med et rend af mennesker i tide og utide, og hvad der eller kunne blive aktuelt, tror jeg ikke de på offentlige foraer giver til kende at det er noget de gør i. Hvis du derimod henvender dig personligt tror jeg du har mere ud af det
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #43 Dato: 11 Januar , 2014, 16:14 »
Lige i det tilfælde tror jeg du får meget mere ud af og dukke op i gårdspladsen. Hvis ikke det skal blive alt for omfattende for landmanden, med et rend af mennesker i tide og utide, og hvad der eller kunne blive aktuelt, tror jeg ikke de på offentlige foraer giver til kende at det er noget de gør i. Hvis du derimod henvender dig personligt tror jeg du har mere ud af det
Det var også min tanke. Jeg har høfligt spurgt om der er nogen der kender nogen, og om de i så fald vil give mig et navn via en PM. Jeg må hellere slå op i telefonbogen i stedet for - eller google.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 11 Januar , 2014, 18:13 »

Jeg kender dem ikke, men de har alle deltaget i økodag, og har dermed vist interesse for kontakt til befolkningen/forbrugerne.
Det var sådan jeg selv fik hul på bylden.
Hvis linket virker er der her et kort over dem alle rundt omkring i landet med mulighed for at læse om gårdene:

http://www.xn--kodag-uua.dk/find-en-gaard-til-oekodag.aspx

www.bregentvedgaard.dk

http://stensbolgaard.dk/

Navne og adresser slettet /Finn-admin
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2014, 22:56 Fra hanemikkel »
Har eller har haft: