Præcis mit dilemma, Jannick!
For ca. 40 år siden gik jeg til fotolære, som jo dengang fokuserede en del på fremkaldelse og mørkekammerarbejde. Videbegærlige spurgte vi læreren, "hvaffor en film er den bedste?", hvortil han svarede Yoda-agtigt, "det er den, du kender".
Han blev selvfølgelig også spurgt, "hvad er det bedste kamera", og igen svarede han ganske intelligent, "verdens bedste kamera er det, du har med".
I begyndelsen var jeg meget forblændet af brochurerne for Canon/Nikons store lækre spejlreflekser m tilbehør, herunder det store udbud af objektiver. Mit første var et lækkert Miranda Autosensorex EE med udskiftelig prismesøger og 50 mm f1.4 objektiv, senere et Canon AE1 med diverse tilbehør. Da sidstnævnte inkl taske blev stjålet under et besøg i Amsterdam, købte jeg i protest en lækker cykel for forsikringspengene (erstatningen reduceret idet udstyret regnedes for 1 genstand og ramte max.beløbet pr. genstand, øv). Købte dog spejlrefleks igen, et Nikon F70 med 28-200 mm zoom - og siden da diverse kompakte digitalkameraer. Kompakt ud fra devisen, "ellers ligger der bare en taske med lækkert fotoudstyr
derhjemme når motivet er der".