Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Næbringe?  (Læst 4360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
Næbringe?
« Dato: 06 Januar , 2014, 22:11 »
Jeg har en høne der bliver ved med at plukke og æde fjer - især fra en af de andre høns. Jeg har forsøgt flere gange med Hjortetaksolie uden særligt held. Jeg har læst om "briller" men synes at det lyder som om det er noget skidt/ dyrplageri. Er også stødt på en enkelt beskrivelse af næbringe, og har faktisk bestilt nogle. Det skulle efter sigende ikke være så traumatisk for hønen - er det mon rigtigt? Hvis det er etisk i orden at bruge næbringe, er jeg interesseret i hvordan de monteres og hvor længe den mon skal sidde på. Er der nogen der har holdninger og / eller erfaringer?
Mvh Pernille.
4,1 Sort Australorps

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: Næbringe?
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2014, 22:27 »
Har hønsene plads nok eller kan pladsmangel/manglende aktivering være skyld i pilleriet?
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2014, 22:50 »
Ja - jeg mener at der er plads og nok at gå og rode i, og de virker heller ikke specielt stressede ellers... men jeg har da planer om at udvide pladsen til foråret, så måske løser det sig da.
Jeg er nu lidt i tvivl - der er én jeg ser plukke og æde fjer, men der er kun en af de andre der bliver bar - den er tilgengæld bar i rumpen og hele vejen henad bugen. Resten af fjerdragten er fin...
4,1 Sort Australorps

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2014, 06:15 »
Hvis dine høns stadig har disse forhold

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=33160.msg293157#msg293157

så mener jeg stadig, at det er for lidt plads og årsagen til pilleriet, og der du skulle sætte ind i stedet for at "sætte ting" på fuglen.

Har du ikke mulighed for at udvide deres areal i dagtimerne ...sådan midlertidigt med en stak tentorpæle og en rulle havehegn? Jo længere flokken går på et meget lille areal, jo mere indgroet vil "hyggesyslen" og uvanen med at pille fjer blive ;)
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2014, 07:11 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Januar , 2014, 08:19 »
De har fået et 3 m2 mere siden da, men min søde mand har ferie i denne uge, og han har lovet at bruge tid på at udvide hønsegården allerede nu, i stedet for at vente til foråret - så håber jeg at det hjælper på hendes dårlige vane.
Men - hvad med den høne der er bar på maven - kan hun holde varmen nu hvor de lover koldere vejr?
4,1 Sort Australorps

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2014, 08:26 »
De har fået et 3 m2 mere siden da, men min søde mand har ferie i denne uge, og han har lovet at bruge tid på at udvide hønsegården allerede nu, i stedet for at vente til foråret - så håber jeg at det hjælper på hendes dårlige vane.
Men - hvad med den høne der er bar på maven - kan hun holde varmen nu hvor de lover koldere vejr?

Uhh Pernille - sådan en udvidelse vil fjerene blive rigtig glade for *o - du også, for jeg tror det løser problemerne.

Jeg mener ikke, du behøver at bekymre dig om den bare mave. Resten af kroppen bliver holdt godt varm af den store fjerfrakke, så hun kommer ikke til at fryse. Desuden er der stor sandsynlighed for, at hun vil begynde at sætte nye fjer, når hun ikke bliver plukket i længere. Jeg fik to afpillede maraner i sommer - helt uden for fældetid og nysætning af fjer, men der gik ikke mere end et par uger, så var begge høner fine og fjerdækkede igen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2014, 17:27 »
Tak for svar og gode råd - her går man aldrig forgæves  :)
4,1 Sort Australorps