Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Korn eller majs?  (Læst 8984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: Korn eller majs?
« Svar #15 Dato: 10 Januar , 2014, 23:52 »
De er bedre hele, da hele korn, majs, soya osv. holder bedre på vitaminerne (luft og varme ødelægger vitaminer).

Men det kræver, at dine høns kan spise dem. Det skulle de gerne kunne, hvis de har adgang til kråsemateriale. Og især hvis der er vant til at spise hele korn. Ellers kan du lade dem træne kråsen gradvist op med grovknuste majs.

Hele ærter kræver lidt mere af kråsen. Men det kan den også trænes op til.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #16 Dato: 11 Januar , 2014, 06:43 »
mikkel soya hel, hmmm, de skal da brændes for at proteinerne bliver tilgængelige , skal de ikk

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 13 Januar , 2014, 19:18 »
Så lykkedes det!!
Den ene siger et, den anden noget andet. Det er muligt at få foderærter hos Torbens Transport og Foder. Man skal bare spørge den rigtige person...
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 17 Januar , 2014, 18:33 »
Vil du også give dem korn så køb hellere byg end hvede, da hvede feder, og det kan påvirke æglægningen.

Jeg fodre med æglægningsfoder og hvede. Ca. 50/50+ diverse sager fra køkkenet. Har ikke direkte indtryk af mine høns er fede eller at
de lægger mindre æg. I dag var der 8 æg ud af 9 mulige, ellers er der som regel 7.

Offline oskar98

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 31 Januar , 2014, 21:25 »
Jeg ger mine 30% krossad majs, 40% värpfoder, 20% krossad korn og 10% krossad havre + vispumin og det blir en meget bra blandning att ge hönsen.
Älskar rasen Orpington
Gulsortsommed Store
Guldsortbånded Store
Blå Dværg
Gule Dværg
Tværstribet Dværg
Gule Orpington And
Jeg bor i Sverige og er 15 år og er på udstillning med mine Orpington
Har även Maran höns i Gökfärgad

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #20 Dato: 01 Februar , 2014, 09:58 »
mikkel soya hel, hmmm, de skal da brændes for at proteinerne bliver tilgængelige , skal de ikk

Jeg har også være lidt i tvivl om det med, at de skal toastes. Hvis det er en varmebehandling, der skal til, kan de jo koges. Mon ikke det er det,  man gør i de lande, hvor soya er en væsentlig proteinkilde for mennesker. Jeg har gang i et forsøg med at lave humus af soyabønner - som et tilskud i blødfoderet. Hønsene elsker det.